A szegedi Pokerfood ügyvezetője gondolt egy nagyot, és féléves előkészítést követően bevezette a környezettudatos házhozszállítás rendszerét. Az ötlet nem egy divatos marketingfogás, mert a piaci rés kihasználása mellett sokkal fontosabb cél volt, hogy a változtatással csökkentsék a környezet terhelését.
Két éve már családi szinten is odafigyelünk a szelektív hulladékgyűjtésre, azóta harmadára esett vissza az otthoni hulladékmennyiségünk. Ez köszönhető annak, hogy kevesebb csomagolóanyagot használunk, amit tudunk, azt a komposztba gyűjtjük, illetve a fémet, üveget, papírt is külön válogatjuk. Nagyon régóta gondolkodtam azon, hogy a cégbe is átültessük ezt a fajta szemléletet, amiben abszolút elsők vagyunk, mert rajtunk kívül senkinek sem sikerült még megoldani, hogy az ételdobozokat visszaváltsák a vevőktől
– részletezte a Pokerfood ügyvezetője, Kothencz Péter.
A cég jubileumi, tízéves fennállását mintegy megünnepelve, emellett pedig engedve a vásárlói oldalról érkező nyomásnak, a hagyományos, egyszer használatos csomagolás mellett bevezették a tartós üveg és műanyag dobozok rendszerét. A váltás nemcsak a henger formájú üvegben történő tálalást illetően volt kérdéses, de szintén bizonytalan volt a vevők viszonyulása ahhoz, hogy a korábban szinte azonnal a kukába hajított dobozokat el kell majd mosniuk, hogy azok tisztán kerüljenek vissza az ételszállítóhoz. A vállalkozás sikeressége tehát nem kis rizikót rejtett magában, de Kothencz Péter számításai maximálisan helyesnek bizonyultak:
Hetente 1-1,5%-kal nő a mértéke azoknak, akik átjelentkeznek a környezetbarát csomagolásra, és csak néhány ember van, aki a próbát követően visszatér a hagyományos megoldáshoz, ami számára kényelmesebb.
A szellemiség azonban nem reked meg pusztán az ételszállításnál, mert az ügyvezető tervezi, hogy kampányt indítanak, amiben az élet más területein kínálkozó környezettudatos lehetőségeket is közvetíteni fogják a vevőkörük számára. „Olyan világban élünk, ahol a kényelem az úr, ezért nem tudnánk végleg csak az új csomagolóanyagokra áttérni. Mindenképp fontos alternatíva ez azoknak a tudatos embereknek, akik számára fontos a környezet megóvása, de a teljes átállással sok vevőt veszítenénk. Ehelyett azt próbáljuk átadni a vásárlóinknak, hogyha nem élnek az új lehetőséggel, legalább mossák el azt, amiből ettek, és dobják a szelektív gyűjtőbe, vagy például a vásárlás során ne használjanak egyszer használatos nejlonzacskót” - fűzte hozzá az ügyvezető. Habár az új csomagolóanyagok nagyobb költséget jelentenek a cég számára, Kothencz Péter hangsúlyozta, hosszabb távon sem céljuk, hogy a befektetésük megtérüljön, mert csak és kizárólag a környezettudatos szemlélet áll a kezdeményezés hátterében.
Bízom annyira az emberekben, hogy fontos számukra a tudatos életmód, és mivel sok más ebédszállító még nem tudta megoldani ezt a váltást, talán a zöld szemléletet valló emberek idővel próbára tesznek bennünket, így akár ez a lehetőség forgalomnövekedés terén megtérülhet. Szeretném viszont hangsúlyozni, hogy nem a nyereségvágy hajtott, mert az új csomagolással szerzett profitot kedvezmény formájában most és a későbbiek során is vissza fogjuk adni az ügyfeleinknek.
- szögezte le a cégvezető.
A cég jelenleg Szegedre, Hódmezővásárhelyre és Kecskemétre vállal kiszállítást, ehhez hasonló rendszer működik még a fővárosban, ott viszont a környezetbarát üvegeket nem veszik vissza, hanem a vevők polcán halmozódnak fel. Ezért habár a három megye, szűken véve négy város kivételével még mindig nem megoldott a megreformált ételszállítás, érdemes tudatosan keresni az alternatív megoldásokat és a nyitott szemléletű helyeket, ahol az üzlet által vásárolt dobozok helyett szívesen csomagolják el az ételt a magunkkal vitt tárolókba.
Lehet, hogy a környezettudatosabb szemlélet a kényelem feladásával és napi szinten némi időráfordítással jár, de ez esetben örök érvényű a mondás, miszerint sok kicsi sokra megy, mert minden apró változtatással a jövőnket tehetjük szebbé, zöldebbé.