A növényi alapú élelmiszerek, ezen belül a növényi „tejitalok” egyre népszerűbbek Európa-szerte, és ez bizony Magyarországra is igaz. A termékkategória fogyasztása jelentős, amit jól mutat az is, hogy a KSH fogyasztói kosarában nagyobb a súlya, mint például a 12%-os tejfölé vagy a vajé. Ennek ellenére jelenleg egyetlen hazai gyártó sem állít elő ilyen termékeket. Vajon miért?- írta az Agrárszektor.
Magyarország köztudottan kedvező mezőgazdasági adottságokkal rendelkezik, a növényi italok alapanyagát jelentő mezőgazdasági termékek egy részét - főként a zabot, a szóját és kisebb mértékben a rizst - nagy mennyiségben termesztik itthon. Más népszerű alapanyagok, például a kókusz vagy a mandula pedig importálhatók lennének. Hogyan fordulhat elő, hogy hazánkban egyetlen vállalkozás sem állít elő növényi italokat ezekből az alapanyagokból? - tette fel a kérdést az Agrárszektor Berezvai Zombornak, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusának. Aki elmagyarázta, miért sem vevők erre a trendre a magyar tejipari szereplők. Holott például egyre több külföldi, főleg német tejipari cég lépte meg azt, amit egyelőre egy hazai cég sem: belépett a növényi italok piacára.
Egy-egy új, innovatív termékkategóriába való belépésnél nagyon fontos a cégvezető hozzáállása, attitűdje, illetve az általános iparági környezet, hiszen egy alapvetően kockázatos döntésről van szó. A legtöbb hazai tejipari szereplő és szakmai szervezet azok közé tartozik, aki inkább fenyegetésként, múló trendként gondol a növényi alapú tejalternatívákra, ami csökkentette hajlandóságukat arra, hogy kockázatot vállalva belépjenek, invesztáljanak ebbe a termékkategóriába. Mostanra pedig már szinte lehetetlen belépni a növényi italok piacára, hiszen a jól kiépített, a fogyasztók által kedvelt márkanevekkel nem igazán lehet felvenni a versenyt; az árvezető termékek piacára pedig nem feltétlenül érdemes belépni, főleg nem úgy, hogy nincs mögötte mérethatékonyság
- vélekedett a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa.
A teljes cikk az Agrárszektoron olvasható, ITT.
Címlapkép: Getty Images