A 2024-es felsőoktatási felvételi eljárásban több változást vezettek be a pontszámítás és a követelmények tekintetében. A legfontosabb újdonság, hogy megszűnnek a központi minimumponthatárok és követelmények, az egyetemek és főiskolák maguk dönthetnek arról, hogy milyen szakokhoz kérnek emelt szintű érettségit, és milyen többletpontokat adnak a jelentkezőknek. Az emelt szintű érettségi vizsga nem lesz egységesen kötelező, csak azokon a szakokon, ahol az intézmények előírják. A középszintű érettségi vizsgák kevesebb pontot érnek, mint az emelt szintűek. Felkerestünk hazánk több egyetemét is, hogy megtudjuk, mire számítanak az új felvételi rendszertől, miként határozzák meg pontjszámításukat.
Hogyan határozzák meg a képzések és jelentkezők számára adható többletpontok maximális számát? Miért járnak további pontok a felsőoktatási felvételin? A különböző szakok más-más feltételekért adnak további pontokat?
Pécsi Tudományegyetem: Az intézményi pontok esetében jogszabály alapján maximum 100 pont adható a felvételi során. Ezen a kereten belül a karok döntenek arról, hogy mi lehet az intézményi pontok vonatkozásában az egyes jogcímek alapján szerezhető maximális pont. A karok képzési területenként eltérő feltételeket is meghatározhatnak. Intézményi pontokat a PTE egyes karai az alábbi jogcímeken határozhatnak meg:
- a) emelt szintű érettségi vizsga,
- b) nyelvvizsga, nyelvtudás,
- c) tanulmányi és művészeti versenyek,
- d) sporteredmények,
- e) szakképesítés, korábbi tanulmányok,
- f) esélyegyenlőség,
- g) munkatapasztalat,
- h) az Egyetem által szervezett beiskolázási és pályaorientációs rendezvényeken, szakmai programokon történő részvétel,
- i) ha a felsőoktatási szakképzésben szerzett oklevélből nem számítottak érettségi pontot, az azonos képzési terület szakjára történő jelentkezés esetén a felsőoktatási szakképzésben szerzett oklevélért,
- j) szóbeli felvételi vizsga.
Debreceni Egyetem: Az intézményi pontok meghatározásakor elsődleges szempont volt, hogy a korábban jogszabály által adható többletpontok körét ne szűkítsük, inkább további eredményekért és teljesítményekért adjunk pontot a felvételizőknek. Az intézményi pontok körét olyan jogcímekkel bővítettük, amelyek egy adott szak tanulása, a szükséges tudás elsajátítása szempontjából releváns lehet. Így egyes szakokon munkateljesítményért, önkéntes munkáért, szakképzettségért is szerezhető pont, de bővült a középiskolai tanulmányi versenyek köre is, ebben az esetben az adott szakhoz kapcsolódó közismereti vagy szakmai tárgyak versenyeinek körét szélesítettük.
Széchenyi István Egyetem: A Széchenyi István Egyetem célja, hogy minél több fiatalnak nyújtson magas színvonalú képzéseket, és juttassa őket a munkaerőpiacon rendkívül értékes – az átlagosnál gyorsabb elhelyezkedést, magasabb jövedelmet lehetővé tevő – diplomához. Az intézmény szakjain nem határozott meg minimumpontot, viszont a felvehető fiatalok számának korlátja miatt a jelentkezőknek mindenképpen érdemes arra törekedniük, hogy minél több intézményi pluszpontot szerezzenek, mert ez a bekerülés esélyét nagymértékben növeli.
Az egyetem csak néhány szakon – így a jogász osztatlan képzésen, az építészmérnök alap- és osztatlan képzésen, az építőmérnök, a közlekedésmérnök és a programtervező informatikus alapképzésen – írta elő kötelezően az emelt szintű érettségit, de a jelentkezőket arra ösztönzi, hogy legalább egy emelt szintű érettségivel és egy középfokú nyelvvizsgával adják be jelentkezésüket. A felsőfokú és a középfokú komplex nyelvvizsga 50, illetve 36 pontot ér, illetve már alapfokú nyelvvizsgára is plusz 16 pont jár, kifejezve a nyelvtudás fontosságát. Több nyelvvizsgáért is adható egyszerre többletpont. Abban az esetben is jár a nyelvvizsgáért intézményi pont, ha például csak a szóbeli vizsga van meg.
A jelentkező vizsgatárgyanként 50 pontra jogosult, ha az érettségi pontok szempontjából választható tárgyból, míg 30 pontra, ha nem választható tárgyból tesz emelt szintű érettségit legalább 45 százalékos eredménnyel.
- A egyetem intézményi pluszpontokkal honorálja a kimagasló szakmai vagy sportteljesítményeket, így például a szakmai végzettséget, az OKJ-s képesítést, a Tudományos Diákköri Konferencián, az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen, illetve az ezeken kívüli rangos tanulmányi versenyeken való sikeres szereplést, illetve több szakon a munkahelyen szerzett releváns szakmai tapasztalatot.
- Az egyetem az „Út a felsőoktatásba” programja keretében előkészítő kurzusokat hirdetett a szakmailag elhivatott, motivált diákok számára, hogy felkészüljenek az egyetemi kihívásokra. Ezek elvégzésével – teljesítménytől függően – maximum 80 intézményi pont szerezhető.
- Az egyetem a felvételizni készülő diákokat pontszámító kalkulátorral is segíti, amit itt érhető el: https://karrier.sze.hu/felveteli_pontszamitas/
Mit várnak erről a módosítástól?
Pécsi Tudományegyetem: A korábbi rendszerben többletponttal értékelt teljesítmények differenciálását várjuk annak megfelelően, hogy az adott kar az adott képzési területen milyen kompetenciákat, eredményeket, teljesítményeket kíván a felvételi során figyelembe venni. Ezáltal célzottan értékelhetőek a képzés területéhez szorosabban kapcsolódó teljesítmények, és előnyhöz jutnak azok a jelentkezők, akik a leendő képzésük szempontjából releváns eredményeket tudnak felmutatni. Debreceni Egyetem: A középiskolai évek alatt elért eredmények vagy a felsőfokú tanulmányok megkezdése előtt szerezett tapasztalat stb. méltányos elismerése ösztönzőleg hathat a továbbtanulni vágyókra, hogy a Debreceni Egyetem képzéseit válasszák.
Könnyebb lesz a diákoknak a megfelelő szakra bejutniuk, vagy nehezebb?
Pécsi Tudományegyetem: Ezt nem lehet egyértelműen megválaszolni, tekintettel arra, hogy a 2024. évi általános eljárásban első alkalommal határozzák meg intézményi hatáskörben az intézményi pontszámokat, ezért a korábbi évek tapasztalataiból nem lehet kiindulni, nincs összehasonlítási alap. Az új szabályozás miatt az idén megszerzett pontszámot sem érdemes az előző éviekhez viszonyítani, mert más feltételrendszer alapján számolják ki a pontokat.
Debreceni Egyetem: Ez nem csupán az intézményi pontok rendszerétől függ, hanem a felvételizők összeteljesítményétől, a jelentkezők számától, a felvehető hallgatói létszám mértékétől. A korábbi többletpontrendszer révén lehetőség volt a felvételizőknek ugyan arra, hogy növeljék a pontszámukat, viszont csak többletponttal nem lehetett felvételt nyerni, így a felvételi 500 pontos rendszerében az intézményi 100 pont sem jelent önmagában bejutást senki számára egyetlen szakra sem.
Címlapkép: Getty Images