A szomszédos magyar megyével kötött megállapodás lényege a területrendezési tervek egyeztetése, mondta Ján Lunter, a szlovákiai Besztercebányai Megyei Önkormányzat elnöke. Ennek köszönhetően fejlődhet az infrastruktúra, főleg a közlekedés területén. Ján Lunter az eredmények között említette, hogy a borsodi Ózdhoz tartozó Susa és a szlovákiai Jéne között már felújították az utat. Kiemelte az Arany János-programot és a szociális szövetkezetek lehetőségeit is, amelyekre elmondása szerint példaként tekintenek.
Az előkészítő munka és a tervezés után már idén megkezdődik két híd újjáépítése: Drégelypalánk és Ipolyhídvég (Ipeµské Predmostie), valamint Őrhalom és Ipolyvarbó (Vrbovka) között. Ez a gazdaság további fejlesztésének is fontos része. A Hatvan, Pásztó, Bátonyterenye, Salgótarján és a szlovákiai Fülek vonalán megvalósuló, határon átnyúló operatív program szintén a gazdasági lehetőségek megkeresését és kihasználását szolgálja majd, nyilatkozta Skuczi Nándor, a Nógrád Megyei Közgyűlés elnöke. Az elnök azt is tudatta, hogy egy harmadik hidat is terveznek, ami Hugyag és Szécsénykovácsi (Kováčovce) között vezetne át az Ipolyon. A magyar oldalon a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már elkészítette a terveket, de a szlovák oldalon a pénzhiány egyelőre akadályozza az előrelépést.
A megyei elnökök egyetértettek abban, hogy a vasúti fejlesztés - amely Magyarországon és Szlovákiában is kormányzati hatáskörbe tartozik - fontos lenne a két régió összekapcsolása szempontjából, ezért mind Budapesten, mind Pozsonyban lobbiznak érte.
Az idegenforgalmi kapcsolatok bővítését szolgálja, hogy a besztercebányai megyei önkormányzat anyagi támogatásával január közepén síbusz indul Salgótarjánból négy nagy közép-szlovákiai sípályára. Még egyeztetnek az út áráról, amely oda-vissza várhatóan 7 euró (körülbelül 2255 forint) körül lesz. Emellett más turisztikai és kulturális programokat is terveznek, a kastélyfelújításoktól a színházak közötti együttműködésig.