Még mindig lángolnak az ellentétek a Balatonra tervezett elektromos jet ügyében. A gyártó cég, a Narke Kft. minden eszközével próbálja meggyőzni a közvélemény arról, hogy a nemzetközi piacon is nagy sikert arató, egyedi gyártású vízi eszköz teljesen biztonságos, minimális a zaj- és hullámkeltése, valamint szigorú előírásokhoz kötött a használata. Sőt, szerintük a balatoni turizmusra is jótékony hatást gyakorolna. Mint azt a HelloVidéknek adott interjújukban elárulták:
A Narke nem csak a Balaton turisztikai fejlődését tudja pozitívan befolyásolni, de tovább növelheti a minőségi turizmus sokszínűséget és növekedését. Külföldi önkormányzatok, tóparti városok is nagyszerű lehetőséget látnak benne, amelyet a Balatonon is alkalmazni lehet.
Ezzel ellentétben a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) teljes mértékben a elektromos jetek ellen van. “A Nők a Balatonért Egyesület petícióban kérte föl az országgyűlési képviselőket, hogy módosítsák a víziközlekedésről szóló törvényt. A Balatonon tilos sport- és szórakozás célú motoros eszközök használata. Törvény tiltja évtizedek óta. Ezért is lett napjainkra a Balaton a szezonban a strandolóké és a vitorlázóké, valamint egész évben a szép tájban gyönyörködő, nyugalmat kereső pihenni vágyóké. Ha megjelennének a száguldozó "sportolók", hamar elüldöznék a mostani vendégkör nagy részét" - nyilatkozta a HelloVidéknek Hajósy Adrienne. Az egyesület képviselője hozzátette:
Évtizedekkel ezelőtt, mikor a benzinmotorra vonatkozó törvényi tiltás született, nem gondoltak arra, hogy egyszer majd lehetővé válik az elektromos meghajtás. Az aláírók a Balaton és a balatoni turizmus érdekében azt kérik a törvényalkotóktól, hogy módosítsák a törvényt, egyértelművé téve, hogy a tavon nemcsak a benzines, de az elektromos jet-ski használata tilos. Maradjon a Balaton "családi paradicsom”!
A NABE véleménye szerint az egyik fő probléma az elektrojettel kapcsolatban, hogy a gyártó cég a járművet nem motoros sport eszközként kezeli. “Ha ide sorolnák nem lenne probléma, mert a motoros sporteszközök balatoni használatát törvény tiltja évtizedek óta. Ezért azután közlekedési célú "kisgéphajóként" akarja bejegyezni a gyártó cég. A törvény csak a belső égésű motorral felszerelt kisgéphajókat tiltja, természetesen részletesen felsorolva a tiltás alá nem eső közcélú vízjármű használatokat (rendőrség, mentők, katasztrófavédelem, stb.)” - folytatta gondolatát a szakértő.
A KISOSZ Veszprém Megyei Képviselete szerint viszont nem feltétlenűl a tíltás a legjobb megoldás. Mint a HelloVidéknek fogalmazott, “én úgy gondolom, hogy ez a víz kicsi ehhez. Az, hogy elektronikus, az már jó, így nem szennyezi a vízet. Ha meg tudják azt oldani, hogy kijelőlt helyen, monjuk a füredi hajógyár előtti területen lehessen használni, ám legyen. De azért a fürdőzőt, azt amiért évtizedekeig dolgoztunk, a vitorlásturizmus, ami most kezd beindulni, azt ne zavarja."
Én úgy gondolom, hogy sokkal kisebb réteget érint ez a jet-ski-s bevezetés, mint a vitorlázás, a fürdés és az egész Balaton vízének a bíztonsága.
- fogalmazott a megyei képviselet elnöke.
Közben a Bakony-Balaton Horgász Szövetség (BBHSz) egy hatástanulmány kidolgozását sürgeti. Véleményük szerint ennek hiányában “a gyártó cég első sorban a profitra koncentrál”. “Nekem horgásznak, nekünk horgászoknak nem az a fő kérdés, hogy mennyire zavarna minket a jet megjelenése, (van egyébként “zavaró tényező” jelenleg is, zenés koktélhajók duhajkodása, a csendes vízen zöld viharjelzésnél száguldozó benzinmotoros “mentőhajók” növekvő száma, az egész szezonban az eget pásztázó diszkó fényszórók fényszennyezése, stb.) hanem az, hogy a háttérben lévő feltehetően nagy pénz, nagy haszon erősebb lesz-e mint a józan ész, mint a természetet szerető, kedvelő, a vizet járó emberek akarata” - hangsúlyozta dr. Táncsics Aladár a Bakony-Balaton Horgász Szövetség ügyvezető elnöke, mágemberként.
Sokunk, igen sok ember számára (horgászok, vitorlázók, csendet – nyugalmat szeretők, pihenésért a Balatont választók, a természetet szerető, azt féltő és annak megóvásán munkálkodók – és még hosszú a sor) és több szervezet számára is egyértelmű, hogy bűn - és valószínűleg a természeti környezet elleni bűncselekmény is - lenne Közép –Európa legnagyobb területű, sekély vizű tavára, a Balatonra rászabadítani az elektromos jet-skit
- folytatta gondolatát az BBHSz elnöke, majd idézett Prof. DR. G.-Tóth Lászlótól, aki az MTA Ökológiai Kutatóközpont Balatoni Limnológiai Intézetének zoológusa, tudományos tanácsadója, az MTA doktora:
„Egy ilyen sivító, vijjogó, zajos technikai eszköz ökológiai szempontból kockázatos és kerülendő a Balatonon.”
A Balatoni Turizmus Szövetség ezzel szemben teljes métrékban a szabályozás mellett áll. “Én azt gondolom, hogy egyelőre egy olyan problémáról beszélgetünk, ami még nem probléma, ugye feltételezünk valamit. Én nem hiszem azt, hogy ezek nagyon elterjednének. 13 millió forintért nem fognak ebből száz számra vásárolni. Nem hiszem, hogy problémává tud ez majd dagadni, azért mert lesz öt darab a Balatonon vagy nyolc.(…)Semmiképpen nem értünk egyet azzal, hogy az ilyeneket tiltani kell. Várjuk meg, hogy mi lesz belőle, nézzük meg, hogy akkor lesznek-e egyáltalán negatív tapasztalataink" - mondta el a HelloVidéknek Hoffmann Henrik a szövetség elnöke
Nem kell tőle rögtön megijedni szerintem.
- emelte ki az elnök, hozzátéve, hogy a szabályozásnak számtalan formája létezhet, például a kijelölt területeken való használat, mely megtiltaná, hogy megzavarja a jet használója a strandolókak. Véleménye szerint GPS követök beépítésével könnyedén kiszűrhetők lennének a tilosban járók. Meglátása szerint mindezzel mindenki számára elfogadhatóvá válhat az elektromos jetek esetleges megjelenése a Balatonon.
(Címlapkép: Narke Jet Kft.)