Ez a 3 legszebb vasútvonal az országban: 300 milliárdból fejlesztenek idén

Sulyok Georgina 2020. március 5. 15:03
Sokan szeretik, de vannak olyanok is, akik kevésbé kedvelik, ám évről évre rohamosan fejlődik a vasút. Megújuló szakaszok, elektronikus rendszerek és futurisztikusnak tűnő emeletes szerelvények törekednek egyre színvonalasabb szolgáltatást nyújtani az utasoknak. Az innovációk láthatóan hatásosak: egyre többen utazunk vonattal. Ennek ellenére az autózás és az autóbusz népszerűsége továbbra is töretlenül szárnyal az élmezőnyben. Ha mégis letennénk a slusszkulcsot vagy a megszokott útvonalakat lecserélve új élményre vágyunk: a HelloVidék összegyűjtötte a legjobb vasútvonalakat, ahol más perspektívából csodálhatjuk hazánk legszebb tájait.

Az utóbbi években hatalmas fejlődésen esett át a vasút, hogy modern szolgáltatásokkal, megújult vonalakkal és szerelvényekkel tegyék vonzóbbá a vasúti közlekedést az utazóközönség számára. Hazánkban 2010 óta több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg vasúti projektek uniós társfinanszírozással.

A tervek szerint 2016 és 2024 közötti időszakban összesen mintegy 5000 milliárd forintot szánnak a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületi fázisban lévő vasúti és közúti beruházásokra. Azonban a kötöttpályás kapcsolatokat elsődlegesen a főváros és a megyeszékhelyek között, illetve Budapest és a vidéki nagyvárosok vonzáskörzetében akarják fejleszteni.

Listájában a Portfolio, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program hatályos éves pályázati menetrendje alapján a legnagyobb közlekedési projekteket gyűjti össze a 2014-2020-as ciklusban. A felsorolt nagy összegű fejlesztések között szerepel a Püspökladány-Debrecen vasútvonal korszerűsítése, a debreceni állomás részleges átépítése és a Szajol-Debrecen vasútvonalon ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése. A Püspökladány-Debrecen vonalon kívül vidéken a Szombathely-Kőszeg szakasz fejlesztése is lezárul, valamint befejeződik a kaposvári intermodális csomópont kivitelezése.

2020 más szempontból is mérföldkövet jelentett a vasúti közlekedés életében, hiszen márciusban forgalomba állt az első emeletes motorvonat. Írtunk róla, hogy az első KISS motorvonatot követően, a tervezett ütemezés alapján márciusban, áprilisban és májusban havonta egy, júniusban további hét, végül augusztusban áll forgalomba a tizenegyedik motorvonat.

A pályák javítása, korszerűsítése, az új szerelvények és az elektronikus jegyértékesítés újításai egy kényelmesebb, gyorsabb és színvonalasabb szolgáltatás lehetőségét ígérik az utazóknak. Az eddigi években megvalósuló fejlesztések valószínűleg vonzóak voltak, mivel a KSH adatai szerint 2015 óta emelkedik a vonattal szállított utasok száma. Ennek ellenére a csökkenő felhasználási tendenciát mutató autóbuszos belföldi helyközi személyszállítás adataitól továbbra is jelentősen elmaradnak a vasút utaslétszámai. Ha az utaskilométereket vizsgáljuk hasonlóan alakul a görbe, ám ebben az esetben az autóbuszos közlekedésre vonatkozóan is évről évre egyre nagyobb számokkal találkozhatunk.

Tavasszal már az első melegebb napokon sokan indulnak útnak, hogy egy kirándulással, sétával, természetjárással, vagy egyszerűen a szabadban eltöltött idővel pihenjék ki a téli időszak fáradalmait. Az utazásokat tekintve, a közlekedési eszközök közül évszaktól függetlenül az autó a legnépszerűbb. Személygépkocsival általában a legrövidebb vagy a leggyorsabb útvonalat választjuk annak ellenére, hogy néha már az utazás is az élmény része lehetne.

Látszólag nehezebb helyzetben van az, akinek nincs autója vagy jogosítványa, mivel maximum a tömegközlekedési eszközt választhatja ki. Viszont a célpont eléréséig a jármű egy adott szakaszon halad, így a döntés nem az utas kezében van.

Talán nem a leggyorsabb módon érkezünk meg, de néha érdemes lehet az élményfaktort is figyelembe venni az utazási mód és az útvonal megválasztásánál. Ha nem szeretnénk a megszokott utakon haladni egészen új megközelítésből láthatjuk a tájat egy vonatról. Az országot átszelő sínpárok sok esetben egy jóval izgalmasabb, látványosabb perspektívát kínálnak. A HelloVidék összegyűjtötte Magyarország legszebb vasútvonalait azoknak, akik autó nélkül kelnének útra.

Íme a dobogós vasútvonalak:

1. Bakonyvasút: Győr-Veszprém vasútvonal

A Győr–Veszprém vasútvonal a MÁV 11-es számú, egyvágányú, nem villamosított vasútvonala, amely a Bakonyt keresztben szeli át. A cuha-völgyi szakasza mostanra az ország egyik turisztikai célpontja lett, így nem véletlen, hogy Magyarország egyik legkülönlegesebb vasútvonala a mi listánkon is az első. A vasút műszakilag is egyedülálló szakasza a Porva-Csesznek és Vinye közti rész, amely három alagúton és két völgyhídon át halad keresztül a Cuha-völgyben.

2. Eger- Putnok (Szilvásvárad) vasútvonal

Az Eger–Putnok-vasútvonal a MÁV 87-es számú vonala, amelnyek teljes hossza 68 km. A Szilvásvárad és Putnok közötti személyszállítás 2009. december 13-ától szünetel, azonban így is Magyarország egyik legromantikusabbnak számít a hegyvidéki vasút, alagutakkal, völgyhidakkal, szűk, kis íves szerpentinekkel.

3. Balatoni szakaszok

Nem maradhattak le a listáról a magyar tenger partján haladó vasútvonalak. Ugyan csak harmadik helyre szorult a vonat ablakon keresztül csodált balatoni panoráma, de ennek a legfőbb oka, hogy továbbra sincs lehetőségünk arra, hogy egy vonalon utazzuk körbe a Balatont. A Székesfehérvár–Gyékényes vasútvonal a MÁV 30-as számú 25 kV 50 Hz-cel villamosított vasútvonala, amely a Velencei-tó mellett is elhaladó 30a számú Budapest–Székesfehérvár szakasz folytatása. A Székesfehérvár-Gyékényes vonalról a Balaton déli partját csodálhatjuk meg.

Az északi parti vasút szerepét a Székesfehérvár–Tapolca-vasútvonal, vagyis a MÁV 29-es számú vonala tölti be. A vasút azonban nem csatlakozik a többi balatonparti szakaszhoz, hanem Badacsonytördemictől Tapolca felé halad tovább. Hosszú ideje terv a Balatoni Körvasút megépítése, viszont amíg ez nem valósul meg, addig négy jelenlegi vasútvonal ma is megteremti a balatoni körvasútazás lehetőségét: a Székesfehérvár-Nagykanizsa szakasz a déli parton, Balatonszentgyörgy-Tapolca nyugaton, az említett Székesfehérvár-Tapolca az északi parton, és a Lepsény-Csajág vonal kelet felől.

Címlapkép: Getty Images