Összesen 10 millió eurós ajánlatot tett a magyar fél az osztrák Strabagnak a GYSEV Zrt.-ben lévő, mindössze 6,1 százalékos részvénycsomagjáért. A két országban működő vasúttársaságban a magyar állam tulajdonrésze 65,6 százalék, az osztrák államé 28,2 százalék.
Mint ismert, korábban vételi ajánlatot tett a magyar fél a GYSEV Zrt.-ben lévő kisebbik osztrák tulajdonostárs részvénycsomagjára. Lázár János közlekedési miniszter szerint a magyar állam érdeke az lenne, hogy a cég valóban egységes vállalatként, ne csak az osztrák, hanem a magyar üzem területén is fejlődjön.
Mint hogy a 24.hu emlékeztet rá a Strabag számára üzleti szempontból nem jelentős a GYSEV-részesedés, sőt korábban többször eladásra kínálta részvénycsomagját az osztrák államnak, de érdektelenségbe fulladt az ügy. A lap úgy tudja, hogy évekkel ezelőtt azt sem kifogásolta az akkori osztrák közlekedési miniszter, hogy a Strabag akár a magyar államnak adja el a részesedését. Azóta azonban egyszerű üzletrész-adásvételi szerződés helyett politikai kérdéssé növekedett a részesedés sorsa.
Korábban Lázár egyeztetés nélkül váltotta le az osztrák vezérigazgató-helyettest a GYSEV osztrák oldali üzletágának éléről, amit az osztrák fél jogszerűtlennek tart, és a monarchiából örökölt közös cégvezetés gyakorlata felrúgásának értékelt. Néhány nap múlva pedig ennél is erősebb üzenetet kaptak a Magyarországon aktív külföldi befektetők: Lázár egy nyilvános fórumon azt közölte, vehetik a kalapjukat az osztrák, német, francia építőipari cégek, adják el üzletrészeiket magyar vállalkozásoknak vagy az államnak.
Ezzel a Strabagot is telibe találta, hiszen az osztrák cégnek a sóderbányától a magasépítésig számos szegmensben van érdekeltsége. A Strabag egyébként hosszú ideig piacvezetőnek számított Magyarországon mind az út- és vasút, mind a magasépítésben, az utóbbi években azonban szerepe lényegében alvállalkozói szintre degradálódott.
Magyarországon a Strabag rendelésállománya 400 millió euróra zsugorodott, az osztrák megrendelések ennek sokszorosát teszik ki, 6 milliárd euró körül vannak. Innen nézve jelentéktelen a 4 milliárd forintos GYSEV-csomag, de jelenleg úgy fest, a politikaivá dagadt konfliktus közepén a Strabag aligha fogadja el a magyar ajánlatot.
Címlapkép: Getty Images