Egyre elégedetlenebbek a magyar szülők: kiderült, mit sérelmeznek az oktatási rendszerben

Pénzcentrum   
  Megosztom
Egyre elégedetlenebbek a magyar szülők: kiderült, mit sérelmeznek az oktatási rendszerben

Az új tanév kezdetével párhuzamosan ismét előtérbe kerültek az iskolakezdés kihívásai, melyekkel a magyar szülők szembesülnek. A Pénzcentrum friss felmérésében a lap a legfontosabb problémákról kérdezte a szülőket: hogyan birkóznak meg a tanévkezdés anyagi terheivel, mekkora a tanárhiány a környezetükben, és mennyire elégedettek az oktatás színvonalával. Az idei tanév legnagyobb vitatémája az iskolai mobiltelefon-használat tilalma, ami sok szülő, pedagógus, szakember figyelmét felkeltette. Cikkükben a felmérés eredményeinek első részét, a szülők véleményét és a legfontosabb trendeket mutatják be.

Elstartolt a 2024/2025-ös tanév, a tavalyi évhez hasonlóan idén is elkészítette a Pénzcentrum Iskolakezdés felmérését, hogy megtudjuk, mi okozza a legnagyobb nehézséget a magyar szülőknek. A legégetőbb kérdésekre kaptak választ: miből teremtik elő a magyar szülők a pénzt az iskolakezdésre, hol milyen tanárokból van a legnagyobb hiány, mi a véleményük az oktatás színvonaláról és vajon jut-e még pénz idén különórára?

Míg tavaly ilyenkor a tanszerek drágulása, a tanárhiány, és a státusztörvény körüli viták okoztak feszültséget, idén a figyelem középpontjába az iskolai mobiltelefon-használat tilalma került. A kérdőívüket összesen 5187-en töltötték ki, és bár nem reprezentatív, reményeink szerin valós képet kaphatunk a szülők gyermekeik tapasztalatairól véleményükről. Most a kérdések első harmadát elemezték ki, a hét második felére jönnek a további eredmények.

Mi alapján választottál a gyermekednek általános iskolát?

Az első kérdés az iskolaválasztásról szólt, kíváncsiak voltak, mi alapján választottak a szülők általános iskolát. Úgy tűnik, a magyar szülők nagy része kényelmes, és az intézmény távolsága alapján döntött. Legnagyobb arányban, a válaszadók 23,15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az iskola közelsége volt a fő szempont, 21,88 százalékuk általános iskolának a körzetest választotta, míg 20,07 százalékuknak a tanító személye volt a legfontosabb szempont.

De érdekes megvizsgálni a kérdésre érkezett válaszokat iskolai végzettség szerint is, ebből az derül ki, hogy a legfeljebb általános iskolai végzettségűeknek a legfontosabb a közelség, illetve legnagyobb arányban ők íratták körzetes iskolába a gyerekeiket. Minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezik valaki, ez annál kevésbé fontos. Nyilván ők feltehetően mivel jobban keresnek, mobilisabbak, nem okoz akkora gondot nekik a távolság. A tanító személye a diplomásoknál fontos, 23-25 százalékuk nyilatkozott így, míg erős iskolát is azok választottak nagyobb arányban, akik magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek. Úgy tűnik, az ajánlás alapján és a barátok nem erős szempont hazánkban e kérdéskörben.

Mi alapján választottatok középiskolát?

A középiskola kiválasztásánál más lehetséges szempontokat soroltak fel, melyek közül a legerősebbnek az bizonyult, hogy a középiskola alapozza meg a továbbtanulást. Második legerősebb érv egy középiskola mellett, hogy milyen specializációt kínál, a harmadik pedig, hogy szakmát tanuljon a fiatal. A tanárok személye úgy tűnik itt már fontos, mindössze a kitöltők 2,87 százaléka tett le emellett a voksát.

Gondolkodsz azon, hogy a magyar közoktatás állapota miatt magániskolába íratod be a gyereked?

A magyar közoktatásról rengeteg kritikát olvashatunk, komoly szakemberek mondták el, hogy egyre romlik a színvonal. Radó Péter oktatáskutató szerint például folyamatosan zajlik az oktatás funkcionális leépülése Magyarországon: közoktatási rendszer kormányzása a 21. században visszatér az ötvenes-hatvanas évekre jellemző szélsőségesen centralizált bürokratikus modellhez, ami felszámolja az oktatás külső körülményekhez való alkalmazkodásra való képességét.

Nagy kérdés, hogy mindebből a szülők mennyit éreznek, és úgy tűnik sokat, a kitöltőink csupán egyharmada nem gondolkodott még el azon, hogy az állami intézmányek helyett más alternatíva mellett tegye le a voksát. A válaszadók 34 százaléka mondta, hogy jó lenne, de sajnos nem engedheti meg magának, 10,99 százalékának már eszébe jutott, és a válaszadóink 3,76 százaléka nyilatkozott úgy, hogy magániskolába jár a gyereket.

  • Iskolai végzettség szerint az kiderült, minél többet tanult valaki, annál valószínűbb, hogy látja a közoktatás problémáit és elgondolkozott másfajta intézményen, a legmagasabb végzettségűek 15 százaléka pedig lépett is, és magániskolába jár a gyermeke. A legfeljebb általános iskolát végzetteknél ez az arány minimális, nyilván ennek anyagi okai is vannak.
  • Lakóhely szerinti megoszlás szerint a fővárosiak, a Fejér és Zala vármegyeiek íratták legnagyobb arányban magániskolába a gyermekeiket, Tolna vármegyéből nem érkezett egyetlen ilyen válasz sem.

Egytől ötös skálán, összességében hányasra értékeled a hazai oktatás színvonalát?

Ha a szülőknek kellene osztályozni az iskolát a szokásos koordinátákban, azaz egy 1-5-ös skálán, a legtöbben közepest adnának, 22 százalék 4-est, 20,39 százalék elégségest, 5,79 százalék jelest, és 4,79 százalék buktatna.

Tapasztaltál a gyermeked osztályában tanárhiányt, vagy hallottál róla más osztályokban, évfolyamokon?

A tanárhiány évről évre komoly kihívást jelent a magyar közoktatásban, igaz, most a mobiltelefonok kitiltása elvitte a fókuszt. Bár a pedagógusképzések népszerűsége nőtt, és a felvételt nyertek száma alapján második helyen állnak, a helyzet az idei tanévben nem javul érdemben. A PDSZ becslése szerint legalább 16 ezer pedagógus hiányzik a rendszerből, különösen a természettudományos tárgyakat, idegen nyelveket és informatikát tanító tanárok, valamint óvodapedagógusok és tanítók terén.

A kormány is érzékelte a problémát, és ígéretet tett a tanárfizetések folyamatos emelésére – ami azonban csak az egyik pillére a problémának. Gulyás Gergely megígérte, hogy folytatják a pedagógus béremelést, 2025-ben a diplomás átlagbér bruttó 1 millió 25 ezer forint lesz, ennek 80 százaléka lesz a tanárok fizetése, tehát 21 százalékos emelés várható januártól. De a megnövekedett adminisztrációs terhet enyhítéséről egyelőre nincs szó.

A kérdőívre válaszolók többsége, 78,39 százaléka tapasztalta, hogy kevés a tanár, leginkább Pest vármegyében, a fővárosban és Fejér vármegyében: itt az igennel válaszolók aránya 80 százalék felett volt. Legkevésbé Szabolcsban érződik a hiány, bár itt is közel 70 százalékot ért el az arány.

Arra is rákérdeztek, milyen szakosok hiányoznak leginkább a szülők szerint, a válaszok alapján

  • a természetismeret,
  • a matematika és
  • a nyelvszakosok hiányoznak legjobban a rendszerből.

A teljes cikk ábrákkal a Pénzcentrumon olvasható.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

oktatás

család

iskolakezdés

tanárhiány

mobiltelefon

tanárfizetés

magániskola