Különös húsvéti népszokások, amik már rég feledésbe merültek: te ismered őket?
Nagypéntek reggeli pálinkaivás? Pilátus-égetés? Határkerülés? Húsvéti korbácsolás? Te ismered ezeket a húsvéti népszokásokat, amik ma már nincsenek a köztudatban?
A gyerekek húsvéti megajándékozása, a nyuszi által hozott édesség, tojás már új eredetű városi szokásnak számít, amit mindannyian jól ismerünk. De mi a helyzet azokkal a népszokásokkal - így a nagypéntek reggeli pálinkaivással, Pilátus-égetéssel, a határkerüléssel vagy a húsvéti korbácsolással - amik rég feledésbe merültek? Ezeket gyűjtöttük most össze az ünnep közeledtével.
Ahogy a Magyar Néprajzi Lexikon írja, a húsvét a kereszténység egyik legnagyobb ünnepe, az egyház ezen a napon ünnepli Krisztus feltámadását. Húsvétkor ér véget a 40 napig tartó böjt, a hústól való tartózkodás, innen származik az ünnep magyar elnevezése is. Megünnepléséről már a 3. századból vannak adatok, bár az ünnepet nem mindenütt tartották egyidőben. Magyarországon az 1092-ben tartott szabolcsi zsinat szerint akkoriban négy napig tartottak húsvétot, majd a nagyszombati zsinat 1611-ben három napra, XIV. Kelemen pápa 1771-ben pedig két napra csökkentette. X. Pius pápa 1911-ben húsvét második napját is törölte a kötelező ünnepek sorából, de Magyarországon továbbra is megtartották.
A Magyar Nemzeti Levéltár cikke szerint már a húsvétot megelőző pénteken, vagyis nagypénteken is többféle szokást gyakoroltak. A néphit azt tartotta, hogy aznap reggel napfelkelte előtt jó a gúnárral és a kakassal paprikát vagy borsot nyeletni, hogy a szárnyas nép szaporodjék. Ellenben nem szabad nagypénteken ruhát szárogatni, mert akkor azon az évben bőrt is fognak szárogatni, tehát kárt vallanak a szarvasmarhában.
Ha nagypénteken reggel pálinkát iszik az ember, ha nyáron valahol elalszik is, a kígyó nem mászik a szájába.
Nem szívesen látja azonban a gazda aznap az esőt, mert az nagy szárazságnak az előjele.
Szeged és Szabadka vidékén dívott az a szokás, hogy a lányok nagypénteken egy fűzfa alá mentek, ott mosakodtak és fésülködtek, mert akkor szép lett a hajuk. Dunántúl Tolna vidékén azt tartották, hogy aki nagypénteken folyóvízben megfürdik, az nem lesz beteg abban az esztendőben. Szeplő ellen ajánlatos volt nagycsütörtökön, amikor elhallgatnak, és nagyszombaton, amikor újra megszólalnak a harangok, hideg vízben megmosdani.
Ugyancsak a Magyar Néprajzi Lexikonban szerepel a Pilátus-égetés hagyománya, amit szintén a húsvéti ünnep előtt, nagyszerdán, nagycsütörtökön vagy nagypénteken gyakoroltak. A lényege, hogy egy Pilátust (aki az evangélium szerint Jézust keresztre feszíttette) vagy egyes esetekben Júdást jelképező szalma/rongybábut vertek meg, égettek el. Tolnában a legénykék egy deszkára Pilátust ábrázoló alakot rajzoltak, és azt a templomi szertartás befejezése után elverték. Bakonybélben nagycsütörtökön este a község határában lévő Borostyánkúthoz Pilátust ábrázoló szalmabábut vittek, és azt az ott meggyújtott tüzön elégették. Sopronban a reformáció első idejében is szokásos volt, hogy a Júdást – aki Jézust 30 ezüstpénzért elárulta – jelképező szalmabábut ünnepélyesen körülhordozták és megégették.
Húsvét ünnepének szertartásai közül már a középkorban kiemelkedett a föltámadás megjelenítése, ami az ünnep reggelén történt. A húsvéti szertartásokhoz tartozott az étel megszentelése (a húsvéti bárányé), emellett már a 10. században említik a sonkaszentelést is. Szokásban volt még a kenyér-, a 12. század óta pedig a tojásszentelés. Ezekkel a liturgikus cselekményekkel mutatnak összefüggést a naphoz fűződött hiedelmek, szokások is.
Székelyföldön még a századforduló táján is szokásban volt, hogy a legények és fiatal házasok a templom megkerülése után végigvonultak a falun énekelve, imádkozva, majd megkerülték a határt, miközben bő termő esztendőért, békéért imádkoztak. A határkerülés után, amikor már hajnalodni kezdett, a legények színes szalaggal, cifra papírossal és hímes tojással díszített fenyőágakat tűztek kedveseik kapujára, ennek neve hajnalfa volt (máshol májusfa néven ismert). Ünnepélyesen, a pap részvételével ment végbe a zalaegerszegi határkerülés, amelyet az 1850-es években még tartottak. Ez a szokás, ami más európai népek körében is ismert volt, kereszténység előtti képzetek továbbhordozója: a körüljárt terület, a tavaszi vetések megvédése a gonosz, a fagy, a jégverés stb. ellen.
Országszerte szokásban volt húsvétkor a hajnali keresztjárás vagy Jézus-keresés, ami után többfelé a patakra mentek mosakodni, hogy frissek, egészségesek legyenek.
Számtalan hiedelem fűződik a húsvét vasárnapján szentelt ételekhez is, amelyeket Zalában a nagyszombati körmenetre is magukkal vittek. Ezek maradékait mágikus tárgyként használták. A szentelt sonka csontját kiakasztották a gyümölcsfára, hogy sokat teremjen. A Székelyföldön a húsvéti étel morzsáját is megőrizték, nyáron a verebek kártevése ellen kereszt alakjában meghintették vele a gabonaföldeket, miközben ezt mondták: „távozzatok innen, kártékony madarak”. Az Ipoly mentén egy-egy szentelt tojást – hasonlóan a karácsonyi almához ketten ettek meg, hogy ha eltévednek, jusson eszükbe, kivel ették a húsvéti tojást.
Köszöntő szokások is ismeretesek voltak húsvétkor. Húsvét második napja hétfő, ma is szokásos ilyenkor a húsvéti locsolás, másutt a húsvéti korbácsolás ideje. Mindkettő termékenységvarázsló népszokás, utóbbi előfordulását a Dunántúlról ismerjük. Fejér megyében sibának nevezik a négyszögűre font korbácsot, amivel a legények húsvéthétfőn megcsapkodták a leányokat, közben ezt mondogatva:
Keléses ne légy,
Bolhásos ne légy,
Esztendőre frissebb légy!
A lányok a sibára szalagot kötöttek, borral kínálták a legényeket. A Bakonyban ugyancsak húsvéthétfőn jártak korbácsolni. A húsvéti korbácsolás és locsolás jutalma egyaránt a hímes vagy piros tojás. A Felföldön és a szlovák–magyar érintkezési területeken volt ismert a suprikálás, amikor a lányok korbácsolják meg a húsvéti locsolást végző legényeket.
Húsvét hétfőjén és fehérvasárnap (húsvét vasárnapját követő vasárnap) volt szokásban a komatálküldés, ami elsősorban egynemű fiatalok barátságkötésének megpecsételését jelentette ajándékcserével. Ez a kötelék a fiatalok későbbi életében más társadalmi kapcsolatok (keresztkomaság, házasság) alapjául is szolgált. A Dél-Dunántúlon és a mátraalji palócoknál ismert szokás szerint a barátságot kötni kívánó fiatal szülei, hozzátartozói segítségével ajándékegyüttest készített főleg húsvéti ételekből: volt benne koszorú alakú kalács, sütemények, hímes húsvéti tojások, gyümölcs, szeszes ital. Az ajándékot személyesen vagy küldött által juttatták el a kiszemeltnek. Az ajándékot ünnepélyes formában, a Dunántúlon vers, mondóka vagy dal kíséretében adták át.
Sokkal egyszerűbb, kevésbé szertartásos módja volt a barátságkötésnek a húsvéti tojások kicserélése a fiatalság nagyobb csoportja körében.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)