Elárulta a kiképző, milyen fajtákból lesz a legjobb terápiás kutya
Idén ünnepli alapításának 10. évfordulóját a kecskeméti Kutyával Egy Mosolyért Alapítvány, ahol állatasszisztált foglalkozásokkal segítik a gyerekeket és beteg felnőtteket. Megkerestük Dr. Juharos Ágota főorvost, Habilitációs kutyakiképzőt, hogy beszélgessünk a segítő kutyákról, képzésükről valamint arról, milyen területeken alkalmazzák a kutyákat.
HelloVidék: Hogyan történik a kutyák kiválasztása?
Dr. Juharos Ágota: Többféle módja van. Gyakori helyzet, amikor megkeres minket egy gazda, hogy van egy kutyája és szeretné terápiás kutyává képezni. Ebben az esetben elvégezzük azokat a temperamentum teszteket, amivel ki lehet szűrni, hogy van-e bármilyen agresszió a kutyában, mert ha van, akkor nem kerülhet kiképzés alá. Nem nagyon nevelhető ki az agresszió a kutyából és nem is érdemes vele foglalkozni. A tesztek során megnézzük, hogy a kutya mennyire emberközeli és mennyire szereti őket. Ez nem minden kutyára igaz. Megvizsgáljuk azt is, hogy bírja-e a zajokat, van-e valamilyen félelmi reakciója. Amennyiben úgy látjuk első körben egy nem idős kutyánál, hogy nincsenek, akkor érdemes megpróbálni terápiás célra képezni. Kölyökkutyák esetében egyszerűbb a helyzet. Valaki azzal keres meg minket, hogy majd terápiázni szeretne a kutyával és kölyökkutyát szeretne. Ebben a helyzetben, ha van rá mód, akkor az alomból egy kölyök teszttel kiválasztjuk a megfelelő egyedet. Vannak olyan kölyök tesztek, amiből meg lehet jósolni, hogy nagykorában milyen temperamentumú lesz, és ha megfelelő kiképzést kap, akkor esetleg alkalmas lesz terápiás kutyának.
Szeretjük a menhelyes kutyákat, a 60-65 kiképzett terápiás kutyánkból legalább 10 menhelyről lett kihozva 9-12 hónapos koruk között. Ebben a korban már kialakult temperamentumuk van, míg egy kölyöknél nem mindig tudni, hogy mi lesz belőle. 1 év körüli menhelyes kutyát le tudunk tesztelni, hogy érdemes-e kiképezni. Szerencsére nagyon sok a pozitív példa.
Mennyi idős korig érdemes kutyákat kiképezni?
Az 1 év körüli kutyát érdemes elkezdeni, mert 1-2 év a kiképzése és 2-3 éves lesz, mire munkába tud állni. Egy idősebb, 6 éves kutya már nem mindig tanul szívesen.
Van olyan fajta, ami kifejezetten ajánlott kiképzésre?
Az egyedet kell kiválasztani. Vannak klasszikus kutyafajták: spániel, golden retriever, labrador, amelyek alkalmasak lehetnek, de köztük is van olyan, aki nem az. Van olyan Cane Corso vizsgázott kutyánk is, akinek a fajtája eleve őrző védőnek van kinevelve, mégis terápiás kutya. Annak az egy kutyának a temperamentumától függ, hogy lehet-e terápiás kutya.
A terápiás kutyákat milyen feladatokra lehet bevetni?
Van egy olyan kategória, hogy segítőkutya. A segítő kutyáknak 6 fajtája van Magyarországon és ebből egy a terápiás kutya. Abban különbözik az összes többitől, hogy a kutya a gazdával él együtt. A gazda és a kutya együtt mennek segíteni terápiás foglalkozásokon a klienseknek. A terápiás kutyák munkaideje addig szól, míg a terápiás foglalkozás zajlik. A másik 5 kategória: vakvezető, mozgássérülteket segítő, hallókutya, személyi segítő és a rohamjelző kutya. A kutyák kiképzője különböző segítő feladatokra tanítja meg az állatokat, a képzés végén pedig odaadja azoknak a személyeknek, akikkel együtt fognak élni. Az ő munkaidejük a nap 24 órájából áll.
Milyen ágazatai vannak a terápiás foglalkozásoknak?
A terápiás foglalkozásoknak több ágazata: az egyik a sima terápiás foglalkozás, amikor az a cél, hogy mindenki jól érezze magát. A másik ágazata az állatasszisztált oktatás, amikor iskolákba, óvodákba megyünk. Ez egy tanév során rendszeres program, heti vagy kétheti rendszerességgel. 1 nap bemegy a kutya az órára és segíti az oktatást. Ha bent van a kutya az órán, akkor élményszerűbb lesz az ismeretek elsajátítása, még akkor is, ha matematikáról vagy olvasásról van szó. A gyerekeknek megnyugtató, közben simogathatják és jutalmat kapnak, ha valamit jól teljesítenek: piros pont helyett a kutyával.
A gyerekek közelebb kerülnek a természethez és a felelős állattartásra, természet szeretetére neveli őket. A sajátos nevelési igényű gyerekek felzárkóztatásában nagyon jó tapasztalataink vannak.
Van a harmadik ágazat, az állatasszisztált terápia, amikor konkrét feladat van a foglalkozáson pl. egy autista gyereket kell megtanítani, hogy köszönni kell, ha bemegy valahova vagy felvenni a szemkontaktust, ha beszél valakivel. Egy agyvérzésen átesett beteget meg kell tanítani újra beszélni, vagy azt, hogyan mozgassa a kezét. A gyógytornát kell segíteni, hogy szívesebben gyakoroljon. Tulajdonképpen motivációs társként vagyunk ilyen foglalkozásokon jelen és segítjük a terapeuta munkáját. Általában iskolai keretek között folyik a terápia egyéni vagy csoportos foglalkozásokon. Nagyon sok olyan felvezetőnk van, aki gyógypedagógus végzettségű. Egyéni foglalkozásokra is van mód, más körülmények között.
Milyen eredményeik és visszajelzéseik vannak?
Az alapítvány idén ünnepli a 10. évfordulóját. Országosan kb. 60-65 kutyánkkal heti szinten legalább 50 órát tartottunk Covid-mentes időkben. Nincs olyan óra, aminek ne lenne pozitív hozadéka. A legnagyobb visszaigazolás számunkra, hogy a gyógypedagógusok saját maguk mondják, kell nekik egy terápiás kutya, hogy tudják a gyerekeket motiválni vele. A pedagógusok vizsgázott terápiás kutyáikat be tudják vinni 1-2 napra a munkahelyükre, ahol segíteni tudnak csoportoknak és pihenőidőt is biztosítanak a kutyának. Van egy 30 órás akkreditált pedagógusképzésünk, amit az elmúlt 6 évben 11 alkalommal rendeztünk meg. Akik elvégzik a képzést, megismerik a módszert, hogy mire alkalmas a terápiás kutyával való foglalkozás és mennyi pozitív hozadéka van az osztályban. Szívesen megyünk olyan iskolába állatasszisztált órákat tartani, ahol a pedagógus ismeri ezt a lehetőséget, így konstruktívan lehet együttműködni a gyerekek érdekeit nézve.
Tapasztalataik alapján hol van a legnagyobb igény a kutyás terápiákra?
Egyre nagyobb az igény a terápiás kutyákra. Kecskeméten tartjuk meg a képzéseket, mert itt adott hozzá minden feltétel. Egy kutyának heti 3 óránál többet nem szabad teljesítenie, ha azt akarjuk, hogy minél tovább segíthessen. Kecskeméten a Magyar Ilona Általános Iskolában kezdtük az állatasszisztált oktatást, azóta ott minden alsós osztályban van kutyás óra. A szülők is jeleznek, kérik, hogy kutyás osztályba szeretnék íratni a gyereküket, mert pozitív hatása van a kutya jelenlétének.
Mindenki a saját munkája mellett végzi a terápiás foglalkozásokat.
Országosan több városban vannak vizsgázott terápiás kutyáink: Budapesten van egy pedagógusunk, akinek van terápiás kutyája, ő magával viszi mindennap a kutyáit. Kecskeméten az EGYMI-ben és a Petőfi Általános iskolában összesen 4 terápiás kutyás párosunk van, Mohácson 3 gyógypedagógus, Kiskunhalason egy általános iskolai tanár segíti saját vizsgázott kutyájával tanítványaikat a tanulásban.
Fotó: Bódogh Gabriella
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)