Megváltoztak a vásárlói szokások: környezettudatosabbak lettek a magyarok
A környezettudatosság egyre nagyobb súllyal jelenik meg a vásárlói szokások között. Magyarországon is egyre jelentősebb azok aránya, akik a fenntarthatóság miatt változtattak korábbi vásárlási szokásaikon, és amikor különböző termékek közül választanak, a környezetbarát csomagolásút részesítik előnyben. A vásárlók mellett a gyártó cégek számára is egyre fontosabb szempont a környezetvédelem: a PICK a magyar tulajdonú húsipari márkák körében az elsők között tett jelentősebb lépéseket a csomagoláshoz elengedhetetlen műanyag csomagolóanyag csökkentése érdekében. Két év alatt a műanyag csomagolóanyag éves felhasználását 60 tonnával csökkentették, és nem is állnak meg itt, a cél, hogy 5 éven belül kizárólag 100 százalékban újrahasznosítható anyagokból készült csomagolásban juttassák el a vásárlókhoz a szeletelt termékeket.
Egyre fontosabb szempont a vásárlók számára a fenntarthatóság, ezt több kutatás is alátámasztja. A Nébih karanténkutatása rávilágított, hogy a koronavírus-járvány harmadik hullámában a válaszadók figyeltek arra, hogy csökkentsék a háztartásukban elpazarolt élelmiszer mennyiségét, ugyanakkor a kutatásban résztvevők 57%-a azt tapasztalta, csomagolási hulladékból több keletkezett otthonukban, mint a járvány előtt. A vásárlási szempontokkal kapcsolatban kiderült, hogy a listán a 11. helyen szerepel a környezetbarát csomagolás – vagyis noha a legfontosabb még mindig az íz, a minőség és az ár, azért sokan vannak, akik már a fenntarthatóságot is mérlegelik egy termék megvásárlásakor.
Egy másik, tavalyi felmérés arra jutott, hogy a magyar lakosság több mint egyharmada a környezetbarát csomagolást alkalmazó márkákat részesíti előnyben, sőt, 74 százalékuk többet is hajlandó fizetni egy fenntartható csomagolású termékért.
A válaszadók 29 százaléka nagyrészt a környezetbarát csomagolást tartja szem előtt a vásárlás során, 8 százalék számára pedig ez a legfontosabb szempont,
57 százalék gondol rá, de inkább nem ez alapján dönt, és csupán 7 százalék hagyja teljesen figyelmen kívül ezt a tényezőt. Habár az ár még mindig elengedhetetlen szempont a vásárlásnál, a megkérdezettek 74 százaléka fizetne többet egy termékért annak érdekében, hogy környezetkímélő csomagolásban kapja azt kézhez: 7 százalék minden esetben, 24 százalék csak egyes termékek esetében, 43 százalék pedig csak akkor, ha nem túl nagy az árkülönbség.
Egyre több az olyan magyar cég, amelyik már lépett
A környezetvédelmi szempontok pedig korántsem csak a vásárlók számára fontosak, a gyártó cégek is sokat tehetnek a fenntarthatóságért. A piacvezető húsipari gyártó, a PICK is szerepet vállalt benne és jelentős lépéseket tett a szeletelt szalámi termékei csomagolásához felhasznált műanyag mennyiségének csökkentése céljából.
A műanyag csomagolóanyag éves felhasználását 2018 és 2020 között alatt 60 tonnával csökkentették, köszönhetően annak, hogy a szeletelt termékek csomagolásához felhasznált fólia vastagságát átlagosan 24%-kal csökkentette a vállalat.
A cég pedig itt nem áll meg, számos, Less Plastic pecséttel ellátott, szeletelt, tálcás szalámi termékük tálcaméretét ugyanis 3 centiméterrel csökkentették, ami idénre további 14%-kal mérsékli a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét, miközben a szeletelt szalámik mennyisége változatlan marad a csomagolásban.
Haluska Adrienn, a PICK Szeged Zrt. fejlesztési és minőségirányítási igazgatója a Hello Vidéknek azt mondta, élelmiszerbiztonsági szempontból, valamint a hústermékek minőségmegőrzésének okán jelenleg elengedhetetlen a műanyag csomagolóanyag, ugyanakkor a cég mindent megtesz annak érdekében, hogy kevésbé terheljék a környezetet.
A jelenlegi többlépcsős folyamat célja, hogy 5 éven belül a PICK szeletelt tálcás termékei csak 100 százalékban újrahasznosítható csomagolóanyagban kerüljenek az üzletekbe
– mondta a szakember, hozzátéve, a mostani változtatásnak, a kisebb csomagolásnak köszönhetően nő a termékek szállítási hatékonysága is.
Terveink szerint 2023-ra a termékeink gyűjtőcsomagolásai nagyrészt gépek segítségével készülnek majd, ami a papír- és kartonalapú csomagolóanyagok felhasználásában 30 százalékos csökkenést fog eredményezni
– jegyezte meg Haluska Adrienn.
Fotók: PICK Szeged Zrt.