Érik az újabb kocsmaforradalom: Szegeden már így poharaznak a fiatalok
Szabadtéri rendezvényeken, kerti grillpartikon vagy éppen az erdei kirándulások alkalmával rendszerint előkerülnek az egyszer használatos műanyag darabok. Nem kell elmosni, nem baj, ha összetörik, azonnal eldobható. Hogy mi lesz az összegyűjtött szemét sorsa? Attól már nem sok embernek fáj a feje. Egy szegedi, fiatalok által látogatott kocsma tulajdonosának elege lett az eldobható műanyagokból, repoharakra cserélte őket.
Jelentős könnyebbséget hozott a vendéglátóiparban dolgozók számára a különböző műanyag eszközök megjelenése. Az eldobható poharak, szívószálak a tartós anyagokkal szemben nem törékenyek, nem kell őket elmosni, ráadásul nagy tételben vásárolva csekély költséget jelentenek. Az üvegkorsóknak, márkajelzéssel ellátott boros- vagy üvegpoharaknak lassan, de biztosan lába kél az éttermekből, bárokból, mert mindig akad egy-egy olyan vendég, aki ezekkel gyarapítaná otthoni gyűjteményét. Egyszerűbbnek és olcsóbbnak tűnhet a műanyag nyújtotta kényelemmel élni, azonban rövid idő alatt belátható, hogy
amekkora terhet levesz, legalább akkorát, de még nagyobbat akaszt a tulaj nyakába az így keletkező szemét menedzselése, ami a legkevésbé sem nevezhető környezetbarátnak.
A szegedi Nyugi Kert tulajdonosa, Kozma Zoltán, szembesülve a fent említett problémákkal, a fesztiválokról már sokak által jól ismert repoharakra cserélte az eldobható darabokat. Az újítás olyan nagy sikert aratott, hogy egy hét alatt gyakorlatilag az összes poharat elkapkodták, tehát a pozitív fogadtatás és a lelkesedés megkérdőjelezhetetlen.
A Nyuginak frekventáltsága, az egyetemhez való közelsége folytán a fiatal, 18-24 éves korosztály a célközönsége, akik rendkívül nyitottak az újításra, sokan gyűjteni kezdték a mindig meg-megújuló dizájn miatt a poharakat. A hely kezdetben egy versenyfelhívással igyekezett közelebb hozni a vendégekhez az újítást, ahol a legjobb pályamunka került rá a következő darabokra.
Elég nehéz a diákokat rávenni bármilyen aktivitásra. A repoháron kívül próbálkoztunk már például biciklis és evezős túrával, könyvbörzéket tartunk, hogy ne csak egy kocsma legyünk, de nagyon nehéz elérni őket
– árulta el Kozma Zoltán a HelloVidéknek.
Az újítás azon az alapon működik, ahogy azt a nagy rendezvények látogatói már megszokhatták: a poharat csak egyszer kell megvásárolni, azt követően pedig már csak az italt kell megfizetni, távozáskor pedig vagy visszaadják az árát, de akár haza is lehet vinni. A tulajdonos elmondta, semmit nem nyer az újítással anyagilag, mivel ugyanannyiért adja tovább, amennyiért maga is megveszi, de legalább a végén egy használat után nem a szemetesben köt ki.
Bár kezdetben az újdonság varázsa miatt hamar lerabolták a készletet, másfél hónap után javult az arány, és már csak az oda látogatók körülbelül egynegyede viszi magával a poharat. A környezettudatosság miatti váltás azonban itt még nem ér véget, lebomló anyagból készültek a szívószálak, a korábban megvásárolt eldobható poharakat lassan végleg leváltják a 100%-ig természetes anyagúak, és a külsős rendezvényeken való megjelenéskor is áttérnek a műanyagról a tartós változatra.
A kezdeményezés jól példázza, hogy a fiatalok mennyivel nyitottabbak az újításokra, változtatásokra, a lényeg, hogy a kommunikáció direktsége számukra valami érdekes köntösbe legyen bújtatva. Habár a váltás a környezettudatosság jegyében történt, sajnos mindez a legifjabb generáció megfogásához már kevésnek bizonyul. A már általában fesztiválokról, rendezvényekről ismert, egyszer megvásárolandó, de után végtelenszer újratölthető pohár használata ismerős elem a számukra, nem bizarr újításként, hanem régi-új ismerősként tekintenek rá.
A trendi, fiatalos és színes minták hamar megfogják őket, és ugyanolyan lelkesen viszonyulnak hozzá, mint a mozis kasszasikereket kísérő repi cuccokhoz. A repohár gondolata tehát nem korszakalkotó, több egyetemista városban, például Budapesten, Pécsett és Székesfehérváron is éltek már a lehetőséggel. A Nyugi tulajdonosa megjegyezte, bár kevés a negatív visszajelzés a repoharak kapcsán, az rendszerint az idősebb korosztálytól érkezik.
A felnőtt, több x-et megélt lakosok csontosodott gondolkodásán nehéz változtatni, a sok éves rutint és megszokást nem szívesen törik meg az ő szempontjukból hamar lecsengőnek ítélt hóbort miatt. Velük szemben egy fiatal, aki ebben szocializálódik, aki felnőtté válása során ismerkedik meg az alternatív megoldásokkal, a későbbiek során is sokkal fogékonyabb, nyitottabb lesz irántuk. Elég csak az elektronikai eszközök gyors fejlődését példaként venni: akik ebbe születnek bele, azoknak már pár éves korukban a mindennapjaik részéve válik, míg az idősebb generációk nem győznek lépést tartani a fejlődéssel.
A probléma nem egyedi, nem a modernkor népbetegsége, sokkal inkább tünete a felgyorsult világ okozta változásoknak. Tűnjön azonban bármilyen apró változtatásnak is a repoharak térnyerése, a korán megreformált gondolkodásmód a jövőben hatalmas méreteket öltve formálhatja át a termelést, a gazdaságot, ezáltal pedig a mindennapokat.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)