Idén ősszel érkezik az új szuperalma: teljesen bezsongott a gyümölcsipar!
A legtöbb gyümölccsel ellentétben az almának több mint tizenötezer különböző fajtája létezik, és ez a szám évről évre folyamatosan nő, annak ellenére, hogy igen macerás az almafajták nemesítése. Biztosan ismerősen cseng mindenki számára az Idared, a Jonatán vagy a Gála, az olyan új fajtákat viszont, mint a Rave, a SnapDragon vagy a Frostbite, valószínűleg csak a legnagyobb almagourmet-k tudnák megnevezni. Az ipar a különleges nevű, végletekig tökéletesített és jól eladható fajták felé tolódik, erre a trendre pedig tökéletes példa Washington állam legújabb büszkesége, a WA38, melynek fantázianeve Cosmic Crisp – írja az Index.
Az idén ősszel érkező, hatalmas reklámbüdzsével megtámogatott szuperalmát két évtizeden át nemesítették. A legtöbb szakértő egyetért abban, hogy a Cosmic Crisp öt éven belül teljesen felforgathatja az almák piacát, de így is vannak olyanok, akik szerint a hatalmas felhajtás ellenére az új almafajta könnyen eltűnhet az óriási versenyben.
1997-ben kezdődött a Cosmic Crisp története, amikor a Washingtoni Állami Egyetem (WSU) almanemesítő programjának feje, Bruce Barritt először keresztezte a jól bejáratott, későn érő és sokáig elálló Enterprise és a kiváló állagú, lédús Honeycrisp almafajtákat. Utóbbi viszonylag új szereplő volt a piacon, és ha a termesztőkön múlt volna, el sem terjed, mert a megtermett gyümölcs jó része a kukában végezte az alma héjának rendellenességei miatt. Mégis akkora volt rá a kereslet a jó eltarthatósága miatt, hogy saját elveikkel szembemenve mindenki elkezdte ezzel a fajtával teleültetni a földjét.
Annak idején az állam termelésének jelentős részét a washingtoni sztáralma, a Red Delicious tette ki, de már bőven leszállóágban volt a '80-as évek elejéhez képest, amikor Barritt odakerült a projekt élére. Hatalmas fákkal voltak tele a washingtoni gyümölcsöskertek, amiken szinte kizárólag Red és Golden Delicious almák nőttek. Az olyan almafajtákkal, mint a Fuji vagy a Gála, csak néhányan mertek kísérletezni.
Az almák nemesítésénél éppen emiatt elsősorban a külcsínre fókuszáltak, eközben azonban elhanyagolták a belsejüket, ami így egyre kásásabbá vált. Ennek fényében nem véletlen, hogy Barritt úgy érezte, a használt módszerek nem hatékonyak, marketing terén pedig mindenki csak a rövid távú hasznot kergeti. Voltak is ötletei a rendszer megreformálására, és első körben azt tanácsolta az almatermesztőknek, hogy vágják ki a nagy öreg fákat, és ültessenek a helyükre sok kisebbet.
Ennek az ötletnek a kivitelezése elég nagy költséggel járt a facsemeték karózása miatt, de a szüretelést és a metszést is megkönnyítette, és az termés mennyiségét is megnövelte. Ehhez köthető az almaipar megerősödésében is, mivel a kevesebb pénzből gazdálkodó kistermelők nem tudták tartani a lépést az új viszonyokkal. Barritt másik ötlete nem volt túl népszerű, mivel kijelentette, hogy az ipar túlságosan egyetlen almafajtára koncentrál, ami ráadásul a textúráját és ízét tekintve sem tartozik a legjobbak közé.
A Red Delicious nemzetközi szinten még mindig a legnépszerűbb almafajtának számít, és Washingtonban is több mint harmadát teszi ki a termésnek, de azzal mindenki tisztában volt, hogy szükség lesz valamire, ami betöltheti a helyén keletkezett űrt.
A most elkészült Cosmic Crisptől elsősorban azért kavart ekkora port, mert megfelel a korábbi idealizált almaképnek. Az elmúlt bő két évtized munkája során egy olyan alma jött létre, ami
- kellően kerek, a héja borvörös színű, a húsa krémfehér és sűrű, az íze pedig kellemes;
- megfelelő körülmények között akár a következő szüretig is eláll, sőt, ugyanolyan ropogós marad
- annyira jól teljesített a tesztek során, hogy bár eredetileg 300 ezer facsemetével terveztek, a fajtára az első tíz évben kizárólagos jogot formáló washingtoni termesztők összesen 4 milliót igényeltek belőle.
- azon kevés népszerű almák egyike, amit még a legkisebb termesztők is igényelhetnek
- az eddigi almákhoz képest sosem látott növekedés
10 millió dolláros marketingkampánnyal megtámogatva dobják piacra az új almafajtát, és a Pink Lady almához hasonlóan itt is egy vállalati honlaphoz hasonló oldalon lehet belemélyedni minden kapcsolódó témába. A fogyasztók egészen a gyümölcsöskertig visszakövethetik a megvett almát, a csomagolók pedig most először nem teszik majd rá a saját logójukat a dobozokra, ezzel is erősítve a Cosmic Crisp márkát.
Az eredeti tervekhez képest nemcsak a csemeték iránti igény nőtt meg jelentősen, hanem lényegében minden más is:
- az első évre projektált eladási számok 175 ezer ládáról 467 ezerre ugrottak, ez körülbelül 14 millió dolláros bevételt jelentene, ami jól bejáratott almafajtákkal is versenyre tudna kelni
- a második évben már 66 millió dollárt hozhat a konyhára országos szinten, ami már a legnépszerűbb almák szintje
- öt év múlva a Pink Ladyt és a Honeycrispet is lehagyhatja az eladások tekintetében
Abban az esetben, ha a vásárlók ráharapnak az új almára, könnyen lehet, hogy ugyanolyan kultusz épül majd köré, mint annak idején a szintén prémium almaként induló Honeycrisp köré.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)