Megszorítások jöhetnek: bajban vannak a magyar autógyárak?
Megszorításokra kényszerül a BMW és a Daimler és emiatt csökkentenie kell a Magyarországon tervezett termelés bővítését - olvasható a neves német üzleti lap, a Handelsblatt vasárnapi cikkében, amely a német autóipar előtt álló nem túl rózsás kilátásokkal foglalkozik és megállapítja: az új környezetben a autógyártóknak ki kell igazítaniuk beruházásaikat. És a magyarországi üzemeik lehetnek az első áldozatai ennek a folyamatnak.
A Portfolio szerint magyar gazdaság középtávú kilátásait is meghatározó értesülések szivárogtak ki vasárnap a Handelsblatt hasábjain. A cikk konkrétan a német BMW és Daimler autógyártók előtt álló rendkívül nehéz időszakot és annak várható következményeit vázolja fel, ezek pedig érintik a kecskeméti gyáregységet és a Debrecenbe tervezett üzemet is a lap szerint. Olyannyira, hogy a terjedelmes cikk nagy része a magyarországi gyárak jövőjével foglalkozik részletesen.
Újratervez a BMW?
2018 nyarán Debrecen helyi politikusai alig hitték el, mekkora szerencse érte őket. A BMW ugyanis akkor jelentette be, hogy egymilliárd eurós megaberuházás keretében új üzemet épít a város határában. A kilátások kedvezőek voltak akkor - kezdődik a cikk egy visszaemlékezéssel. Akkoriban a bajor autógyártó a globális kereslet felfutásával indokolta az új gyár felépítését és éves szinten 150 ezer darabos modellszámot említettek.
Az alapkő letétele a debreceni gyár kapcsán az idei évre várható, azonban ezen kívül még semmi nem dőlt el. Azóta ugyanis a gyár két profitwarningon van túl, valamint az értékesítések is esnek, és ezek a fejlemények korrekciót jelezhetnek előre a tervekben.
Intenzív tárgyalások folytak a háttérben a debreceni üzem felépítésének jövőjéről - fogalmaz a cikk.
Miközben Oliver Zipse termelési igazgató továbbra is reményét fejezte ki a termelés bővítése iránt az alacsony költséggel bíró helyszínen, Nicolas Peter pénzügyi igazgató már egyértelműen utalt a társaság már jelenleg is feszült pénzügyi helyzetére és az egyre jobban kiépülő túlzott kapacitások veszélyére. Ennek oka, hogy 2018 ősze óta a piacok a vártnál rosszabbul teljesítenek, a költségek feletti kontroll pedig gyengülhet.
Minden követ megmozgatunk, nincsenek tabutémák
- jelezte múlt héten a lap szerint - Harald Krüger, a BMW vezérigazgatója.
A Mercedes már meg is hozta a döntését
Miközben a BMW elemzi és értékeli a helyzetet, addig a versenytárs Mercedes már most is egy lépéssel előrébb jár - olvasható a Handelsblatt cikkében.
A Daimler vezetői ugyanis megállították a kecskeméti gyár bővítését. Az igazgatótanács állásfoglalása szerint a második üzem üzembehelyezését legalább egy évvel elhalasztották - írja a német lap a csoportból származó információi alapján.
A cikk arról is megemlékezik, hogy a német prémium autógyártók nagy terveket szövögettek, főleg Magyarországon, így az Audi Győrben, a Mercedes Kecskeméten, tavaly óta pedig a BMW Debrecenben.
A Mercedes tavaly nyáron jelentette be, hogy egy második üzem felépítésén dolgozik, amelyben az lett volna az igazán trükkös, hogy a gyártósorokról párhuzamosan gördülnének le a kompakt és szedán modellek, az elektromos autók, valamint az első- és hátsókerék meghajtású modellek. A Full Flex gyár fejlesztésébe 1 milliárd eurót tesz a gyártó, és a tervek szerint az évtized elejére elkészült volna, azonban most minden tovább tarthat, a bővítést lelassult. A bevételcélok érdekében azonban a Daimler még szorosabban akarja fogni a tőkét, az első negyedévben elégetett 2 milliárd eurót. A személygépkocsik esetében a profitmarzs 9%-ról 6%-ra esett. Most próbálják menteni a helyzetet - írja a német lap.
Wilfried Porth igazgatótanács-tag és a társaság HR-igazgatója egy interjúban arról beszélt, hogy minden erejükkel azon dolgoznak, hogyan javíthatják a cég hatékonyságát, átnézik a stratégiát, a portfóliót, a folyamatokat és a szolgáltatásokat. Porth egyelőre kizárta az általános létszámstop lehetőségét, azonban beismerte, hogy vannak olyan területek, ahová már most nem vesznek fel új embert.
A Daimler kutatás-fejlesztési ráfordításai 2014 óta felrobbantak, a korábbi 8 milliárd euró helyett most már évente 14 milliárd eurót fordít erre a célra. És ezt most priorizálják.
Az elektromost mobilitásra és önvezető autózásra szánt kiadások csúcson vannak, de közben a korábbi zászlóshajó projektek, mint a kecskeméti gyár, parkolópályára kerültek.
Úgy építeni fel plusz kapacitásokat, hogy közben a kereslet nem ebbe az irányba mutat, kontraproduktív lenne, főleg annak fényében, hogy az erre költött összegeknek máshol is meglenne a helyük - spekulál a Handelsblatt.
Fordulópontnál a német autóipar
Az autógyártók hivatalosan nem kívánták kommentálni a lap "fékezési manővereket" tartalmazó információit. Az új termelési egységek esetleges elhalasztása azonban fordulópontot jelez: több mint egy évtizeden át tartó bővülés után az amerikai és az európai piacok is telítődtek.
A vészjelzéseket most már nem lehet lesöpörni az asztalról. Ugyan a BMW meg tudta őrizni az eladások stabilitását idén, a Mercedes és az Audi a több milliárd euró értékű új modelloffenzíva ellenére sem tudta növelni eladásait. A Mercedes értékesítései például áprilisban az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest 4,5%-kal alacsonyabbak, az Audinál ugyanez a szám 13%.
A Mercedeshez hasonlóan a BMW-nél is minden beruházás ellenőrzés alatt áll, 2022-ig 12 milliárd eurót tervez spórolni a vállalat. Közben az európai értékesítések nem túl biztatóak és akkor még nem is beszéltünk az Egyesült Államok által kilátásba helyezett, európai autógyártókra vonatkozó importvámokról és azok rendkívül súlyos hatásairól.
A BMW és a Daimler is azzal számol ugyanakkor, hogy az USA elhalasztja a büntetővám kivetését az európai autók esetében, azonban a BMW már most át akarja gondolni a 3-as sorozat USA-ba történő exportálását.
Ez pedig azzal fenyeget, hogy a német gyártók amerikai piacokat veszítenek, és ennek fényében a gyártókapacitás addicionális létrehozása Magyarországon csak súlyosbítaná a problémát.
A német autóipar jelenleg a második félévi fordulatban bízik, egyes szakértők azonban szkeptikusak az üzleti hangulat fordulásával kapcsolatban. Az Evercore ISI elemzői nem látnak ugyanis erősödő felvevőpiacokat. Az autókra vonatkozó importvámok kilátásba helyezése, a szigorúbb környezetvédelmi szabályok fényében a kilátások még komorabbak. Ezek fényében pedig másfajta beruházások is próbatételre számíthatnak, nemcsak a magyar gyáregységek - zárul a cikk.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)