Ilyen is van: nők, akik simán lenyomják a férfiakat az üzleti életben
A nők másként gondolkodnak, másféle problémamegoldó mechanizmusok és hangsúlyok mentén élik az életüket, mint a férfiak és ez igaz az üzleti életben való érvényesülésre is. A 2016 februárjában alakult Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Üzletasszony Klubját ez a közös véleményen alapuló új látásmód hívta életre. A nők üzleti életben betöltött szerepe a statisztikák szerint is egyre hangsúlyosabb. Kovács Éva, a klub elnöke szerint az üzletasszony klub, egy gazdasági szervezethez hasonlóan, minél sokoldalúbb és heterogénebb, annál sikeresebb.
Világszerte fejlődést mutat a nők munkában betöltött vezető szerepe és a női vállalkozások sikere. A Mastercard Női Vállalkozói Index 57 országot vizsgáló, idei listáján Magyarország az előkelő 12. helyen szerepel: hazánkban 28,1 százalék ezen cégek aránya. Az aktív részvétel a 21. század egyik legnagyobb trendjének számító startup közösségben is megfigyelhető, ahol a női alapítók aránya körülbelül már 50 százalékot tesz ki. A hölgyek elsősorban a szolgáltató, egészségügyi és oktatási szektorban alapítanak nagyobb valószínűséggel vállalkozást, mint a férfiak.
A női vállalkozókkal szemben élő negatív sztereotípiák azonban számos, plusz akadályt jelentenek és a nemi alapú, hátrányos megkülönböztetés is jelen van az országban. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Üzletasszony Klubja olyan szemléletet erősít, amely szorgalmazza a hölgyek aktívabb megnyilvánulásának támogatását.
Általánosságban kijelenthetjük, hogy a nők másféle képességekkel, motivációval, energiaszinttel rendelkeznek, mint a férfiak. Jobban tudnak kommunikálni és az érzelmi intelligenciát felhasználva tárgyalni, miközben kreatívak, empatikusak és feladatorientáltak, miközben ügyesen tudják használni a kapcsolataikat üzleti célokra és a saját fejlődésük érdekében. Kiválóan tudják tehetségüket és képességeiket kamatoztatni, ezért a kreatív tudás, tolerancia, multitasking miatt egyre inkább előtérbe kerülnek a női vezetők. Ez a tudás ugyanis hatalmas előnyt jelenthet a mai felgyorsult világban, ahol a folyamatos üzleti és fogyasztói kommunikáció, az online jelenlét és a kreatív hozzáállás jelentősen hozzájárulnak egy cég sikerességéhez
– mondta a HelloVidéknek Kovács Éva, a klub elnöke, aki maga is sikeres vállalkozást vezet Pécsett.
Az Üzletasszony Klub tagjai kéthavonta találkoznak, ahol többek között változásmenedzsment, protokoll, időmenedzsment, közösségimédia-kommunikáció, nemzetközi tapasztalat és tudásmegosztás témákban szerveznek szakmai előadásokat, beszélgetéseket, fórumokat. Közel ötven tagjuk nem csak a megyeszékhelyen, hanem a baranyai kisvárosokban, falvakban is jól működő vállalkozásokat működtetnek. A tagság így közvetve profitál egymás egyedülálló kompetenciáiból, így tudják helyben is segíteni egymás munkáját, akár szemléletformálásról, akár pályázati lehetőségekről, akár egy problémamegoldásról, akár a vállalkozás menedzsmentjéről, akár a bizalmi kapcsolatra épülő hálózat- és kapcsolatépítésről van szó. Köztudott ugyanis, hogy az igazán eredményes üzletasszonyok idejük minimum 20 százalékát networkinggel töltik.
A legfontosabb célunk, hogy a döntéshozók „meghallják a hangunkat”, hogy minél többször vegyék figyelembe a nők, mint vállalkozók és üzletasszonyok véleményét, érdekeit. Alapelvünk, hogy mindenki hozzájuthasson a releváns információkhoz, tudja a kapott adatokat és trendeket rendezni és átlátni, majd ezekből modellt alkotni és alkalmazni. Az Üzletasszony Klub, mint gazdasági szervezet esetében biztosan kijelenthető, hogy minél összetettebb és heterogénebb a csapat, annál sikeresebb. Ez a megállapítás valamennyi vállalkozásra vonatkoztatva megállja a helyét, ezért evidens, hogy a gazdasági szférában is még fontosabb lenne a női vezetők arányának emelése
– hangsúlyozta Kovács Éva.
Az Üzletasszony Klub létjogosultsága tehát kétségtelen, ám a gyökerei ennél sokkal mélyebbre nyúlnak. Kovács Éva szerint egyrészt követni kellene azokat a főként nyugat-európai és amerikai mintákat, amelyek egy heterogénebb gazdaság célkitűzését kívánják megvalósítani, másrészt egyfajta keretrendszerre lenne szükség (például politikai, gazdasági, közéleti kvótákra), amelyekkel hatékonyan lehet változtatni a korábban már berögződött, ám elavult folyamatokon és módszereken.
Ha egy Üzletasszony Klub úgymond komolyan veszi magát, a programjait és szakmai rendezvényeit, akkor minden egyes alkalommal kiválaszt egy-egy fókuszt, ami a nőknek köztudott, – mármint egy dologra fókuszálni –, hogy nehezebben megy, mint a férfiaknak. Fontos elsajátítani azt a tudást, ami megtanít bennünket egy adott problémára, kérdéskörre koncentrálni és abban is segít, hogy hogyan lesz a kemény munkából és teljesítményből igazi siker. Ehhez azonban szükséges egyfajta fókuszált állapot, valamint információs-, kapcsolati- és tudásrendszer. Mi a tagság körében úgy tapasztaljuk, hogy a siker egyértelmű kulcsa az, hogy hogyan jutsz hozzá az információhoz, hogyan tudod ezt menedzselni és milyen kapcsolatokkal rendelkezel az üzleti életben. Ebben is sokat segíthetnek ezek a szakmai közösségek
– magyarázta Kovács Éva.
A szakmai közösségek építése olyan bizalmi hálót hoz létre, amely a jövedelmezőség és az eredményesség fontos alapja. A „nők az üzleti életben” ma egy olyan brand, amely komoly láthatóságot, ezzel együtt gazdasági lehetőséget teremt.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)