Nagyot fordult a világ: így keresnek állást most a magyar melósok
Régi filmekből ismerős jelenet, amikor a fiatal pályakezdő kezében piros tollal az újság fölött görnyedve karikázza be a szimpatikus álláshirdetéseket. Mára már mindez elképzelhetetlen, egyre kevesebb szerep jut a nyomtatott sajtónak, mert mintha korosztálytól függetlenül mindenki kezéhez odaragadt volna az okostelefonja. A HelloVidék utánajárt, mennyiben változtatták meg a kütyük és az internet az álláskeresési szokásokat.
Régen napi-, hetilapokban, plakátokon és szóróanyagokon hirdették a betöltetlen pozíciókat a potenciális álláskeresőknek, míg a technológia fejlődésével mindez a papír alapú hirdetések felől a pixelvilág irányába tolódott el. Mi azonban a mérvadó, az irányadó a fejlett technológia korában? Ha nem a print médián keresztül hajkurásszuk az álláshirdetéseket, mi vált, ha úgy tetszik, piacvezető hirdetési felületté? A Budapesti Metropolitan Egyetem és a SentiOne nemzetközi közösségi médiafigyelő cégcsoport 2019. júniusában publikált közös kutatása szerint
a fiatalabb korosztály, az Y- és Z-generációhoz tartozók számára a Facebook vált a munkaerőpiaci iránytűvé, innen gyűjtik be a munkavállalással és a munkaerőpiaccal kapcsolatos információkat, legyenek azok hasznos tippek egy állásinterjúnál vagy éppen konkrét állásajánlatok.
A tendencia már 2 évvel ezelőtt is érzékelhető volt, akkor még a gyakorikerdesek.hu került fel a képzeletbeli dobozó harmadik fokára, ezt megelőzte a Twitter, de már akkor is tarolt a legnépszerűbb közösségi médiafelület, a Facebook. A pályakezdők az álláshirdetéseket 2017-ben 50%-ban még utóbbi oldalról érték el, de jellemzően a gyakornoki munkát keresők 60%-a weboldalakról és portálokról szerzett számára hiteles információkat a betölteni kívánt pozícióról.
Konkrét álláskeresési tapasztalatairól ez év júniusában a Profession.hu is beszámolt, felmérésük szerint a mobiltelefonra optimalizált applikációjuknak köszönhetően az álláskeresők kétharmada már ennek segítségével böngészi kínálatukat. A mobiltelefonok térhódítása megjelenésük óta töretlen, internetes szörfözésre való használatuk 8 százalékponttal 74%-ra emelkedett, míg az asztali gépek és laptopok aránya 19 százalékponttal 77%-ra zuhant, amellyel bár még így is vezetnek, de érezhető, hogy a hordozható mini szuperszámítógépek előbb-utóbb lekörözik a PC-ket. Mindemellett bár a Profession.hu látogatóinak 65%-a mobiltelefonról érkezik, a tényleges jelentkezéseknél még mindig 69%-os túlsúlyban vannak a hagyományos gépek mintegy a biztos siker zálogaként. De mit tapasztal Magyarország többi álláskereső portálja?
A CVOnline portál nem rendelkezik telefonos applikációval, a mobilra optimalizált weboldal fejlesztését viszont elengedhetetlennek érezték, így mára a megkeresések felületei tekintetében az okostelefon 49%-kal átvette a vezetést, 48%-kal második helyre szorultak a hagyományos PC-k, és mindössze csekély, 3%-os arányban szerepelnek a statisztikában a táblagépek. Bár a közösségi média térhódítását egyértelműen érzi a portál, azonban esetükben még mindig a direkt megkeresések vannak túlsúlyban.
A Facebook-elérésünk folyamatosan növekszik, de alapvetően még mindig a webes forgalom meghatározó, mely az előbbi duplája
– válaszolta a HelloVidék kérdésére a CVOnline tartalommarketing menedzsere.
A Jobinfo álláskereső portál a HelloVidék kérdésére elárulta, a hozzájuk forduló álláskeresők többsége már mobiltelefonról böngészi a hirdetéseket, azonban a konkrét jelentkezések legtöbbször még mindig asztali számítógépről érkeznek, mert valószínűsítik, hogy az önéletrajz csatolás okostelefonról problematikus vagy éppen nem áll rendelkezésre.
Az állásaggregátorok, mint a Jobinfo, álláskeresésben betöltött szerepe változatlanul fontos az álláskeresőnek, aki aktívan keres állást, a legjobb helyen az állásaggregátor oldalakon van, mivel ott elérheti egy helyen a legjobb állásokat. Ma már azonban a megváltozott álláspiaci körülmények miatt fontossá vált, hogy a látens álláskeresőket is elérjük, akikben még nem fogalmazódott meg a váltás gondolata, de szeretnének előrelépni vagy váltani, ha szembejön egy jó ajánlat. Erre jó a közösségi csatorna, ahol egy-egy igazán jól célzott ajánlattal meg tudjuk szólítani a felhasználókat, akik aztán a Jobinfora érkezve megtalálják a konkrét állás mellett a képességeik alapján releváns állásokat
– számolt be tapasztalatairól a portál ügyvezető igazgatója.
A Jobinfo tekintetében nem tapasztalják, hogy jelentős mennyiségű forgalomátrendezős menne végbe a közösségi média platformok egyre hangsúlyosabbá válásával, viszont tagadhatatlanul a keresési láncolat egyik fontos elemévé léptek elő, mert az álláskeresők által ezeken a felületeken megosztott információk alapján a legrelevánsabb hirdetésekkel tudják elérni őket. „A látogatottsággal való villogás a múlté, akkor hatékony egy állásportál, ha minél kisebb meddőszórással a lehető legrelevánsabb jelölteket tudja szállítani” – fogalmazott a kérdés kapcsán az ügyvezető. A Jobinfo továbbá kitért arra is, hogy egy mobiltelefonos applikációnak csak akkor látják értelmét, ha azzal nem a már meglévő felületet alakítják át, hanem mind élményben, mind szolgáltatásban többet nyújthatnak az álláskeresőknek.
Találtunk olyan szolgáltatásokat és innovációkat, amelyek mentén egy Magyarországon még nem látott állás-önmenedzselési megoldással jöhetünk ki. Jelenleg ezen dolgozunk, és reméljük, hogy hamarosan bemutathatjuk a piacnak
– számolt be legújabb fejlesztéséről a Jobinfo ügyvezetője.
A Jobline szintén észlelte a munkakeresési szokások változását, a megtekintések száma hozzájuk már több mint 50%-os arányban mobiltelefonokról érkezik, ami évről évre növekvő tendenciát mutat, ezért igyekeznek a weboldalt a telefonon állást keresők számára minél komfortosabbá tenni. „Az álláskeresők közel fele direkt úton jut el az álláshirdetéseink végoldalaira, emellett a közösségi oldalakról jövő forgalmunk 10% alatti súllyal jelenik meg” – számolt be tapasztalataikról a portál termékmenedzsere. Azonban hiába a közösségi média mindennapokban való konstans jelenléte, a Jobline munkatársai azt tapasztalják, hogy az ezeken a felületeken megjelenő tartalmaik vagy egyáltalán nem, vagy csak nagyon kis mértékben járulnak hozzá, hogy a portálon kínált tartalmak és álláshirdetések látogatottsága növekedjen.
A HRPortál csoporthoz tartozó allasportal.hu a többi site-hoz hasonlóan észlelte látogatottságában a technológiai fejlődés lenyomatát, azonban az álláskeresők még mindig többségében hagyományos asztali számítógépről látogatják őket, és mindössze 30% az okostelefonokról érkezők aránya. Ebből adódóan nem érzik indokoltnak egy telefonos applikáció kifejlesztését, amíg azt a telefonos megkeresések aránya nem teszi feltétlenül szükségessé, mert a weboldal jelenleg is optimális a mobiltelefonos böngészésre. És bár jelentős túlsúlyba kerültek a közösségi médiafelületek, mint a Facebook, a Twitter, az Instagram vagy éppen a Tumblr, a portál véleménye ezek tekintetében eltérő más honlapok gyakorlatától.
Sajnos közösségi média felületet még nem alakítottunk ki, alapvetően drágának találjuk az onnan való forgalomterelést, ezért maradunk a hagyományos eszközöknél
– válaszolta Markovics András, a HRPortált kiadó Brand & Standard Kft. ügyvezetője.
Az állásajánlatokat kínáló portálok tapasztalati alapján jól látszik, hogy a közösségi médiaplatformok térhódításával egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a hirdetések Facebookon való megosztásai a bizonytalan álláskeresők felkutatásában, és a látogatók mindinkább mobiltelefonjaikról böngészik a hirdetéseket. Túlnyomó többségében már átvette a vezetést az okostelefon a hagyományos PC-kel szemben, azonban a kézbe simuló szuperszámítógépek körüli újdonság varázsa még mindig tart, mert jellemző, hogy a konkrét jelentkezések még mindig a számítógépekről érkeztek, bár e tekintetben vitatható, hogy a CV csatolásának nehézsége vagy egyéb probléma állhat a háttérben.
A tendencia tehát lassabb, mint amilyen menetet a technológia szédítő fejődése diktál, azonban tagadhatatlanul érzékelik a változás szelét az álláskereső portálok, amivel előbb vagy utóbb, de kénytelenek lesznek felvenni a tempót, ha eddig még nem tették meg. És hogy mennyiben érzékelhető mindez a vállalatok munkaerő-toborzó gyakorlatában? Nos, a HelloVidék cikksorozatának második részében ebbéli tapasztalataikról mesélnek hamarosan a dél-alföldi régió kiemelkedő cégei.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)