Kígyózó sorok és hosszas várakozás: így törekednek gyorsabb kiszolgálásra a bolthálózatok
Nem is gondolná az ember, hányféle összetevőn múlik az, hogy mennyi időt kell várakozni egy adott boltban a kasszánál. Egyfelől a kasszásnak gyorsnak kell lenni, amiért őt folyamatosan monitorozza is a munkáltatója, a technikai apparátusnak is a toppon kell lennie, a szalagtól a szkennelő állomásig, és akkor még a boltban működő dolgozói riadóláncnak is érzékelnie kell a vásárlómozgásokat, és azokra a megfelelő válaszokat kell adniuk. És természetesen vannak olyan titkok is, amiről a boltok nem szívesen beszélnek. 4 nemzetközi boltlánc mesélt arról, miként működtetik a kasszázási mechanizmusokat - írja a Pénzcentrum.
Ahogy a portál írja, arról faggatták a boltláncokat, hogyan kell elképzelni egy kasszasor működését és működtetését. Például, mikor nyitnak ki és zárnak be kasszákat? Mennyit kell várakozniuk a vásárlóknak? De arról is kérdezték őket, mikor érdemes azoknak vásárolniuk, akik bizonyosan nem akarnak idegrohamot kapni a sorbanállástól.
Rengeteg magyar vásárlónak főhet fel az agyvize nap, mint nap, amikor belebotlik egy boltnyi emberbe, akik vele együtt szintén arra várnak, hogy fizethessenek a kasszánál. Lehet, hogy lassú a pénztáros, valaki a pin kódját felejti el, megint mások pedig aprópénzzel számolnak ki több ezer forintot, esetleg utalvánnyal fizetnek, aztán a boltvezetőt is hívni kell, mert sztornóznia kell a beütött lisztet, aminek a tartalma éppen a pénztáros ölébe ömlik. És mindez persze előttünk történik, úgyhogy marad a várakozás.
A fentebb bemutatott eseménysorozat persze bárhol, bárkivel megtörténhet, de szerencsére azért nem ez az átlagos menetrend. De akkor mi? Hogyan működtetik a legnagyobb magyarországi boltok a kasszáikat, hány vonalkódot kell leolvasnia egységnyi idő alatt egy jó kasszásnak? Hol találhatók a termékek vonalkódjai, és egyáltalán mennyi van belőlük a csomagoláson?
A Pénzcentrum 4 nemzetközi bolthálózatot faggatott arról, hogyan kezelik a kasszásügyeket.
A vásárlók átlagos várakozási idejét egyetlen, általunk megkérdezett bolt sem monitorozza, arra viszont kivétel nélkül figyelnek, mikor kezd el feltorlódni a sor. Ez ugyanis a legtöbbször a cselekvés ideje.
A Sparnál például amennyiben az 5. vásárló megérkezik fizetés céljából a pénztárhoz, új kasszát kell nyitni, mindaddig, amíg kassza, illetve munkatárs rendelkezésre áll. Ezt a pénztárosoknak kell figyelni.
- mondta el Maczelka Márk, a Spar Kommunikációs vezetője.
Hasonló riadólánc működik az Aldinál is. A vállalat munkatársai az üzletekben minden pillanatban az éppen aktuális vásárlói frekvencia alapján határozzák meg, hogy hány kassza üzemel és az éppen nyitva lévő kasszák számát a vásárlói igényeknek megfelelően, dinamikusan változtatják.
Elsődlegesen a pénztáros dönt egy új kassza nyitásáról, mert ő látja legelőször a felmerült igényt. Szükség esetén pedig a műszakvezető is elrendelheti egy új kassza megnyitását
- mondta el a lapnak a diszkontlánc.
Az aktuálisan éppen beosztott dolgozók mellett természetesen a technikának is nagy szerep jut, az áruházlánc pénztárvezérlő rendszerének köszönhetően egyszerűen és azonnal csökkenthető a pénztárak előtti várakozási idő, így a bolti munkatársak a vásárlók száma alapján azonnal jelezni tudják, hogy mely kasszák nyitnak vagy zárnak be éppen
- számolt be a Lidlnél működtetett folyamatokról Tőzsér Judit, a boltlánc Vállalati kommunikációs cégvezetője.
A diszkontok és szupermarketek gyakorlatán túl természetesen a hiperek kasszázási folyamataira is kíváncsiak voltunk. Ezzel kapcsolatban a Tesco sajtóosztálya arról tájékoztatta a portált, hogy a vállalat a kasszánál várakozók sorszámát méri, és amennyiben szükséges, a normál nyitvatartott kasszáik számát is növelik, ezzel további választási lehetőséget nyújtva a vásárlóiknak.
Az új kasszák nyitása és a feltorlódás mértékének monitorozása a hipernél ugyanakkor nem pénztárosi feladatkör, hanem a felelős vezetője reszortja, hogy beosztás alapján bent lévő pénztárosok munkáját megfelelően koordinálja, reagáljon a forgalom változására. Amennyiben szükséges a hirtelen megnövekedett forgalom miatt, hívjon segítséget a kereskedelmi területekről a pénztárakba, hogy a vásárlóknak ne kelljen várakozniuk a kasszáknál
- fejtette ki a hipermarket.
A riadólánc megléte tehát kulcsfontosságú ahhoz, hogy a vásárlók ne torlódjanak fel a kasszáknál megsokszorozva ezzel a kasszáknál töltött várakozási időt. Igen ám, de önmagában az nem elég hogy ne legyen sok vásárló, a feladat elvégzésének gördülékenysége azon is múlik, hogy a kasszások milyen berendezésekkel dolgoznak. Egy elmaradott kasszarendszer ugyanis sokkal lassabb, mint egy modern állomás, és ezt természetesen a vásárlók is érzik. Miként működnek és hogyan törekednek hatékonyságra a boltláncok? Erről többet ide kattintva olvashatsz.
Címlapkép: Getty Images
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)