Csekkbefizetés otthonról, kényelmesen? Ez már bárki számára lehetséges!
Senkinek nem kell bemutatni azokat a változásokat, amiket az idei év első hónapjai hoztak életünkbe. Júliusban még mindig nem mehetünk a boltba vagy a postára maszk nélkül, figyelnünk kell a távolságtartásra, és természetesen a kezünk fertőtlenítésére is. A körülmények különleges élethelyzeteket is eredményeznek: de mi magunk is sokat tehetünk azért, hogy megkönnyítsük mindennapjainkat.
Nagyon átalakultak a mindennapjaink az idei évben, sok dolgot igencsak másképp kell csinálnunk, mint eddig. Nézzünk egy teljesen hétköznapi szituációt:
Mi történik, miután megérkezik a villanyszámla a postaládánkba?
Korábban így intéztük:
- fogtuk a sárga csekket,
- felszálltunk a buszra,
- bementünk a postára,
- sorszámot húztunk,
- kivártuk a sorunkat,
- befizettük a csekket,
- hazamentünk,
- elraktuk a bizonylatot a többi közé.
És így néz ki mindez 2020 júliusában:
- fogjuk a sárga csekket, kimegyünk a buszmegállóba,
- a buszmegállóból visszafordulunk, mert otthon felejtettük a maszkunkat,
- felvesszük a kötelező maszkot, mielőtt felszállunk a buszra,
- bemegyünk a postára,
- felvesszük a maszkot,
- fertőtlenítjük a kezünket,
- sorszámot húzunk,
- kivárjuk a sorunkat, közben figyelünk a megfelelő távolság tartására,
- befizetjük a csekket,
- hazamegyünk, közben ismét maszkot húzunk,
- alaposan kezet mosunk,
- és elrakjuk a bizonylatot a csekkes dobozba.
Bonyolultabb lett az életünk, sokkal több szabályra kell figyelnünk, átalakultak a társas érintkezés szabályai: jó eséllyel ezek az új szabályok még sokáig velünk maradnak.
De pont ezek a különleges körülmények adnak jó lehetőséget arra, hogy átgondoljuk, megkönnyítsük az életünket: pont most lehet itt az ideje annak, hogy egyszerűsítsünk a bonyolult folyamatokon.
A villanyszámlás példánál maradva: mennyivel könnyebb lenne, ha a nappaliból fizetnénk be a csekket, az internet segítségével. Ehhez a legtöbb esetben még számítógép sem kell, elég egy okostelefon is: utazás, sorban állás, maszk és kézfertőtlenítő helyett akár fél perc alatt el tudunk intézni egy ilyen díjfizetést.
A legtöbb szolgáltató saját oldalán vagy telefonos alkalmazásában is befizethetjük bankkártyánkkal a csekkeket. Online ügyfélszolgálati felületükön keresztül néhány kattintással lehetőség van az aktuális, vagy az összes nyitott számla befizetésére.
A fizetést követően az online ügyfélszolgálati felületen az eredményről minden esetben tájékoztatást kapunk, és még azzal sem kell foglalkoznunk, hogy a bizonylatot eltegyük: ezek a rendszerek évekig tárolják a befizetéseink minden adatát.
Vannak olyan szolgáltatók is, akiknél egy helyen befizethetjük online az összes számlát. Arra is van lehetőség, hogy a sárga csekkeken szereplő QR-kódokat beolvassuk a telefonunkkal, és ezen keresztül egyenlíthetjük ki a számlát.
Így néz ki tehát egy csekk befizetése okostelefonon:
- Kapok egy értesítést (e-mailben) arról, hogy fizetendő számlám van,
- megnyitom az applikációt,
- azonosítom magam (ujjlenyomattal, vagy a jelszavammal),
- kiválasztom a fizetendő közüzemi számlát,
- kifizetem a számlát az előre feltöltött bankkártya-adataimmal,
- megkapom az értesítést a számla befizetéséről, e-mailen is, a rendszer pedig rögzíti és tárolja a fizetés adatait.
Ezzel akár spórolni is lehet
Egy család szempontjából talán a legfontosabb a követhetőség: a szolgáltatók átláthatóbbá tették a pénzügyeket, az alkalmazások szólnak előre, amikor a fizetési határidő közeleg és nagyon sok dolgot el tudok már intézni otthonról is, nem kell az ügyfélszolgálatra bemennem – magyarázza az online díjfizetés egyik fontos előnyét Racskó Tamás, a Mastercard üzletfejlesztési menedzsere.
Sok szolgáltató kedvezményeket vagy előnyöket is biztosít azoknak, akik elektronikus szolgáltatásokat vesznek igénybe, így érdemes utána nézi ezeknek a lehetőségeknek.
A szakértő szerint a digitális díjfizetés előnye lehet például az, hogy nem kell a postán távolságot tartani, sorban állni és várakozni. Emellett gyorsabb és biztonságosabb kártyával fizetni, hiszen ilyenkor nincs meg a veszélye, hogy elhagyom a csekket vagy a bizonylatot és nem fordulhat elő a fizetésnél, hogy kevesebb készpénzt hoztam magammal, mint amennyi a számla kiegyenlítéséhez kell.
Racskó Tamás felhívta a figyelmet arra is, hogy a digitális szolgáltatásoknak van még egy fontos előnye: már nem csak egy felületet jelentenek, ahol befizetjük a közüzemi díjakat, hanem egyfajta okos asszisztensként is működnek. Ez azt jelenti, hogy figyelmeztet a rendszer, ha számlát kapok, szól, ha közeledik a határidő, eltárolja a kártyámat és egy szempillantás alatt fizethetek, valamint bármikor elérhetem a múltbéli számláimat és a befizetési bizonylatokat. Ezek mindig ott lesznek a felhőben, kinyomtathatom őket és nincs meg az a veszély, hogy a szemeteskukában landolnak véletlenül.
A legnépszerűbb applikációk a közüzemi díjak befizetésére:
- Díjnet: számos szolgáltató csekkjeit fizethetjük egy helyen.
- iCsekk: bármikor, bárhonnan indíthatod a fizetést csak fotózd le a csekken lévő QR-kódot.
- Simple: a csekkbefizetés szolgáltatással egyszerűen, QR kód beolvasásával egyenlítheted ki csekkjeidet, a Simple fiókodban elmentett bankkártyáddal.
Maguk a közüzemi szolgáltatók is rendelkeznek díjfizető alkalmazással, és/vagy online felülettel, például:
- DBH
- ELMŰ-ÉMÁSZ
- E.ON
- Invitel
- NKM Energia