Megnyíltak a teraszok, felpöröghet a sörfogyasztás? Mutatjuk, mire számítanak a gyártók
Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének az igazgatója arról számolt be, hogy a gördülékeny nyitás érdekében a gyárak megadják az infrastrukturális segítséget a kocsmáknak, vendéglőknek.
Sokan várták, hogy elfogyaszthassanak egy korsó frissen csapolt sört a kedvenc kocsmájuk kerthelyiségében, s erre a korlátozások részleges, múlt hét végi feloldásával immár van is lehetőségük. Ezzel együtt a gyengébb első negyedév után jobb folytatásban bízik a hazai söripar, de az április–júniusi időszakban látványos fellendülésről még korai beszélni. Tartok tőle, hogy a második negyedév söreladásai a teraszok nyitása ellenére jelentősen el fognak maradni a korábbi évek szezonkezdetén tapasztaltaktól
- nyilatkozta Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének az igazgatója a Világgazdaságnak. Mint mondta, úgy látja, ennek nem csak az lehet majd az oka, hogy a teraszok nyitása önmagában korlátozott vendéglátóipari forgalmat jelent.
Minden jel arra mutat, hogy az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló horecaszektor ma rosszabb állapotban van, mint tavaly ilyenkor; valószínű, hogy nem tud minden egység újra kinyitni. Azok a helyek is, amelyek képesek lesznek erre, forráshiánnyal, infrastrukturális korlátokkal és a munkaerő elvándorlásának a következményeivel kénytelenek megküzdeni, hiszen a bevételük, ha van egyáltalán, pusztán töredéke a szükségesnek, így az állományuknak csak egy részét tudták foglalkoztatni
- tette hozzá a szakember. Kiemelte azt is, hogy a legnagyobb gondnak azt tartja, hogy az elmúlt időszakban nagyon sok vendéglátóipari szakember áramlott át más ágazatokba a biztosabb megélhetés miatt.
Valószínűleg egy részük megtalálta a számítását, és nem is tér már vissza a szektorba. Nehéz megjósolni a sörszövetség igazgatója szerint, hogy a meleg, napos idő közeledtével és a korlátozások fokozatos feloldásával a vendégek milyen ütemben térnek vissza a megszokott helyeikre. Egyrészt feltételezünk egyfajta Covid utáni óvatosságot, másrészt láthatóan nagy az igény arra, hogy az emberek újra találkozhassanak, élvezhessék a vendéglátóipari szolgáltatásokat
- jelentette ki Kántor Sándor, hozzátéve, hogy a fogyasztási szerkezet biztosan eltér majd a korábbi évekétől, már csak azért is, mert várhatóan a külföldi turisták aránya lényegesen kisebb lesz.
Mindenesetre a sörgyárak segítik a horecaszektor szereplőit az infrastrukturális nehézségek csökkentésében. A szakemberek sorra járják a vendéglátóhelyeket, hogy a csapolóberendezések a leállások után frissen szervizelve, újra tisztán, megbízhatóan, biztonságos működéssel szolgálják ki a vendégeket. Ezen túlmenően a sörgyárak mindegyike visszafogadja a lejárt készleteket, s frissel helyettesíti azokat. Nem utolsósorban pedig pótolják az amortizálódott eszközöket, új márkaazonos poharakat és berendezési tárgyakat biztosítanak azok helyett, amelyek megsérültek vagy elavultak
- mondta az igazgató, majd hozzátette, hogy az pedig teljességgel bizonyos, hogy a vendéglátás nyitásával a kiskereskedelmi forgalom visszaesik valamelyest.
Örök dilemma, hogy hazai terméket vagy importsört válasszunk, akár egy itallapot mustrálva, akár egy áruház sörrészlegén téblábolva. A magyar sörök igenis versenyképesek, miután a hazai gyártás kiemelten minőségorientált. A termelés csaknem 10 százalékát exportáljuk olyan sörnagyhatalomnak számító piacokra, mint Csehország, Szlovákia vagy Kína. Így a Magyarországon főzött prémium- és középkategóriás italok teljes mértékben felveszik a versenyt tartalmukban, csomagolásukban, esztétikájukban a minőségi importsörrel
– mutatott rá.
Ahol viszont egyértelműen hátrányban van a magyar gyártás, az az olcsó saját márkás termékek kategóriája. Ezek külföldön kifejezetten nagy volumenben készülnek az árérzékeny fogyasztók számára, meglehetősen korlátozott beltartalommal. A hazai sörgyárak az elmúlt években a mínőséget, az értéket keresők számára alakították át a termelésüket, olyan prémiumtermék-portfóliót kialakítva, amelyet részben a magyar kraftsör-főzdék inspiráltak. Az ehhez a váltáshoz szükséges magas szintű technológia és minőségorientált gyártáskultúra egyértelműen versenyhátrányban van a nagy volumenű, költségoptimalizált produktumok külföldi előállítóival szemben
– magyarázta a szakember, majd hozzátette, a legerősebb fogyasztói trend az újdonságok iránti igény és a gyors döntés egy-egy termék sikeréről vagy kudarcáról.
Ennek következtében felgyorsult a söriparban az innovációs ciklus, folyamatos az új produktumok megjelenése, a jól ismert márkák felfrissítése. Ez alapvetően változtatta meg egy hagyományosan hosszú termékciklusú iparág dinamikáját. A beltartalom és az ízvilág terén a csökkenő alkoholtartalom és a gyümölcsös, friss variánsok mutatják a fejlesztés irányát. Ennek megfelelően a felső erjesztésű sörök vagy az azok ízvilágát idéző, de hagyományos alsó erjesztésű eljárással készült változatok adják az új termékek zömét. Az alkoholtartalom folyamatos csökkentése mellett az alkoholmentes italok előállításának a technológiai fejlődése a legszembeötlőbb
– összegzett Kántor Sándor, de kiemelte, hogy a prémium- és a középkategóriás produktumok válságállónak bizonyultak, miután a vásárlók ragaszkodtak a minőségi termékekhez.
A teljes cikk itt olvasható.
Címlapkép: Getty Images
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)