Európában is egyedülálló gigakerékpárút épül: felpörgethetik vele ezt a térséget
A kiépülő szakasz nemcsak a megyei kerékpárút-hálózatba csatlakozik be, hanem a főútvonalon kijelölt EuroVelo 6 nemzetközi kerékpáros-hálózat része lesz, amely az Atlanti-óceántól egészen a Fekete-tengerig tart, Magyarországon pedig 420 kilométer hosszan a Duna mentén halad.
A NIF Zrt. beruházásában megkezdődött a kivitelezése annak a 7,5 km-es szakasznak, amely Dunaalmást köti össze Neszméllyel. A projekt keretében részben önálló vezetésű kerékpárút, részben pedig a meglevő utak felhasználásával, biciklisbarát szakaszok épülnek - írja a Világgazdaság.
Az EuroVelo 6 ütemezett kiépítésével Magyarország bekerül az európai kerékpáros turizmus élvonalába.
A Dunaalmás és Neszmély közötti kerékpárúton biciklizők az útvonal kialakításának köszönhetően felfedezhetik a Duna árterének környezeti szépségeit. A 2022 őszére elkészülő kerékpárútnak azonban nemcsak turisztikai szerepe lesz, hanem sokaknak a munkába és iskolába járást is megkönnyíti majd, hogy biztonságos körülmények között, a gépjármű forgalomtól elválasztva közlekedhetnek.
A két település között 2,4 km-en 3,3 méter széles, teljesen új, önálló kerékpárút épül, 4,3 km-en 3,3 méter széles mezőgazdasági gépekkel vegyes használatú szakaszt alakítanak ki, míg további 800 m-en a meglévő helyi utakat újítják fel, eligazodást segítő táblákat helyeznek ki. A beruházás részeként, kényelmes lehetőséget biztosítva egy-egy rövid megállásra, Dunaalmáson és Neszmélyen is kerékpáros pihenőt alakítanak ki.
A kerékpárút Dunaalmás és Almásfüzitő közigazgatási határánál indul, majd a 4-es számú Esztergom-Almásfüzitő vasútvonalon halad át, ahol egy új, fénysorompóval biztosított vasúti átjárót építenek ki. A kerékpáros útvonal a 4. sz. vasútvonal meglévő, fénysorompóval biztosított keresztezését követően a vasútvonallal közel párhuzamosan halad, annak Duna felőli oldalán. Tovább haladva keresztezi a 10-es főutat és azzal közel párhuzamosan halad tovább Neszmély irányába.
A nyomvonal keresztezi az 1-es főút és Dunaalmás közti 1129-es számú utat, majd ismét a 10-es főutat és csatlakozik a meglévő helyi közúthoz. Ezen szakasz végén, az ingatlanok kiszolgálásának biztosítása érdekeben vegyesforgalmú (mezőgazdasági-kerékpáros) útként építik ki a szakaszt.
A kerékpárút a neszmélyi szakaszon a Vízimolnár utca meglévő, részben felújítandó burkolatán halad tovább. A Vízimolnár utcából a vasútvonallal alkotott szintbeni vasúti átjáró közelében ágazik el keleti irányba és a vasútvonallal párhuzamosan halad annak Duna felőli oldalán, önálló kerékpárútként, a Neszmélyi Hajóskanzenig.
A beruházás során Dunaalmáson az Izsán árok felett egy 5,5 m szabad nyílású, vasbeton szerkezetű, vegyes használatú közúti híd, míg Neszmélyen a Nyáraska-patak felett egy 5 m szabad nyílású, ugyancsak vasbeton szerkezetű kerékpáros híd épül. Az útvonalon egy új vasúti átjáró is létesül - olvasható a NIF Zrt. sajtóközleményében.
Gréz Tibor, a NIF Zrt. projektiroda-vezetője elmondta:
A Duna árterületén építendő szakasz különleges megoldásokat és nagy odafigyelést igényel. A kivitelezést a természeti környezettel összhangban kell végezni, egyrészt a természetvédelmi területek megóvása érdekében, másrészt azért, mert a Duna vízjárásának ingadozása döntő befolyással bír az alkalmazható anyagok és a kivitelezési időszak megválasztásában. A hullámtérben a rézsűlábat fagyálló vízépítési terméskővel kell megtámasztani, a töltés anyaga is durvaszemcsés kell, hogy legyen, a kimosódást elkerülendő. A rézsűk állékonyságát 50 cm vastag kőszórás, geotextília, tartós erózióvédelmet biztosító térrács, és 25 cm vastag humuszterítés és füvesítés fogja biztosítani.
A fejlesztés az ITM megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrás felhasználásával valósul meg. A kivitelezést a Hazai Építőgép Társulás Zrt. végzi nettó 1,2 milliárd millió forint értékben.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)