Újjáélesztik a Közép-Tisza völgyét: 5 gigaberuházás valósul meg hamarosan

HelloVidék   
  Megosztom
Újjáélesztik a Közép-Tisza völgyét: 5 gigaberuházás valósul meg hamarosan

Újjáélesztik a Közép-Tisza völgy árvízvédelmi rendszerét: a Kötiviép’B Kft. kivitelezésében egy teljes körű Közép-Tisza térséget érintő árvízvédelmi fejlesztés valósul meg. A következő évek egyik legjelentősebb tiszai árvízvédelmi fejlesztése veszi hamarosan kezdetét: kihirdették a nyertes kivitelezőt a Közép-Tisza völgyben megvalósuló teljes körű árvízbiztonsági fejlesztések magvalósítására. A tervezési és kivitelezési feladatok összesen 5 projektet foglalnak magukba, amely során egyaránt végeznek a szakemberek műtárgy rekonstrukciós és különböző fejlesztési munkálatokat is – derül ki a közbeszerzési értesítőből.

A beruházást az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF), és a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság megbízásából a hazai ár- és belvízvédelem egyik meghatározó szereplője, a Kötiviép’B Kft. kivitelezi több mint nettó 5,4 milliárd forint értékben. A projekt uniós támogatással valósul meg, írja a magyarepitok.hu.

A nyertes Kötiviép’B Kft. feladatát képezi mind az öt feladat megvalósítása, amelyek kiterjednek

  • a Hernád folyó műtárgyainak rekonstrukciójára,
  • a Tisza aszfalt töltéskorona burkolatának helyreállítására,
  • a Tisza-tó védelmi rendszerének rekonstrukciójára,
  • a Martfű Tisza bal parti töltésének áthelyezésére,
  • valamint a Hortobágy-Berettyó árvízvédelmi töltésének útstabilizálására.

Két műtárgy épül újjá a Hernád folyó szakaszán

A Hernád folyó szakaszán szükségessé vált a Bársonyos-főcsatorna beeresztő műtárgyának átépítése, valamint a vizsolyi Malom-árok csőzsilip műtárgyának rekonstrukciója.

A projekt keretében mind a két, árvízi előírásoknak nem megfelelő, rossz állapotban lévő, továbbá szerkezetileg sem megfelelő műtárgyat kell lebontani, majd újjáépíteni, emellett a kivitelezők feladatát képezi a megvalósításhoz szükséges tervdokumentációk elkészítése, illetve a hatósági engedélyek és hozzájárulások beszerzése is.

A Bársonyos-főcsatorna esetében a tervezett új műtárgy egy kétoldali, kettős elzárással épül, tekintettel arra, hogy a víz felőli elzárás a legmagasabb árvízszintnél is biztonságosan kezelhető legyen.

Az ideiglenes elzárásoknál a vízoldal felől az árvízi, míg a mentett oldalon a belvízi előírásoknak megfelelő elzárást és műtárgyat alakítanak ki a szakemberek.

Az ideiglenes elzárást mindkét oldalon fémszerkezetű betéttáblás elemekkel készítik, a vízoldalon MÁSZ+1,0 m-re, míg a mentett oldalon Bársonyos-csatorna üzemi vízszintjére méretezve. A pályázatban kitértek arra is, hogy a műtárgy elsőrendű árvízvédelmi töltésben helyezkedik el, ezért a védőképességet az átépítés ideje alatt ideiglenes védvonal kiépítésével is folyamatosan biztosítani kell. Emellett a területére eső igénybevétellel érintett kb. 400 méter hosszú árvízvédelmi töltésszakasz aszfalt burkolatának 3 méter széles helyreállítása is szükségessé válhat - olvasható a közbeszerzési értesítőben.

Új csőzsilip települ a Vizsoly Malom-árokhoz

A Gibárt-Hidasnémeti ártéri öbölben lévő Malom-árok Vilmány és Vizsoly települések határából vezeti le a vizeket a Hernád folyóba. Ez a csatorna a Malom-árki csőzsilipen keresztül keresztezi a Hernád balparti töltését. A bontási munkákat követően az ide tervezett új zsilip szintén az előírásoknak megfelelően kétoldali, kettős elzárással épül, úgy, hogy a víz felőli elzárás a legmagasabb árvízszintnél is biztonságosan kezelhető legyen.

A műtárgy átépítése nem végezhető el az előírások szerinti töltés magasítása nélkül, ezért a töltéserősítést a rendelkezésre álló terület miatt a vízoldal irányában végzik.

Közlekedésbiztonsági fejlesztések is megvalósulnak

A felhívás második pontjában szereplő Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság kezelésében lévő, a Tisza bal parti árvízvédelmi szakaszán található, Tiszacsege és Tiszagyulaháza között elhelyezkedő, összesen 36,4 kilométeres burkolat felújítását kell elvégezni. Ide tartozik továbbá a rossz állapotban lévő töltés tartozékainak pótlása és cseréje is.

A munkálatokat többek között az is indokolja, hogy a Tisza bal parti elsőrendű árvízvédelmi vonal jelenleg nincs kiépítve a mértékadó árvízszint előírás szerinti magasságra. Az itt található, 2000-ben készült aszfaltburkolat pedig az intenzív igénybevétel miatt erősen leromlott, javítása így a kialakult balesetveszély elkerülése érdekében vált szükségessé.

A felhívás információiból kiderül, hogy a kopóréteg szinte a teljes hosszban és minden irányban repedezett, felmállott és áttörte a növényzet. Helyenként erősen meg is süllyedt, több centiméteres szintkülönbségeket okozva a felszínben.

A szakemberek az érintett szakaszon gépjármű és kerékpáros közlekedésre is alkalmas útburkolatot hoznak létre, továbbá a felújítás által biztosítják a védvonal egyenszilárdságát és biztonságossá teszik a közlekedést.

Helyreállítják a Tisza-tó védelmi rendszerét

A harmadik pontban a Tisza-tó védelmi rendszerének rekonstrukciójára térnek ki. A tó esetében a Kötiviép’B Kft. szakembereinek feladatát képezi:

  • két hullámverés elleni kőmű helyreállítása és pótlása,
  • két szabályzó műtárgy rekonstrukciója,
  • valamint különböző kotrási munkálatok kivitelezése.

A tervezett hullámverés elleni helyreállítással a Tisza jobb parti töltésén 1,5 kilométeres szakasz érintett, míg a pótlások 2,2 kilométeren valósulnak meg. A kotrási feladatok kiterjednek többek között a Jászsági Öntözőcsatorna torkolati szakaszára, a Kiskörei Vízlépcső felvízi várakozóterére, valamint a Téli-kikötő bejárati részére is.

Ezekre a területekre is kiterjed a töltések rehabilitációja

A negyedik projektelem részeként, a martfűi Tisza bal partján elhelyezkedő töltés egy részét el kell bontani, majd áthelyezni egy 821 méteres szakaszon. Ezen a területen szintén több munkálat valósul meg:

  • áthelyezik a Cibakháza és Martfű között található belvízcsatornát, és egy 701 méteres szakaszon újat hoznak létre,
  • a töltés áthelyezési munkálatok megközelítésének érdekében egy stabilizált utat építenek a Tisza Bal partján,
  • és kialakítják az Ártézi-csatorna ideiglenes szivattyúállását is.

Az összesen három szakaszból álló, 13 kilométeresre tervezett szórt út számos célt fog szolgálni:

  • biztosítani fogja a három gátőrtelep megközelíthetőségét,
  • az őrszemélyzet napi munkavégzését,
  • az árvíz és belvíz-védekezések során a töltésszakaszok bejárását,
  • a szivattyútelepek megközelíthetőségét, üzemanyag ellátását, a gépész személyzet biztonságos közlekedését,
  • továbbá a védelmi anyagok zökkenőmentes helyszínre juttatását.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

közép-tisza

közép-tisza völgy

árvízvédelem

fejlesztések