Ez a rengeteg étterem végleg lehúzta a rolót: mi folyik a vidéki Magyarországon?
A koronavírus járvány legsúlyosabban talán a turizmus-vendéglátás szektort érintette. A korlátozó intézkedések miatt számos vállalkozás szüntette meg tevékenységét és hagyta el a szakmát örökre. Érdekelt minket az ágazat jelene és jövőbeli kilátási lehetőségei, ezért kérdéseinkkel felkerestük Holczerné Szentirmai Ágnest, a Turizmusfejlesztők és Tanácsadók Szövetségének elnökét.
HelloVidék: Hogyan alakult az újraindítást követően a turizmus-vendéglátás helyzete?
Holczerné Szentirmai Ágnest: Csak újraindítási kísérletekről lehet beszélni, újraindításról egyelőre nem. Az utóbbi 2 évtized legsikeresebb évéhez, 2019-hez képest ugyanis a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmának még felét sem érték el, sem 2020-ban (43%), sem 2021-ben (48,8%). Különösen nagy veszteség mutatkozott a külföldi keresletben, ami 2020-ban 76, 2021-ben 70 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2019-ben. 2020. április és 2021 májusa között 3 hónap kivételével az elmaradás 90 százalék felett volt, de még 2021 szeptembere óta is 45-50 százalék között ingadozik. A veszteségek különösen Budapesten nagyok. A belföldi forgalmat is nagyon jelentősen vetette vissza a járvány, a veszteség itt 37, illetve 33 százalékos volt éves összevetésben. 2020 főidényében azért megközelítette, 2021. júliusában és augusztusában még ha szerényen is, de meg is haladta a forgalom a 2019. évit, hogy azután azt követő hónapokban az újabb hullám miatt ismét a járvány előtti évi vendégforgalom kétharmadára essen vissza. Újraindulásnak tehát egyelőre nyoma sincs, a SZÉP kártya használat könnyítése csak, mint szerény "SZÉPségtapasz" lehetett. Valamennyivel szerencsésebb volt a kereskedelmi vendéglátás, ahol a 2020. évi veszteség "csak" 30, a 2021.évi elmaradás csak - folyóáron- 12 százalékos volt. A SZÉP kártya enyhítés a munkahelyi vendéglátásban - ami ugye nem tartozhat a turizmus körébe - éreztette inkább a hatását, ahol 2021-ben már 4 százalékos gyarapodás volt tapasztalható.
Sajnos nagyon sokan nem tudták újrakezdeni, mind vidéken, mind a fővárosban. Sok étterem, szálláshely kapui maradtak zárva, folyik még a felújítás, de többen végleg megszüntették vállalkozásukat. A vállalkozások egy további csoportja kivár. Az ország különböző turisztikai potenciállal rendelkező térségeiben ugyanakkor nagyon eltérő folyamatok tapasztalhatók, melyekre a legpontosabb válasz a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) rendszerében megtalálható a szálláshelyek vonatkozásában.
A bezárások miatt sokan mentek el a szektorból és más ágazatokban vállaltak munkát. Mennyire érzékelhető a munkaerőhiány és mennyien tértek vissza?
A munkaerőhiány a vendéglátás és a szálláshely szolgáltatás minden területén gondot okoz, főként a szakképzett munkaerő hiánya feltűnő. Elég megnézni az álláshirdetéseket, kevesen tértek vissza a váltás után korábbi munkahelyükre. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy már a járványt megelőzően is súlyos munkaerőhiánnyal nézett szembe az ágazat, azaz egy kedvezőtlen helyzet még tovább súlyosbodott a járvány hatására. Objektív kimutatás nem készült a kérdésben firtatott visszatérésről, csak a munkaerőpiaci mozgásról, azaz az elbocsátottakról, kilépőkről új belépőkről. Ennek köszönhetően több, időnként egymásnak ellentmondó adat is megjelenik. A kérdésre a választ az is nehezíti, hogy egész más helyzetben vannak az ország különböző területén működő ágazati szereplők. Azok a vállalkozások, melyek nem kizárólag szállás-, vagy vendéglátóhelyként tevékenykednek, jóval kedvezőbb helyzetben vannak, mivel átcsoportosításokkal meg tudták tartani a dolgozóikat. Az ilyeténképpen az igen árnyalt kép további vizsgálatára van ahhoz szükség, hogy ágazati szintű, valódi megoldások születhessenek.
A belföldi és beutazó turizmus mikor térhet vissza a járvány előtti szintre?
A sok belföldi adat szerint már "helyreállt" a belföldi vendégforgalom, a külföldi beutazó azonban most ismét egy kicsit kilátástalanabbá vált, a várakozások szerint 2023 előtt nem fogja elérni a 2019-es mutatókat. A kérdés ilyen megfogalmazása ugyanakkor túl tág értelmezésre ad lehetőséget, lévén bizonyos mutatók összevetése nem feltétlenül utal az ágazat növekedésére és fejlődésére. A jövedelmezőségi vonatkozásoknak nagyságrenddel nagyobb jelentősége van ma már az ismert okok miatt. Összességében erről ma csak jóslatokba lehetne bocsátkozni, hiszen nem zárható ki egy újabb járvány hullám és súlyosbítja a helyzetet a kirobbant háború, ami újra korlátozhatja a külföldi keresletet, továbbá nem zárható ki egy esetleges eszkalálódás visszatartó lélektani hatása akár a belföldi forgalomra is.
A koronavírus hatásaként hogyan változtak meg az utazói szokások? Milyen szempontok lettek a legfontosabbak a vendégeknek (foglaláskor pl)?
Előtérbe került a digitalizáció, az érintésmentes bejelentkezés, kijelentkezés a szálláshelyeken, az igény az okos szállodai szoba iránt, ahol szintén érintésmentesen lehet például ételt-italt rendelni a szobába, információkat kapni chatboton keresztül 90 másodperc alatt, robotporszívó takarít a szobaasszony helyett stb. A 2021-re jellemző szűk ún. foglalási ablak mára talán egy kicsit nagyobbra nyílt, de erről a legpontosabb adatok szintén az NTAK rendszerben állnak naprakészen rendelkezésre, azok elemzését követően lehet konkrét megállapításokat tenni szegmensenként. A szálláshelyeken túllépve a nemzetközi kutatóműhelyek is az utazási vágy korábbi szintjéhez képest is jelentős megerősödéséről beszélnek. A környezettudatos magatartás térnyerése az átlagos utazási távolságok lecsökkenéséhez vezet, ami nem feltétlenül a belföldi kereteken belüli mozgást erősíti, inkább az interkontinentális utazások volumenében érhető tetten. A bizalom jelentősége a szolgáltatásban, az utazó számára kínált élményekben meghatározóvá vált, az üzleti sikerek kulcstényezője lett mára a turizmusban is. Ezért vannak előnyben az erős brand-del rendelkező utazási irodák, szállodák és persze a desztinációk.
Milyen új szolgáltatásokat vezettek be a járványt követően?
Ha a szállodaiparra vonatkozik a kérdés, akkor például ezeket látjuk: kioszk a szállodai hallban, táblagép a vendégszobában, applikációk például smart concierge, smart check-in és check-out. A rendezvényszervezés és különösen a MICE területén érzékelhető, hogy a konferenciákról, szakmai eseményekről alapvetően másképp gondolkoznak a megrendelők. Ezen a piacon a digitális megoldások térnyerése vitathatatlan, melyekre reagálnia kell a rendezvényszervező cégeknek is.
Az ukrán-orosz háború hogyan befolyásolja a magyar turizmus helyzetét?
Eddig talán már-már elcsépeltnek tűnt, hogy a turizmus a béke iparága. Az állítás örökérvényű igazságát mi sem bizonyítja jobban, mint a rendelésállományban bekövetkezett és bekövetkező változások, melyek konkrét, számszerűsített formáját az NTAK adatokból lehetne igazán megismerni. Egy háború, különösen, ami közvetlen szomszédos országban folyik, egyértelműen negatív hatásokkal jár: már nem csak az orosz és ukrán foglalásokat mondják le a szálláshelyeken, hanem más országokból is egyre többen teszik ezt. Azok a desztinációk, melyek vendégkörében jelentős mértékben szerepeltek korábban az érintett országok lakói, mindenképpen óriási bevételkieséssel szembesülnek. Így van ez Törökországban, de így van ez Hévízen is.
Esetleges további járványhullám(ok) hogyan érintheti a szektort?
Csak ronthat a helyzeten, mert ismét hozhat bezárásokat, korlátozásokat, és ezáltal újabb piaci résztvevőktől búcsúzhatunk, azoktól, akik most még valahogy életben tartják vállalkozásukat.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)