Nagyot drágulhat vidéken is ez a szolgáltatás: szívhatják a fogukat az utasok
A Covid járvány berobbanása és hullámzásai a gazdaság minden ágazatát, főleg a személyes kiszolgálást érintő vállalkozásokat sújtotta. Kíváncsiak voltunk a vidéken tevékenykedő taxisok helyzetének változásaira és kilátásaira, ezért megkerestük a Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség elnökét, hogy válaszoljon kérdéseinkre.
HelloVidék: Hogyan érintette a járvány a taxisok helyzetét?
Komoly mértékben megtizedelte a pandémia okozta gazdasági környezet hatása a hazai személytaxis vállalkozásokat. Sokan abbahagyták vagy éppen váltottak. Akik rendelkeztek korábbról olyan szakképesítéssel amire éppen igény volt, azok szinte azonnal tudtak úgy váltani, hogy nem szándékoznak a visszatérésre.
HelloVidék: A fővárosban vagy vidéken veszik jobban igénybe a taxisok szolgáltatásait?
Azokban a vidéki nagyvárosokban vagy megyeszékhelyeken, ahol újraindult az élet, ott megugrott a kereslet a taxi szolgáltatásra is. A fővárosi fuvarozók teszik ki jelenleg is a hazai személytaxi szolgáltatók kétharmadát, azaz még mindig Budapesten valósul meg a legtöbb fuvar.
HelloVidék: A benzinár emelkedése mennyire növelte meg a taxi szolgáltatás árát?
Azokban a vidéki nagyvárosokban ahol a területi önkormányzat nem szabályozta a taxi árát, ott már elérte vagy meg is haladta a 400.- Ft-ot az utas km díja, a jelenleg Budapesten korábban szabályozott 300.- Ft/ km díjjal szemben.
HelloVidék: Az ukrán-orosz háború hatással van-e a taxisok helyzetére?
Jelenleg az tapasztalható, hogy nagymértékben megugrott a pályaudvarokra érkező, a helyi hotelekbe utazó vagy onnan továbbutazók száma.
HelloVidék: Milyen változásokat figyelhetők meg az ügyfeleik részéről?
Sokan még mindig ragaszkodnak a maszk használatához és ezért olyan taxit rendelnek, ahol a taxis vállalja ennek betartását.A hétvégék és az ünnepi időszakok kiemelt időszak a taxisok számára.
HelloVidék: Mennyire változott meg a kereslet a járvány hullámzásai alatt?
Az un. csúcsidőszakokban - ahol a közúti közlekedés dugók nagymértékben befolyásolják a forgalmi viszonyokat - hosszabb ideig tart telefonon vagy éppen az utcán taxihoz jutni, ezért egyre népszerűbbek az okostelefonos applikációkon taxit rendelni. A minősített taxifuvarszervezők már évek óta megteremtették ennek a használatát, de az utasok mára jutottak el addig, hogy használják is. Ebben az esetben nem kell megvárni, míg valaki felveszi a telefont, mert az applikáció használatával szinte azonnal megrendelhető a taxi, és a taxi érkezését is látja a megrendelő a saját telefonján.
HelloVidék: Milyen problémákat jeleznek vissza a taxisok?
Szinte mindenki, a taxis vállalkozásokat közvetlenül érintő költségek emelkedését érzi a zsebén. Az üzemanyag ár-stop kivezetésével, megugranak a személy és áruszállítási díjak is, ami további áremelést jelentenek az alkatrészek beszerzésében, a szervízdíjakban, a használtautó kereskedelemben is. A legnagyobb beruházása a taxis vállalkozónak maga a gépjármű, ami az utóbbi hónapokban csaknem 20-25 százalékkal már így is drágább az előző időszakhoz képest.
HelloVidék: Milyen változások várható a taxisok helyzetében?
Ha a bevételeket nem tudják a költségekkel szemben szinten tartani vagy azt növelni, akkor még több lesz a pályaelhagyó.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)