Hivatalos: új gyorsforgalmi út épül Dél-Magyarországon: régóta vártak erre az autósok
Az elkövetkező négy évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg a következő két évben 8 milliárdból lehet útfelújításokat végezni. A Magyar Közlönyben megjelent határozatban a komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra szánt összeg 18 milliárd forint a 2022-es évben. A HelloVidék a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) segítségével szedte össze a vidéket érintő idei útfejlesztéseket Dél-Magyarországon.
Készül az M44 gyorsforgalmi út M5 autópályához vezető szakasza
Az M44 gyorsforgalmi út története egészen 2016 végére nyúlik vissza. Ekkor tették le a leghosszabb Tiszakürt-Kondoros közötti szakasz alapkövét. Az elmúlt öt évben több mint 90 kilométer készült el a gyorsforgalmi útból. Tavaly decemberre már Békéscsabától egészen Lakitelekig 2X2 sávon juthattak el a közlekedők, jelenleg pedig zajlik a kivitelezés Szentkirályig. Most megkezdődnek a munkák a folytatásban, az M5 autópályáig tartó résznél is.
Az M44-es szóban forgó szakaszának megépítésével Kecskemét és Békéscsaba között teljes 124 kilométeres hosszában elkészül, amely által a menetidő a főváros és a békési megyeszékhely között közel 20 perccel csökken.
Az utolsó szakasz várhatóan 2025 elejére készül el
A szakasz terveit a TURA-Terv Kft. és az Utiber Kft. konzorciuma készítette el. A 32,3 km egybefüggő szakasz megvalósítása csatlakozik az építés alatt lévő Szentkirály-Lakitelek szakaszhoz, melyet a Közgép Zrt. kivitelez 4,6 kilométeren. A Lakitelek utáni rész pedig már korábban teljessé vált a Lakitelek-Tiszakürt szakasz tavaly decemberi átadásával: ennek köszönhetően egészen Békéscsabáig 88 kilométernyi négysávos út áll rendelkezésre.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Mosóczi László elmondta, a nettó 106,9 milliárd forint összegű fejlesztéssel megvalósuló, kétszer két forgalmi sávos utolsó szakasza várhatóan 2025 elejére készül el.
Jelezte, hogy megkezdődtek a tárgyalások a román partnerrel közösen az M44-es gyorsforgalmi út Békéscsabától Gyulán keresztül a partiumi Nagyszalontáig tartó folytatásáról is.
Van, ahol az M44-es, van, ahol a keresztező közút kap hidat
Juhász Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) útfejlesztési igazgató-helyettese elmondta,
az utolsó 32,2 kilométer hosszú szakasz Kecskemétig, az 5-ös számú főútig tart, ahol egy turbó körforgalom biztosítja majd a csatlakozást az M5-ös autópályával, a Kecskemét-Észak csomóponton keresztül. A helyszínen kiosztott sajtóközlemény szerint Nagykőrösig a keresztező országos utakat és földutakat az autóút felett, a 140-es számú Cegléd-Szeged vasútvonalat a tervezett autóút alatt vezetik át.
Az M44-es záró szakasza elérve a 441-es számú főutat, azt egy külön szintű csomópontban keresztezi majd. Ezt követően a nyomvonal Nagykőrös közigazgatási területén dél-, majd észak-keleti irányban halad mintegy 5 kilométeren keresztül, Szentkirály és Kocsér települések közigazgatási határát megközelítve, attól mintegy 600 méteres távolságban halad, és végül csatlakozik az épülő Szentkirály-Lakitelek szakaszhoz.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Hódút Kft. végzi nettó 106,9 milliárd forintból.
Új elkerülő út épül Soltvadkerten
A NIF Zrt. beruházásban valósul meg az 53. számú főút, Soltvadkert elkerülő szakaszának építése, amelynek köszönhetően a település belterületi szakasza jelentősen mentesülhet az átmenő forgalom alól. Ennek következtében a lakosok biztonságosabban közlekedhetnek majd, és ezzel egyidejűleg csökken Soltvadkert zajterhelése, valamint légszennyezettségi értékei is.
A beruházás keretein belül Soltvadkert északi elkerülő szakaszán 5 db körforgalmú csomópont, 1 db külön szintű vasúti keresztezés, 1 db 0,8 km hosszú bekötőút és 1 db kerékpáros aluljáró épül majd, valamint mobil csoportos ellenőrző pontok megvalósítása is a projekt részét képezik
- olvashatjuk a NIF híreiben.
- A 8,8 km hosszú nyomvonal az 53-54 sz. utak meglévő körforgalma után indul kis ívvel az országos jelentőségű lápterület minél kisebb érintettsége miatt. Ezt követően a nyomvonal külön szinten keresztezi a 150. sz. Budapest-Kelebia vasútvonalat, melyet körforgalmi csomópont követ, amelytől 0,8 km hosszú települést bekötő útszakasz építése valósul meg.
- Az elkerülő út a csomópontot követően egy nagysugarú ívvel keleti irányba fordul, keresztezi a Vadkerti tóhoz vezető utat, ahol szintén egy körforgalmi csomópont kerül kialakításra egy, a kerékpárosok számára kialakítandó külön szintű átvezetéssel. Ezen körforgalmat követően az elkerülő út jobb ívvel fordul és eléri a meglévő Kecskemét irányába haladó 54. sz. főutat, ahol szintén egy körforgalmi csomópont kerül kialakításra.
- Ezután közel 2 km hosszú egyenes szakasszal és egy jobb ívvel közelíti meg a nyomvonal az 5405. jelű Soltvadkert-Kiskunmajsa-Szeged összekötő utat, ahol szintén körforgalmi csomópont kerül kialakításra. A körforgalomból a tervezett szakasz egy bal ívvel a meglévő 53. sz. főúthoz visszaköt egy körforgalmi csomóponttal.
Az 53-54. sz. főút jelenlegi vasút átjárója megszűnik, ezért szükséges az útpálya átépítése. Az 53-54. sz. utak meglévő körforgalma és a megszüntetendő vasút átjáró közötti szakasz szervizútként fog a továbbiakban funkcionálni.
Soltvadkert elkerülő szakasza keresztezi a 150. sz. Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalat a 1068+49,51 hmsz-ben. A híd felszerkezeti hossza 46,89 m. A híd szerkezeti rendszere: kétnyílású, háromtámaszú, előregyártott előfeszített vasbeton hídgerendákkal együttdolgozó vasbeton pályalemezes híd.
Az elkerülő utak nyomvonalán történő kerékpárút-átvezetések érdekében a kerékpárutak korrekciója szükséges. Az új, teljes pályaszerkezet szabványos keresztmetszeti kialakítással épül a beavatkozási szakasz végén a meglévő állapothoz igazodva.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a SOLTÚT Kft. végzi nettó 15,8 milliárd Ft értékben.
Duna-híd épül Kalocsa és Paks között
A 20. magyarországi Duna-híd épül Kalocsa és Paks között. A 2024 nyarára elkészülő beruházásnak köszönhetően Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken, mivel az új híd által egy 70 kilométeres kerülőút megtétele válik szükségtelenné. A munkák tavaly nyár óta tartanak. Jelenleg főként az alépítményi munkák zajlanak, de már készül a bal oldali hullámtéri híd acél felszerkezete is.
A 946,2 méter hosszúságú, 10 támaszú híd három részből áll össze, melyek szerkezete különböző, de mégis egy egységet alkot.
A bal oldali (kalocsai) hullámtéri híd helyszíni összeszerelése 85 százalékban már megtörtént. A parton készre hegesztett szerkezetet egy speciális, hidraulikus meghajtású tolópad tolja a helyére. A hullámtéri híd 13 darab, 14,6-18,25 m hosszú szerkezeti elemből áll. Most a tizedik elem összeszerelése folyik és a híd már kilenc sikeres tolási fázison, 135 méteren túl van, elérte a 2. jelű támaszt. Ahhoz, hogy elérje végső helyét, a 4. jelű támaszt, még közel 150 méter megtételére van szükség.
Nemrégiben végeztek az 440m hosszú mederhíd két, a mederbe tervezett pilonos támaszának cölöpözési feladataival. A két mederpillér további építése a mederfenékre elhelyezett, acélszerkezetű kéregelemmel határolt száraz munkatérben történik. A kéregelemek két ütemben kerültek beemelésre, a munkatér vízzáróságát a mederfenékre vízalatti betonozással készült alaplemezzel együtt biztosítják
- írja a NIF.
Innen épül a cölöpösszefogó gerenda, majd a pillér. A mederhíd felszerkezete a két mederpillértől kezdődően szabadon szereléssel fog történni. Az üzemben előregyártott acél felszerkezeti elemeket vízi úton szállítják a munkaterületre, daruval kerülnek beemelésre a helyükre.
A jobb oldali (paksi) hullámtéri hídnál a támaszok cölöpözése készen van. Jelenleg a hullámtéri híd szerelőterének készítése zajlik. A szerelési munkák itt április végén indulnak el. Ezen az oldalon a híd a balpartihoz hasonló méretekben, 15 darab szerkezeti egységből készül és elemenként tolják majd előre, míg eléri végső helyét.
Az eddig elvégzett munkákat az alábbi videó mutatja be:
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban valósul meg. A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi. A híd és hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésének összértéke 92 milliárd forint.
Makó elkerülőjén körforgalom épül
A 430 sz. főút és 4432 J. úti csomópont körforgalmú csomóponttá történő átépítése is zajlik, Makó elkerülőjén, a Tótkomlósra vezető összekötő út csomópontjának körforgalmú csomóponttá történő átépítése történik meg a projekt keretin belül.
A kivitelezést a Délút Építő és Bányászati Kft. végzi 2021 júliusától, a várható befejezés 2022. június. A kivitelezés szerződéses összege 289 912 170 Ft.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)