Hivatalos: ezeken az autópályákon gőzerővel dolgoznak, új utak épülnek az országban
Az elkövetkező négy évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg a következő két évben 8 milliárdból lehet útfelújításokat végezni. A Magyar Közlönyben megjelent határozatban a komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra szánt összeg 18 milliárd forint a 2022-es évben. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. jogutódjának, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) segítségével válogattuk össze a vidéket érintő, legújabb útfejlesztéseket az országban.
Megváltozott a felügyeleti szerv
Az Építési és Beruházási Minisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó, 100%-os állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok által ellátott feladatok központi költségvetési szerv általi átvételéről és a társaságok megszüntetéséről, az ezzel kapcsolatos eljárási kérdések rendezéséről szóló 362/2022. (IX. 19.) Korm. rendelet szerint a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság 2023. január 1-jével megszűnik, és feladatait jogutódként az Építési és Beruházási Minisztérium (1054 Budapest, Kossuth Lajos tér 2-4.) veszi át.
Szeptember elsején 1237 km meglévő gyorsforgalmi út üzemeltetését és fenntartását veszi át a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Az MKIF Zrt. a következő 11 évben, 538 km-en felújítja a meglévő útpályát, ahogyan mondják: szintre hozza azt. Ezen felül épít 272 km új autósztrádát, 273 km hosszan pedig új sávokkal bővíti a meglévő hálózatot.
A szerződés értelmében az MKIF Zrt.-hez kerül 161 km olyan gyorsforgalmi út is, amelynek kivitelezését, építését a Magyar Állam végzi. Az új autópályák megépítése után, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. összesen 1670 km gyorsforgalmi úthálózatról gondoskodik majd. A Magyar Állammal kötött megállapodás alapján, a koncesszió időtartama 35 év. A koncessziós időszak végén, a Koncessziós Társaság egy teljesen felújított, garanciális úthálózatot ad majd vissza a Magyar Államnak.
Javában folyik az elkerülő építése Mosonmagyaróvárnál
A fejlesztés során az elkerülő út főbb csomópontjai körforgalomként épülnek meg. A körforgalmak területén jelenleg szegélyépítési és térkövezési munkálatok zajlanak, továbbá az 1. számú főútnál épülő körforgalomban rézsűképzési és rézsűburkolási feladatokat végeznek.
A beruházás során összesen 1400 m kerékpárút fog megépülni, mely kivitelezése szintén elkezdődött az 1. sz. főútnál épülő körforgalom térségében. A projekt azon szakaszán, amely korábban mezőgazdasági művelés alatt állt, a jelenleg védőréteg szinten lévő út vízelvezetését szolgáló földárkok kialakítása folyik.
Az 1. számú vasútvonal felett megépülő gerendahídhoz a gerendákat augusztusban már beemelték, jelenleg pályalemez építési munkálatokat folytatnak. Megkezdődött a hídhoz kapcsolódó gabion támfal építése is, mely komoly szakmai kihívást jelent, mivel a legnagyobb támfal magassága 10 méter lesz.
A fejlesztés az Építési és Beruházási Minisztérium (jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést az STR Mély- és Magasépítő Kft. végzi nettó 4 milliárd 598 millió forint értékben.
Beindultak az autópályaépítési munkák
2022. október 10-től (hétfőtől), várhatóan november közepéig folyamatosan dolgoznak a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársai az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályák különböző szakaszain. A következő hetekben Bicske, Komárom, Kál, Gödöllő, Martonvásár, Balatonvilágos és Fonyód térségében lehet számítani terelésekre, a forgalmi sávok időszakos lezárására.
Az MKIF Zrt. azokon a szakaszon végez felújítási munkálatokat a tél beköszönte előtt, amelyek állapota a leginkább indokolta ezt. 127 ezer négyzetméter, csaknem 18 focipálya nagyságú felületre kerülhet új burkolat, ha szükséges, több rétegben is.
Ezen munkáltok elvégzésére azért van szükség, hogy a téli időszakban is zökkenőmentesen használhassák a gyorsforgalmi utakat, és elkerüljék az utak állapotának romlását.
Igyekeznek a munkálatok során a legkevésbé akadályozni a forgalmat, de elkerülhetetlen a dugók, torlódások kialakulása. Ezért, ahol lehetőség van rá, éjszaka dolgoznak majd az útépítők. Indulás előtt mindenki tájékozódjon az aktuális lezárásokról az ÚTINFORM segítségével.
Felgyorsulnak a hazai útfejlesztések
A szerződésünk alapján a következő 10-11 évben 272 kilométer új gyorsforgalmi utat kell megépítenünk, 273 kilométeren bővítjük a meglévő hálózatot és van olyan már megépült 538 kilométer gyorsforgalmi út, ahol kisebb vagy nagyobb fejlesztéseket kell végrehajtanunk, akár az útburkolati jelek, akár a forgalomtechnikai eszközök miatt. De több olyan útszakasz is van, ahol nagyobb felületfelújítás vár ránk. Ezt nevezzük szintre hozásnak, ennek az a célja, hogy a már meglévő utak egységes szintre kerüljenek
- mondta el a Mandinernek Németh Tamás, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. vezérigazgatója.
Évtizedek óta téma az M1-es és az M7-es autópályák bővítése. Ezek megoldása, valamint az M3-as három sávosra bővítése tervben van. Az M1-es Győrig, az M7-es Szabadbattyánig, az M3-as Gyöngyösig bővül oldalanként plusz egy sávval és ezeken a szakaszokon úgynevezett intelligens leállósávot is kialakítunk. Ez annyit jelent, hogy teljes értékűvé szélesítjük a sávot és ha a közlekedési helyzet megköveteli, baleset vagy építési munkák miatt, akkor ráengedhetjük a forgalmat, biztosítva a forgalom haladását.
Ezeket a feladatokat végzik októberben az autópályákon
Az M1-es autópályán:
- a Mosonmagyaróvár csomópont és a Hanság pihenőhely közötti szakasz melletti területen az MVM munkatársai magasfeszültségű oszlopokat telepítenek. A munkavégzés sávzárással, ugyan nem jár, de a sebességet, mind a két irányban 80 km/h-ra kell csökkenteni a 154-es és a 155-ös km között.
- a Budapest felé vezető oldalon a reggel 8-tól a délután 17 óráig terjedő időszakban a Komárom – Kisbér és a Tata csomópont között a 76-os km-nél, aszfaltozás miatt a belső sávot zárják le, a sebességet 60 km/h-ra kell csökkenteni. Hasonló munkát végeznek az 57-es km-nél levő Turul pihenőhely közelében is. Ott a külső sávot zárják le és a sebességet 80 km/h-ra csökkentik.
Az M3-as autópályán
- Nyíregyháza felé, Mogyoród térségében, a 15-ös és a 20-as km között az elválasztó betonelemek karbantartását végzik, ezért a belső sávot lezárták, a forgalmat sávelhúzással a külső és a leállósávra terelik.
- Nyíregyháza felé Gyöngyös térségében, egy hosszabb szakaszon is aszfaltoznak. A 72-es és a 74-es km között a belső sávba kell sorolni.
- A Budapest felé vezető oldalon, Gyöngyös térségében a Nagyfügedi és a Borsókúti pihenőhelyek közötti szakaszon a 85-ös és a 83-as km között a külső sávot zárják le burkolatjavítás miatt. A járműveket a belső sávba terelik.
- Az M35-ös autópálya csomópontjánál, 186-os és a 187-es km között útépítési munkák miatt a belső sávot mindkét irányban lezárták.
- Nyíregyháza felé az M30-as csomópont előtt a 148-as km-nél aszfaltozás miatt csak egy sávon lehet közlekedni. A sebességet 80 km/h-ra kell csökkenteni.
- Az Igrici pihenőhely és az M30-as csomópont között a Budapest felé vezető oldalon a 154-es és 152-es km között a külső sávot zárták le. A sebességet is korlátozzák. 80 km/h a legnagyobb megengedett sebesség a munkaterületen belül.
Az M5-ös autópályán
- A 49-es és az 50-es km között javítják a burkolatot. A Röszke felé tartókat a belső sávba terelik.
- Lajosmizse közelében a 63-as és a 68-as km között kicserélik a szalagkorlátot, emiatt mindkét oldalon lezárták a belső sávot.
- Röszke felé, Lajosmizse és Kecskemét között, valamint és Szeged térségében a elválasztósávban kaszálnak és az eldobált szemetet szedik össze. A 73-es és a 84-es km között, illetve a 149-es és a 159-es km között mozgó terelés mellett lezárják a belső sávot. (10.00 és 15.00, illetve 8.00 és 15.00 óra között)
- Kiskunfélegyháza közelében és a Petőfiszállás pihenőhely közelében ma aszfaltoznak. Röszke felé, a 113-as és a 123-as km között a külső sávot lezárják. Hasonló munkát végeznek a Budapest felé vezető oldalon a 147-es km-nél a Balástya csomópont közelében a külső sávot zárják el.
- Burkolatjelfestők dolgoznak a Balástya és a Kistelek csomópont között a Röszke felé vezető oldalon a 138-as és a 144-es km között, illetve a Budapest felé vezető oldalon is a Kiskunfélegyháza és a Kecskemét közötti szakaszon, ahol a 106-os és a 104-es km között a külső sávot zárják le.
Az M6-os autópályán:
- A Pécs felé vezető oldalon, az M0-s autóúti csomópont után lévő híd dilatációs szerkezetét javítják. A 14-es km-nél a külső sávot lezárták.
- A főváros irányába, a 164-es és a 161-es km között aszfaltoznak, a külső és a leálló sávot lezárták.
- Pécs irányába, a 191-es km-nél fekvő Mohács csomópontban építési munkák kezdődtek, ezért a főpályát az M60-as autópálya irányába lezárták, a forgalmat az 57-es főút felé kiterelik. Akik az 57-es főúton Mohács felől Pécs irányba autóznak, az M6-os autópályánál lévő felhajtót ugyancsak zárva találják. A Pécsre tartók a következő Bóly csomópontban tudnak felhajtani az M60-as autópályára. A korlátozás várhatóan október 18-ig tart.
Az M7-es autópályán:
- A 86-os km-nél aszfaltoznak. A Balaton felé autózókat egy hatszáz méteres szakaszon a külső sávba terelik. A sebességet 60 km/h-ra kell csökkenteni.
- Nagykanizsa irányába a 112-es és a 113-as km között aszfaltozás miatt a belső sávba terelik a járműveket. 80 km/h a legnagyobb megengedett sebesség a munkaterületen belül.
- Zalakomár térségében egy híd dilatációs szerkezetét javítják. A 194-es és a 196-os km között Letenye felé tartók csak a külső sávon autózhatnak.
Az M30-as autópályán, Miskolcnál, a 3-as főúti körforgalom feletti hídon meghibásodott a dilatációs szerkezet. Az M3-as autópálya felé a 29-es és a 30-as km között, egy közel 1 km-es szakaszon, a külső sávot elkerítették a forgalom elől.
Az M35-ös autópályán, a 2-es és a 4-es km között csomópont építési munkákat végeznek, ezért mindkét irányban sávelhúzással terelik a forgalmat.
Az M70-es autópályán, műszaki meghibásodás miatt mindkét oldalon lezárták a Kerka pihenőhelyet.
Címlapkép: Getty Images
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)