Hivatalos: új autópályák épülnek Magyarországon, rengeteg autóst érintenek a fejlesztések
Az elkövetkező négy évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg a következő két évben 8 milliárdból lehet útfelújításokat végezni. A Magyar Közlönyben megjelent határozatban a komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra szánt összeg 18 milliárd forint a 2022-es évben. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. jogutódjának, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF) a segítségével válogattuk össze a vidéket érintő, legújabb útfejlesztéseket az országban.
Megváltozott a felügyeleti szerv
Az Építési és Beruházási Minisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó, 100%-os állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok által ellátott feladatok központi költségvetési szerv általi átvételéről és a társaságok megszüntetéséről, az ezzel kapcsolatos eljárási kérdések rendezéséről szóló 362/2022. (IX. 19.) Korm. rendelet szerint a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság 2023. január 1-jével megszűnik, és feladatait jogutódként az Építési és Beruházási Minisztérium (1054 Budapest, Kossuth Lajos tér 2-4.) veszi át.
Részlegesen lezárják az M7-es autópálya ezen szakaszát
A 67. sz. főút Kaposvár (észak) és az M7 autópálya 2×2 sávosra történő bővítése – Látrány elkerülő szakasz projekt előrehaladása érdekében, körforgalom építése miatt 2022. november 3-án lezárták előreláthatóan 2022. november 30.-ig az M7 autópálya és a 67. sz. főút csomópontjában (135-ös) az alábbi kétirányú csomóponti ágat:
- az M7 autópálya Nagykanizsa felől a 67. sz. főútra vezető lehajtó ág
- az M7 autópálya 67. sz. főútról a Budapest irányába vezető felhajtó ág
A lezárás időtartama alatt az alábbi útvonalakon lehet megközelíteni a településeket:
- A Nagykanizsa felől érkezők a 130-as jelzésű Balatonőszöd, Szólád M7 autópálya csomópontot használva érik el Kaposvárt, Balatonlellét, Balatonszemest és a környező településeket.
- A Kaposvár felől érkezők szintén a 130-as jelzésű Balatonőszöd, Szólád M7 autópálya csomópont igénybe vételével tudnak Budapest irányába közlekedni.
- A Budapest felől Kaposvár felé közlekedőket, valamint a Kaposvár irányából Nagykanizsa felé közlekedőket a 135-ös jelzésű M7 autópálya csomópont részleges lezárása nem érinti.
A projekt keretében a 67. sz. főút 85+300 km szelvényében épülő vadátjáró műtárgy esetében a hídgerendák beemelésére is sor kerül a lezárással érintett időszakon belül.
A hídgerendák beemelésére 2022. november 4. és előreláthatóan 2022. november 11. közötti időszakban kerül sor. A hídgerendák beemelésének idejére időszakosan, rövid ideig a forgalmat mindkét irányban jelzőőrös forgalomirányítással terelik.
160 kilométernyi mellékút újul meg
Az elmúlt évek egyik legnagyobb útfelújítási programja, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében mintegy 160 kilométernyi mellékút fejlesztése valósul meg országosan 89 szakaszon, összesen 31,616 milliárd forint értékben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában. A projekteket a társaság európai uniós vissza nem térítendő támogatás segítségével valósítja meg. Eddig 21 útszakaszon 31,47 kilométernyi út újult meg, további 16 szakaszon jelenleg is zajlanak a munkálatok.
A program keretében az elmúlt években több alprogramon keresztül összesen 241 út, 592 kilométernyi szakasza újulhatott meg, összesen 65 milliárd forint értékben. A jelenlegi úgynevezett maradványkeretből megvalósuló országosan 160 kilométernyi fejlesztés jelentős része már idén elindult, illetve elindul, de lesznek a jövő évre áthúzódó munkák is. A felújítások a TOP-1.3.1-15 és TOP-1.3.1-16 kódszámú Gazdaságfejlesztést és a munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés című felhívás részét képezik.
Zala megyében, a program részeként 1 kilométeren megújuló Keszthely-Várvölgy összekötő úton egy környezetbarát, a körforgásos gazdaságot is segítő innovatív technológiaként úgynevezett hideg remix eljárást alkalmaznak a szakemberek. Ez azt jelenti, hogy a meglévő burkolatot és a ráterített zúzottkövet cement adagolással összedarálják és ez kerül be az út alaprétegébe.
A TOP program támogatási forrásaiból megvalósuló projektekben közös, hogy a felújítások részeként a szakemberek gondoskodnak a meglévő burkolat profilmarásáról, a szükséges burkolatmegerősítésekről, a teljes felületen új aszfalt kötő- és kopóréteget beépítéséről és a felújítási szakaszokon új stabilizált padka építéséről is. De nemcsak az út, hanem annak környezete, az árkok, átereszek is megújulnak, illetve a forgalomtechnikai elemeket is kicserélik vagy felújítják a kivitelezők, vagyis sor kerül a KRESZ táblák cseréjére, és új tartós burkolati jelek festésére is.
A beruházások megvalósulását követően általánosságban elmondható, hogy nő a forgalombiztonság és nagymértékben javul az út szolgáltatási színvonala az érintett szakaszokon. Egy-egy hasonló fejlesztéssel pedig nemcsak az adott útszakaszon közlekedők nyernek, ugyanis a felújításokkal felszabaduló üzemeltetési forrásokat így más szakaszokon tudják a Közút szakemberei hasznosítani, hogy ott is megfelelő utazási körülményeket biztosíthassanak az autósok számára
- számolt be a Magyar Közút.
Motorosbarát szalagkorlátokat építenek országszerte
A Magyar Közút és a Humda együttműködésében valósul meg a fejlesztés. A statisztikák szerint országosan évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik, ennek nagyjából 5%-a, vagyis évi 50-60 eset halálos kimenetelű. A halálos motoros balesetek leggyakrabban útkanyarulatokban, pályaelhagyás miatt történnek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezért még 2021 év végén együttműködési megállapodást kötött a HUMDA Zrt.-vel, hogy a motorkerékpárral közlekedők védelme érdekében a szükséges helyeken a vezetőkorlátokat motoros-alácsúszásgátló elemekkel egészítsék ki. Első körben Baranyában 12 és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 1 helyszínen kerülnek ki idén ezek az új elemek.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a HUMDA Zrt. együttműködési megállapodásának részeként kerültek fel 2022. október 21-én az első motoros-alácsúszásgátló elemek a 66-os főút Mánfa térségi szakaszán. Ezen kívül Baranyában hamarosan a Pécs-Abaliget összekötő út 11 szakaszára is kihelyezik a közútkezelő mérnökségi szakemberei ezeket az eszközöket, összesen 760 méter hosszban.
A helyszínek kijelölésében a HUMDA Zrt.-n kívül a Dél-Dunántúli Motoros Egyesület, a korlátelemeket gyártó cég képviselői és a közutas szakemberek közösen döntöttek. Nem véletlenül esett a választás ezekre a helyszínekre: az utak vonalvezetése és a táj is csábító a motorosok számára, azonban a bátrabbak sokszor a megengedettnél nagyobb sebességgel közlekednek ezeken a szakaszon, melyekből több baleset is származott már. 2021-ben 1 könnyű sérüléssel járó motoros baleset volt a 66-os út érintett szakaszán, míg 1 súlyos sérüléssel járó eset volt a Pécs-Abaliget úton, és ami sokkal megrázóbb, hogy 2016-ban és 2018-ban is voltak halálos balesetek ezeken az utakon.
Az országban már több olyan helyszín van, ahol ilyen szalagkorlátok vannak telepítve: például Pest megyében a 3-as főúton a mogyoródi csomópont térségében, Zalában a 76-os főút két szakaszán és a Komárom-Esztergom megyei Bajna és Héreg közötti mellékút egy ívében, illetve hamarosan Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a Trizs és Aggtelek közötti mellékúton.
Ezeken kívül két évvel ezelőtt fontos kísérleti projektet indított a Magyar Közút a Komárom-Esztergom megyei Bajna és Héreg közötti úton is. Ott az egyik ívnél speciális útburkolati jelek és neon sárga hátterű figyelmeztető jelzőtáblák kerültek ki az útra. A szakaszon zöld vonallal kijelölték az optimális ívet motorosok segítségével és az ellenkező irányú forgalmi sávok közötti távolság tartása érdekében fehér színű új útburkolati jeleket festettek fel a szakemberek.
Megkezdték a Kalocsa-Paks Duna-híd szabad szerelését
Négy zsaluzókocsi dolgozik a Kalocsa- Paks Duna-hídnál, hogy a két part közötti teljes összeköttetés létrejöjjön 2023 év végére. A bal ártéri hídszerkezet (kalocsai oldal) a szeptember végén végrehajtott utolsó tolási fázissal a végleges helyére került. A jobb ártéri hídszerkezet (paksi oldal) szerelése folyamatosan zajlik. A műszaki készültség itt jelenleg 30%-on áll.
A 440 méter hosszú mederhíd alépítményei elkészültek, a kalocsai hídág indítózöm szilárdulását követően beemelték a zsaluzókocsikat a keleti (kalocsai) oldali mederpillérre. A művelethez szükséges 4 zsaluzókocsi (mindkét mederpillérhez 2-2 db) részegységei 6 országból érkeztek, az egyedi konstrukciót Magyarországon szerelték össze a szakemberek. Az emelésüket a Clark Ádám úszódaru segítségével, egy napos hajózási zárlat mellett hajtották végre, és ugyanígy fog megtörténni a másik mederpillér vonatkozásában is, mintegy 3-4 hét múlva.
A műveletet a Duna felett minden különösebb alátámasztás nélkül hajtják végre, így a kivitelezés teljes ideje alatt a nemzetközi hajózási útvonal zavartalanul üzemel.
A szabad szerelés munkafázist követően, a zárózömök betonozása után a zsaluzókocsikat szétbontják, és tulajdonképpen ekkor jön létre a két part közötti teljes összeköttetés a bal- és jobb ártéri híddal együtt. Miután a híd főtartó szerkezete elkészült, megkezdődhet a hídtartozékok szerelése, valamint a befejező folyamatok kivitelezése.
Hónapokkal korábban kaphatja meg felújított útját a Pest megyei település
Októberben befejezte a HE-DO Kft. a külterületi mezőgazdasági út felújítását Püspökszilágyon, így a tervezettnél három hónappal korábban átadhatják azt a forgalomnak.
A HE-DO Kft. a helyi önkormányzat megbízásából újítja fel a Pest megyei település útját a teljes hosszon, mintegy 1630 méteren. Az 50 évvel ezelőtt készült nagy forgalmú úton többször söpörtek villámárvizek.
A HE-DO Kft. szakemberei a felület profilba maratását követően a tervezett helyeken elvégezték a lokális pályaszerkezet-cseréket. Ezután megkezdődött a padkák, árkok leszedése és űrszelvény-bővítése, megtörténtek a szegélyépítések és az árokburkolások. Az építési forgalom által megterhelt „útalapot” ismételten megerősítették, majd lokálisan kötőréteget terítettek, a teljes felületre pedig kopóréteg került. A projekt utolsó fázisában kerül sor a padkaépítési és forgalomtechnikai munkálatokra novemberben.
Gőzerővel folynak az autópályaépítési munkák
2022. október 10-től (hétfőtől), várhatóan november közepéig folyamatosan dolgoznak a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársai az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályák különböző szakaszain. A következő hetekben Bicske, Komárom, Kál, Gödöllő, Martonvásár, Balatonvilágos és Fonyód térségében lehet számítani terelésekre, a forgalmi sávok időszakos lezárására.
Az MKIF Zrt. azokon a szakaszon végez felújítási munkálatokat a tél beköszönte előtt, amelyek állapota a leginkább indokolta ezt. 127 ezer négyzetméter, csaknem 18 focipálya nagyságú felületre kerülhet új burkolat, ha szükséges, több rétegben is.
Ezen munkáltok elvégzésére azért van szükség, hogy a téli időszakban is zökkenőmentesen használhassák a gyorsforgalmi utakat, és elkerüljék az utak állapotának romlását.
Igyekeznek a munkálatok során a legkevésbé akadályozni a forgalmat, de elkerülhetetlen a dugók, torlódások kialakulása. Ezért, ahol lehetőség van rá, éjszaka dolgoznak majd az útépítők. Indulás előtt mindenki tájékozódjon az aktuális lezárásokról az ÚTINFORM segítségével.
Burkolatjavítási munkák miatt forgalomkorlátozás az autópályán
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában a beton burkolat cseréjét végzik a szakemberek az M0-s autóúton Rákoscsaba térségében és az M31-es autópálya két szakaszán 2022. október 17-e, hétfőtől, várhatóan egy hónapig. A burkolatjavítási munkák ideje alatt forgalomkorlátozásra számíthatnak a közlekedők. Október 17-e, hétfőtől
az M31-es autópálya Gödöllő irányába a 3-as kilométerszelvény környezetében egy forgalmi sávra, míg az M0-s autóút irányába a 7-es kilométerszelvény térségében a meglévő három sáv helyett két sávra szűkül. Október 18-a, keddtől az M0-s autóúton az M3-as autópálya irányába a 31-es főúti csomópontot követően a kapaszkodó sávot lerövidítik a szakemberek, továbbá a munkavégzés környezetében sávelhúzásra kell számítani.
A burkolatjavítás ideje alatt lesznek olyan időszakok, amikor a közlekedők tényleges munkavégzést nem fognak látni az érintett szakaszon, azonban a technológiából adódóan a beton szilárdulási ideje miatt az érintett forgalmi sávokat még nem fogják tudni megnyitni a szakemberek
- közölte a Magyar Közút.
A karbantartási munkák idején hosszabb menetidővel számolhatnak a közlekedők, ezért ajánlott még indulás előtt tájékozódniuk a korlátozáshoz, munkavégzéshez kapcsolódó aktuális forgalmi helyzetről a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál, a www.utinform.hu weboldalon.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)