Dúl a konkurenciaharc, vesztésre állnak a mozik: hol fogunk ezentúl filmet nézni?!

Dubóczky Krisztina   
  Megosztom
Dúl a konkurenciaharc, vesztésre állnak a mozik: hol fogunk ezentúl filmet nézni?!

Felröppent a hír tavaly novemberben, hogy a mozikban megszűnik a vetítés 16 óra előtt. A hazai legnagyobb kereskedelmi mozihálózat, a Cinema City közleménye okozott némi zavart a mozirajongók körében, és félreértésre adott okot. Annak jártunk most utána, hogyan alakult a 2022-es év a hazai mozik számára, és milyen reményekkel, tervekkel néznek a 2023-as év elé, mennyire várhatóak változások a nyitvatartásokban és a jegyárakban a fennálló energiaválság miatt is. A Mozisok Országos Szövetsége képviseletében a Vidéki Mozikat Képviselő Alelnök, Bujdosó Bálint válaszolt a kérdéseinkre, és oszlatott el néhány félreértést a mozik működésével kapcsolatban. 

HelloVidék: Hogyan alakult és alakul a vidéki mozik helyzete az energiaválság hatására?

Bujdosó Bálint: A mozik viszonylagosan magas energiaköltséggel üzemelnek, hiszen a nagy légterű termeket fűteni kell, és az elektromos árammal működő nagy teljesítményű vetítőgépeket, világítást működtetni kell. Minden mozi helyzete nehezebb lett az energiaköltségek növekedésével, bár arról nem beszélhetünk, hogy egyforma mértékben, mert nagyban eltérő az egyes mozik energiaszükséglete, mind mennyiség, mind a forrás tekintetében (távfűtés, gáz, villany).

Az egész iparág helyzetét súlyosbítja az a tényező is, hogy az üzemetető cégek most kezdtek kilábalni a COVID okozta helyzetből, visszatermelni a bezárások és egyéb tényezők okozta bevételkiesést, és az esetlegesen felhalmozódó adósságokat. Mindenki próbál valamilyen módon spórolni, de úgy, hogy ne menjen a vetítésszám és a nézőszám rovására, és aki teheti, energiahatékonysági fejlesztéseket hajt végre.

Ráadásul a plázákban működő mozik jellemzően euróban fizetik a bérleti díjat, ami a forint jelentős gyengülésével még tovább növeli a költségeket. Az üzemeltetők többsége erre a helyzetre kis mértékű - infláció alatti - jegyáremeléssel reagált.

HV: Hogyan alakulnak át a vetítések? 16 óra előtt valóban nincsenek akár matiné rajzfilmek vagy egyéb filmek gyermekek részére sem?

Minden cég eltérő módon reagált az energiaárak növekedésére, van, aki egy-egy vetítéssel szűkebbre vette a napi vetítésszámot, tehát kicsit később nyit, és korábban zár, van, aki bezárt a teljes fűtési szezon idejére, és van, aki egy-két nap, jellemzően a hét elején nem nyit ki ideiglenesen.

A legnagyobb magyar mozihálózat közleményben jelezte, hogy lesznek mozijai - ezek jellemzően a fővárosban működnek - amik hétköznap nem nyitnak ki délelőtt, csak a délutáni időszakban. A hétvégi délelőtti vetítéseket ez az intézkedés nem érinti.

A legtöbb moziban természetesen továbbra is vannak hétvégén 16 óra előtti vetítések, nagy mértékben nem változott meg a mozik nyitvatartása, az ünnepi időszakban azonban a legtöbb mozi biztosan egész napos üzemeléssel várja majd a vendégeket.

HV: Hogyan alakult az utóbbi években a mozik látogatottsága?

2012-2019 között minden évben növekedett a hazai mozik nézőszáma és az iparág összbevétele. A Covid-vészhelyzet okozta bezárások, a folyamatosan elhalasztott filmpremierek és az emberek óvatos hozzáállása a zárt helyekhez drasztikus módon visszavetette a mozik nézőszámát. A 2022-es év volt az első, ahol már egész évben nyitva tartottak a mozik, a stúdiók és filmforgalmazók is újraütemezték a megjelenéseket, és moziba küldték a filmjeiket. Végre újra tudtak versenyképes filmválasztékot nyújtani a mozik, még ha nem is állt vissza egyelőre a COVID előtti szintre.

A filmekkel együtt a nézők is elkezdtek visszatérni a mozikba. A 2022-es év már végre értékelhető nézőszámokat és bevételeket hozott az üzemeltetőknek és a forgalmazóknak. Itt meg kell különböztetnünk az art- és kereskedelmi mozikat. Az art mozik nehezebben térnek magukhoz, a kereskedelmi mozikba nagyobb mértékű a nézők visszaáramlása. A forgalom még nem állt vissza a 2019 előtti színre, de már lassan megközelíti azt. Mozinként eltérő, a 2019-es eredmények 60-80%-a lehet majd az idei látogatószám.

HV: Milyen terveik, elképzeléseik vannak 2023-ra? Egyáltalán milyen jövőt látnak a vidéki mozik előtt?

A mozik már éltek túl néhány válságot, az elmúlt 100 évben számtalan alkalommal jósolták az eltűnésüket, mint a televízió, majd a kereskedelmi tévék térhódításával, a vhs/dvd, a széles sávú internet és a letöltések megjelenésével. Úgy gondoljuk, hogy a mostani válság is csak csak egy átmeneti állapot. A mozi közösségi program, közösségi tér, egy találkozópont, aminek a film fontos, de nem kizárólagos része. A stúdiók COVID alatt a mozik bezárásával kísérleteztek az online streaming modellen alapuló filmforgalmazással, azonban két év tapasztalata alapján ez a nagy költségvetésű mozifilmek esetében nem volt kifizetődő, és így továbbra is támogatják a mozis megjelenések elsőbbségét és exkluzivitását.

A nézők a nagy költségvetésű filmeket, bockbustereket továbbra is a mozikban keresik, de növekedést mutat már a kisebb-közepes költségvetésű filmek forgalma is.

Bizakodva nézünk a 2023-as évre, mert a filmforgalmazók előzetes tervei alapján az idei évhez képest észrevehetően nagyobb filmválaszték kerül a mozikba, és várhatóan a filmekkel együtt a nézők is visszatérnek, így növekedésre számítunk a 2022-es évhez képest.

HV: Számíthatunk-e a jegyárak további emelkedésére, és ha igen, milyen mértékben?

A minden területen növekvő költségeket és a jelentősen gyengülő forintot a mozik üzemeltetői is kénytelenek voltak érvényesíteni a jegyáraikban.

A jegyáremelkedés mértéke mozinként eltérő, 5-15% közötti tendenciát mutat, ami az előző évekhez képest magasabb, azonban a 2022-es inflációs átlagnál alacsonyabb érték.

Nagyon nehéz megjósolni azt, hogy mi vár a mozikra a 2023-as évben, kisebb jegyárkorrekciók még előfordulhatnak, azonban jelentősebb jegyáremelésre szerintem már nem kell számítani.

HV: Egyre népszerűbb az otthoni mozizás, a Covid-járvány alatt sokan rászoktak a streamelésre.

A streaming és a mozik viszonyáról nagyon sokat lehetne írni, biztosan tényezőként kell számolni a jövőben ezekkel a szolgáltatásokkal is. Szerintem részben hibás a mozik streaminggel történő szembeállítása, mert a mozi közösségi program, nem is mindig a film jelenti az élmény központi elemét, hanem a családdal, barátokkal eltöltött minőségi idő, és közösen szervezett program. A moziterem hangulata és a nagy vásznon megjelenő kép élménye sem hasonlítható össze az otthoni filmnézéssel.

HV: Mennyiben konkurencia ez a filmnézési foma a hagyományos mozikra nézve? Mi az ütőkártya a mozik kezében?

Az látszik, hogy a jó filmek továbbra is bevonzzák az embereket a moziba. Idén több olyan alkotás is volt, ami hónapokig szerepelt a mozik kínálatában (Top Gun: Maverick, Jurassic World: Világuralom, Az elveszett város, Beugró a Paradicsomba), és több olyan film, ami átlépte globálisan az egy milliárd dolláros bevételi határt (Top Gun: Maverick, Jurassic World: Világuralom, már két hét után az Avatar - A víz útja).

A nagy stúdiók fokozatosan visszafordultak a mozik felé, és úgy tűnik, hogy a jövőben elkötelezték magukat a mozis megjelenések exkluzivitása mellett úgy, hogy a kihasználják a streaming platformok által nyújtott új lehetőségeket és piacokat is. A legtöbb stúdió visszatért a korábbi 45-90 napos időablakhoz a mozis és online megjelenés között (bár ezt filmenként rugalmasan kezelik, a moziban mért teljesítmény alapján). Az előzetesek alapján filmmegjelenés a mozikban a 2023-as évben már bővebbnek és kiegyensúlyozottabbak tűnik az idei évnél.

HV: Van olyan dolog a technikai háttéren kívül, amivel az otthoni streaming semmiképp sem veheti fel a versenyt?

A tapasztalatok alapján valószínűleg a streaming nem tudta kitermelni a nagy költségvetésű filmek és blockbusterek költségeit, rövid a film élettartama, elmaradnak a másodlagos bevételek (filmjogok értékesítése, brandig és merchandising, attrakciók). A tartalom a mozikkal ellentétben nem védhető, a streaming premier után néhány órával megjelenik a film a torrent oldalakon a legjobb minőségben, és ingyen letölthető.

Ma már a mozihoz hasonlóan a streaming szolgáltatók is komoly problémákkal küzdenek.

Az új előfizetők száma már nem növekszik számottevően, konkurenciaharc kezdődött a régi és az újonnan induló streaming szolgáltatások között, egymástól próbálnak piacot és előfizetőket szerezni. Hamarosan túl sok lesz a piacon a streaming szolgáltatás, a tartalom sokfelé oszlik el, 6-8 szolgáltatás előfizetését már sokan nem fogják bevállalni. A dömpingben gyártott tartalom elviszi a platformok kötségvetésének nagy részét, a mennyiség sokszor a minőség rovására megy, a legtöbb szolgáltatás veszteséget termel.

A Cinema City mozilánc hivatalos nyitvatartása

Most, az iskolai szünet (január 8-ig) alatt még minden mozink hétvégi nyitvatartással üzemel, azaz 10h-tól várja a nézőket. Utána pedig az alábbiak szerint, azaz a régi, megszokott nyitvatartással működünk: hétköznap az első film a Cinema City Aréna, Mammut, Allee és Westend esetében déltől indul. A vidéki összes Cinema City moziban, valamint, a Duna Pláza és Campona multiplexekben hétköznap 13-tól kezdjük az első előadást. Hétvégén minden moziban továbbra is 10:00-tól kezdődik az első vetítés

- tájékoztatta a HelloVidéket Buda Andrea, a mozilánc kommunikációs igazgatója.

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

mozik

vidéki mozik

cinema city

mozisok országos szövetsége

bujdosó bálint