Szomorú valóság: ilyen autót tud vásárolni a legtöbb magyar melós
Autóban mérve is brutális a bérolló Magyarországon: mialatt a legolcsóbb, legfapadosabb kisautóért a legrosszabbul kereső dolgozóknak több mint 4 évet kellene robotolni - úgy, hogy a teljes fizetésüket autóvásárlásra teszik félre -, addig a budapesti átlagfizetésből mindez kevesebb mint egy év alatt jönne össze. A Pénzcentrum most megnézte, mire mennének az újautó piacon azok, akik a KSH által kalkulált átlagbért, mediánbért keresik, és mennyire vannak könnyű helyzetben a legjobban fizetett hazai melósok.
Ahogy a portál írja, 2022-re hatalmasra nyílt a bérolló Magyarországon: gyakorlatilag odáig jutottunk, hogy havi 300 ezer forinttal kevesebbet ér ugyanaz a munka Békés megyében, mint Pesten. Átlagosan a budapesti székhelyű szervezeteknél dolgozók keresték a legtöbbet, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyeiek a legkevesebbet 2022-ben. Miközben a fővárosban nettó 422 052 forintot vitt haza egy átlagos dolgozó, Szabolcsban csupán nettó 241 855 forint volt az átlagbér.
Ezalatt a statisztikai hivatal adatai szerint 342 984 forint volt tavaly az országos átlagfizetés, de igazándiból közelebbi képet kapunk a hazai bérviszonyokról, ha a nettó mediánkeresetet vesszük alapul - ez az az összeg, amelynél pontosan annyi ember keresett többet, mint aki kevesebbet. Ez 2023 januárjában 294 500 forint volt.
Na de mi a helyzet az autópiacon?
Most a KSH kereseti adatai alapján a portál megnézte, hogy az egyes megyékben dolgozók hány havi bérét emésztené fel egy-egy új autó megvásárlása. A vizsgált modelleket is elég széles szórásból válogatták össze:
- a jelenleg legolcsóbban megvehető új autó Magyarországon a Mistubishi Space Star, ami 4 440 000 forintba kerül jelenleg a legfapadosabb kivitelben. Ennyiért az Entry alapkivitelt kaphatjuk meg, audio egység nélkül, a központi zárat is felejtsük el, ahogy a légkondit is. Illetve, ha nem fehéreben szeretnénk, akkor újabb 150 ezer forintot kell leperkálni.
- A magyarok kedvenc autója sem maradhat le a listáról, ami a Suzuki S-Cross, ami most legkevesebb 7 950 000 forintba kerül.
- A toplistákon szintén jól szereplő Toyota Corolla, amelynek a 2023-as, szedán változata 12 020 000 forintba kerül.
- Beválogatták az itthon mostanában egyre nagyobb árleszállításokba kezdő Teslát is, a Model Y most legkevesebb 19 999 900 forintba kerül a kereskedésekben.
- És hogy valami topkategóriás is legyen: a Mercedes-Benz csúcsa, a Maybach S-osztály most legkevesebb 72 330 999 forintba kerül.
Az elméleti számításban azt vették alapul, hogy az egyes dolgozók a bérüknek 100 százalékát félre tudják tenni új autóra, hitelbe nem akarnak keveredni (de többek amúgy se kapnának értelmezhető kölcsönt az adósságfék-szabályok miatt), csak a félretett bérükből vásárolnának. Oké, nem túl életszerű, de valljuk be, az sem az, hogy egy borsodi ápoló alig 90 ezres nettóval nemhogy új, de bármilyen autóban gondolkodjon...
Hány havi bérből tud most autót venni egy átlag magyar? A hitelnél is a tehetősek felé billen a mérleg? Ezért járnak ősöreg kocsikkal a magyarok? Erről és még több részletről olvashatunk a Pénzcentrum cikkében, ide kattintva.
Címlapkép: Getty Images
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)