Fontos szabály módosul a magyar autópályán: sebességkorlátozás nélkül utazhatunk Horvátországba
Tavaly és a következő három évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg 2023-ban és 2024-ben 8 milliárdból végeznek útfelújításokat. Idén nem bővül tovább a hazai gyorsforgalmi úthálózat, a folyamatban lévő beruházások 2024-ben és 2025-ben fejeződnek be a tervek szerint. Viszont rengeteg felújítás lesz országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF) segítségével válogattuk össze a vidéket érintő útfejlesztéseket.
A legnagyobb hazai gyorsforgalmi útfelújítás április 12-én startolt el, azóta pedig javában folynak a munkálatok, hetente új helyen látnak az útépítéshez a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) munkatársai. Az M3 és az M7-es autópályán is folynak a munkálatok többek között. 2023-ban összesen 67 helyszínen dolgoznak.
Munkálatok folynak az M1-es, az M15-ös, az M3-as, az M30-as, az M35-ös, az M4-es, az M7-es és az M8-as gyorsforgalmi utakon.
A teljes szintrehozás három évig, 2025-ig tart. Országszerte 200 híd, felüljáró újul meg, köztük négy nagyobb híd: a Rába (M1), az Oszlári Tisza híd (M3), a Köröshegyi völgyhíd (M7) és a Pentele híd (M8). 50-60 csomópontnál a vízelvezető rendszereket és az esetleges rézsűcsúszásokat is javítjuk. Emellett 30 pihenőt is felújítanak.
11 új helyszínen indultak szintrehozási munkálatok május 22-én
Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. május 22. és 28. között a következő helyeken indít újabb munkálatokat:
- az M1-en négy helyen: Lébény, Mosonszentmiklós, Ács és Öttevény térségében;
- az M0-M1 csomópontnál Törökbálint közelében két helyen;
- az M3-on Hejőkürt mellett két helyen;
- és az M30-on szintén két helyszínen: Sajópetri és Alsózsolca környékén burkolatcsere lesz;
- az M8-on, a Pentele hídon pedig felújítási munkálatokat végeznek.
A 21. héten így összesen már 23 helyen végez munkálatokat a hazai gyorsforgalmi utakon az MKIF Zrt.: az M0-M1 csomópontban 2, az M1-en 6, az M3-on 5, M30-on 4, az M7-en 5, az M8-on.
A 21. héten (05.22-28.) a következő helyeken folytak munkálatok:
- M1-M0 csomópont 2023.05.22.:14 – 16 km között aszfaltozás
- M30 2023.05.22.: 20 – 23 km között aszfaltozás
- M30 2023.05.22.: 24 – 27 km között aszfaltozás
- M8 2023.05.22.: 81 – 82 km között hídfelújítás
- M1 2023.05.23.: 135 – 136 km között aszfaltozás
- M1 2023.05.24.: 93 – 99 km között aszfaltozás
- M1 2023.05.24.: 140 – 141 km között aszfaltozás
- M3 2023.05.24.: 161 – 164 km között aszfaltozás
- M1 2023.05.25.: 142 – 143 km között aszfaltozás
- M1-M0 csomópont 2023.05.26.: 14 – 15 km között aszfaltozás
- M3 2023.05.26.: 162 – 165 km között aszfaltozás
Újabb hét helyen indulnak munkálatok
Május 29. és június 4. között újabb hét helyen indít munkálatokat az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Burkolatcsere:
- az M3-on Mezőcsát térségében mindkét irányban
- az M1-M0 csomópont Törökbálint
- az M1-en Kisigmánd és Öttevény térségében
- az M30-on Alsózsolca mellett
A 22. héten (május 29 és június 4. között) a következő kezdési dátumokkal és helyszíneken dolgoznak
- 2023.05.30. M3 (az országhatár felé) 161-163 km között – aszfaltozás
- 2023.05.30. M1-M0 csomópont főpálya M1 lehajtó (az országhatár felé) 14-15 km között – aszfaltozás
- 2023.05.30. M1-M0 csomópont 0-1 km között – aszfaltozás
- 2023.05.31. M30 (az országhatár felé) 22-25 km között – aszfaltozás
- 2023.06.02. M3 (Budapest felé) 162-165 km között – aszfaltozás
- 2023.06.03. M1 (Budapest felé) 85-92 km között- aszfaltozás
- 2023.06.03. M1 (Budapest felé) 135-141 km között- aszfaltozás
Ezek a munkálatok Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújításának részei. Csak idén 297 km hosszan, 2.5 millió nm-en terítünk le új aszfaltot a gyorsforgalmi utakon. Megújul 123 híd és felüljáró, 30 pihenő és 60 csomópont is. Soha ekkora méretű útfelújtás nem volt még Magyarországon. Csak idén, országszerte 67 helyen tervezünk felújításokat
- közölte az MKIF.
Sebességkorlátozás nélkül utazhatunk Horvátországba
Hamarosan sebességkorlátozás nélkül lehet átjutni a letenyei határátkelőn Horvátországba, és rövidesen a kamionok is használhatják az átkelőt, ugyanis április 12. óta bontják az M7-es autópálya letenyei magyar-horvát határátkelőhelyén az ott lévő épületeket.
Horvátország 2023. január 1-jén csatlakozott a schengeni övezethez, így az M7-es autópályán Letenyénél is megszűnt a határellenőrzés. Az ott lévő „ellenőrzőépületek” funkciója és létjogosultsága is okafogyottá vált.
Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. többször is egyeztetett a határellenőrzést végző Rendőrséggel, a horvát autópálya üzemeltetőjével, valamint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel arról, hogy biztosítani kell az autópályán az akadálymentes, folyamatos, megállás nélküli áthaladást. Ez csak a főpálya teljes akadálymentesítésével, a mellette lévő épületek elbontásával biztosítható
- írja az MKIF.
A bontás április közepe óta több terelési ütemben zajlik. A korábbi buszsávokon – a rendőrséggel egyeztetve – megmaradt a védőtető, valamint egy ellenőrzőfülke, ami lehetővé teszi a rendvédelmi szerveknek, hogy szükség szerint ún. „kitereléses” ellenőrzést végezzenek. A főpályán minden olyan akadályt megszüntettünk, amely a forgalom bármilyen korlátozásával járna.
A végleges állapotban nem terveznek sebességkorlátozást, és a teherforgalom számára is használható lesz az autópálya. A bontási munkákat május végére befejezték, már csak a végleges szalagkorlátok, terelőelemek elhelyezése és a burkolati jelek felfestése történik. Azok befejezése után elbontják az ideiglenesen kialakított terelést, ezt követően helyezik ki a végleges forgalomtechnikai jelöléseket, köztük a teherforgalmi korlátozás feloldását és annak előjelzését a bontással nem érintett környező útszakaszokon.
Az idegenforgalmi szezon befejeztével a határátkelési ponton is elvégzik a szintrehozási felújítási munkákat. Ennek keretében az elbontott határátkelő környezetében, az autópálya teljes szélességében felújítják majd az útpályát.
A Fertő-tónál futó út is megújul
A beruházó Magyar Közút Nonprofit Zrt. átadta a munkaterületet a Fertőendréd-Sopron összekötő út közel 1 kilométeres szakaszát rendbe tevő projektben a kivitelezőnek - értesült a sopronmedia.hu. A 8518-as jelű út az EuroAszfalt Kft. kivitelezésében újul meg.
A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében zajló beruházás bruttó 1,801 milliárd forint európai uniós vissza nem térítendő támogatás segítségével valósul meg a 7+547 és 8+430 kilométerszelvények közötti szakaszon.
A felújítás részeként a szakemberek gondoskodnak a meglévő burkolat profilmarásáról, a szükséges helyeken a teljes pályaszerkezet cseréjéről, ezt követően pedig kiegyenlítő réteg, majd a teljes felületen aszfalt kopóréteg és új padka épül. Sor kerül a KRESZ-táblák cseréjére, illetve új tartós burkolati jelek festésére is.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)