Hivatalos: új gyorsforgalmik, autópályák épülnek vidéken: ez minden autóst érint
2024-ben és 2025-ben számos útfejlesztés fejeződik be a tervek szerint. Rengeteg felújítás folyik országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód MKIF segítségével válogattuk össze a vidéket érintő, legújabb útfejlesztéseket és híreket, ami minden autós érint.
A legnagyobb hazai gyorsforgalmi útfelújítás április 12-én startolt el, azóta pedig javában folynak a munkálatok, hetente új helyen látnak az útépítéshez a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) munkatársai. Az M3 és az M7-es autópályán is folynak a munkálatok többek között. 2023-ban összesen 67 helyszínen dolgoznak. Munkálatok folynak az M1-es, az M15-ös, az M3-as, az M30-as, az M35-ös, az M4-es, az M7-es és az M8-as gyorsforgalmi utakon. A teljes szintrehozás három évig, 2025-ig tart, de egyéb fejlesztéseket is eszközölt kísérleti jelleggel az MKIF.
Az eddig elvégzett munkálatok során 200 ezer tonna aszfaltot használtunk fel. A felső kopórétegen túl, ahol szükséges volt, az alatta lévő kötőréteget is cseréltük. A legtöbb burkolat az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán újult meg, az eddig elvégzett munkák mintegy 4/5-e ezen a három sztrádán történt. Emellett az elmúlt négy hónapban megújult 36 híd és felüljáró is
- hangsúlyozta az MKIF.
Az MKIF Zrt. 2022. szeptemberében vette át 1237 km hazai gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását, fejlesztését. A gyorsforgalmi utak felújítása a tervek szerint idén 67 helyen történik meg, több tízmilliárd forint értékben. Ez természetesen terelésekkel, és forgalomkorlátozásokkal is jár.
Szeptemberben folytatódik a felújítás az M7-esen
Az iskolai szünidőt követően az M7-es autópálya igencsak leromlott állapotú, Budapest és Balaton közötti szakaszán is megindulhatnak a szintrehozási munkálatok. A magyar tengertől délre már most is egyszerre több helyszínen dolgoznak, ezt folytatják szeptembertől az északi irányban, mondta el Szimicsku László.
Aktuálisan sávzárás van érvényben az M4-en
2023.09.11-től két hétig burkolatfelújítás miatt forgalomterelésre, sávzárásra kell készülni az M4 autóút Vecsés – Üllő elkerülő szakaszán. A belső forgalmi sávot lezárják mindkét pályaoldal 25 és 28 km szelvényei között.
A nyári és az iskolakezdés miatti nagy forgalomban nem tudtunk dolgozni ezen a szakaszon, de a burkolatfelújítás tovább nem halasztható, azt még az őszi esős időszak előtt el kell végezni
- közölte az MKIF.
Az erre közlekedőknek a reggeli és délutáni csúcsidőszakokban torlódásra kell számítaniuk. Érdemes másik útvonalat választani, amely lehet:
- Üllő felől a 4 sz. főút – Új Ecseri út – M4 autóút
- Gyömrő felől Budapest irányába a 31. sz. főút – M0 autóút – M4 autóút
- Budapest felől Gyömrő-Mende felé az M4 autóút – M0 autóút – 31 sz. főút
- vagy Budapest felől Üllő felé az M0 csomópontban letérve kerülhető ki a munkaterület
Folytatódik a szintrehozás: a 38. hét munkálatai
Szeptember 18-24. között újabb munkálatok kezdődnek, a régiek folytatódnak. Munkavégzésre lehet számítani az M1, M3, M7 autópályákon és az M8, M30, M35, M4 gyorsforgalmi utakon. Sebesség- és forgalomkorlátozásra kell számítani a tereléseknél:
- M3 2023.09.19. (a főváros felé tartó oldal) 128-132 km között
- M30 2023. 09. 18. (a főváros felé tartó oldalon) 4-7 km között
- M35 2023. 09.19. az országhatár felé tartó oldalon 13-15 km között
- M35 2023. 09. 21. a főváros felé tartó oldalon 34-35 km között
- M35 2023. 09. 22. az országhatár felé tartó oldalon 13-15 km
- M7 2023. 09. 21. a főváros felé tartó oldalon 130-as km
- M7 2023. 09. 22. az országhatár felé tartó oldalon 137-143 km között (Balatonboglári csomópont zárásával)
- M8 2023. 09. 19. a főváros felé tartó oldalon 78-82 km között
24 nagyszabású közútépítési projektet készítenek elő
24 országos nagyszabású közútépítési projekt előkészítése indul el, számolt be róla július 31-án este a Magyar Közlöny. A közzétett kormányhatározat szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter számos, kifejezetten fontos projekt előkészítésének megkezdéséhez, illetve folytatásához szükséges közbeszerzési eljárások elindítását kapta feladatul.
Mindehhez a költségvetés 47,5 milliárd forintos keretet biztosít az alábbi ütemezés szerint
- 2024-ben 12,5 milliárd,
- 2025-ben 19,3 milliárd
- 2026-ban 9,9 milliárd
- 2027-ben 5,8 milliárd forintot szánnak a feladatokra.
Hamarosan folytatódnak a munkálatok az M6-os autópályán
Rendszeresen tudósítunk az M6 autópálya országhatárig tartó meghosszabbításáról. A Bóly és Ivándárda (országhatár) közötti 20 kilométeres szakasz 26,6 méteres koronaszélességgel, középen fizikai elválasztással és burkolt leállósávval 130 km/óra tervezési sebességgel készül.
A projekt az Építési és Közlekedési Minisztérium (mint a NIF Zrt. jogutódja) megbízásából a Duna Aszfalt Zrt. és a STRABAG Építő Kft. konzorciumának kivitelezésében nettó 88,6 milliárd forintos szerződéses értéken valósul meg.
A fejlesztés célja a Duna menti és a mohácsi térség közlekedésének javítása mellett az Észak- és Dél-Európa közötti tranzitforgalom biztonságos és gyors kiszolgálása. A hiányzó szakasz megépítésével teljeskörűen megvalósul az Adriai- és Balti-tenger térsége közötti közúti kapcsolatot biztosító TEN-T folyosó magyarországi nyomvonala.
Rövidesen kezdődik a forgalomtechnikai elemek kivitelezése
A munkák aktuális állásáról Boldizsár Gábor, a Duna Aszfalt Zrt. főépítésvezetője adott tájékoztatást a magyarepitok.hu részére.
Augusztusban elkészült a főpálya kopóréteg építése. A még hiányzó aszfalt kopórétegek – Villányi csomópont, tengelysúlymérő-állomás (TSM) ágai, üzemi lehajtók − építése szeptember közepére befejeződik. Folyamatban van a TSM mérlegház és szociális épületeinek kivitelezése, valamint a víztisztító technológia összeszerelése, melynek próbaüzeme szeptember végén kezdődik.
A szakember elmondta azt is, hogy három országos közúti korrekciós szakasz − 5704. jelű út és keresztező híd, 5702. jelű út és keresztező híd, Lippói körforgalom − műszaki átadása és ideiglenes forgalomba helyezése megtörtént, így ott már az új szakaszokon halad a forgalom.
Megújul több pihenő is idén
A Polgári Pihenő (M3) felújításával néhány napja elkezdték az autópályák melletti pihenőhelyek rendbetételét. Idén 8 pihenő újul meg (az M3-on, M35-ön, M7-en), kívül és belül is. Cseréljük a gépészetet, a belső burkolatokat, a szanitereket, az ajtókat, a tetőket, megújulnak a külső homlokzatok is. Újak lesznek a pihenők bútorai is és ahol szükséges a régi burkolat helyére is új aszfalt kerül a parkolókban és a pihenők útjain.
A pihenőhelyek felújításához a külső, zöld környezet megújítása is kapcsolódik. A felújítások folyamatosak lesznek, csak az idei munkálatokra több száz millió forintot fordít az MKIF Zrt..
Balesetekre, torlódásokra itt számíthatunk most
- Az M1-es autópályán, a lébényi szakaszon, a 128-as és a 136-os km között új terelést építenek ki, jelenleg csak a leállósáv járható. A Hegyeshalom felé vezető oldalon a torlódás közel 8 km-es.
- Az M5-ös autópálya Röszke felé vezető oldalán, Újhartyán térségében a burkolatot javítják. A 41-es és az 50-es km között az aktuális munkaterületnél csak egy sáv járható, a torlódás meghaladta a 10 km-t.
- Felborult egy kamion, Szekszárd és Kakasd között a 6-os főúton a 145-ös km-nél. A főúton félpályás forgalomkorlátozás mellett lehet közlekedni.
- A 43-as főúton, Szeged térségében baleset történt. A 6-os km-nél csak a fél útpálya járható.
- A 44-es főúton, Gyula térségében, a román határ előtt feltorlódott a kilépésre várakozó kamionsor. A rendőrség a 140-es km-nél a forgalmat önkormányzati utakra tereli, a 142-es km-nél lehet visszatérni a főútra.
- A 441-es főúton, Nagykőrösnél egy személyautó árokba hajtott. A 20-as km-nél félpályán halad a forgalom.
- A magyar-román határszakaszon, az M43-as autópályán a Csanádpalota határátlépő előtt, az erős tranzitforgalom miatt 3 km-es a kilépő kamionsor.
- A 42-es főúton, Berettyóújfalu térségében, a 28-as km-nél, a Keleti-főcsatorna hídján javítják a dilatációs szerkezetet. A félpályás lezárásnál jelzőlámpa szabályozza a forgalmat.
- Az M5-ös autópályán, a Budapest felé vezető oldalon, a 22-es km-nél lévő M0-s autóúti csomópontban, a kihajtó ágon burkolatfelújítást végeznek, csak egy sáv járható, napközben torlódásra készüljenek!
- A Duna magyar-szlovák határszakaszán, a Neszmély és Dunaradvány között közlekedő komp leállt műszaki okok miatt.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)