Betelt a pohár a buszsofőröknél: közlekedési káosz jöhet a vidéki nagyvárosban
Hiába sikerült megegyezniük a szakszervezeteknek a Volánbusszal hamarosan mégis folytatódhat a sztrájk Pécsen. Bár a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) a Volánbusszal már január 31-én megállapodott, a pécsi helyi közlekedést szervező Tüke Busz Zrt. vezetőivel mindez nem sikerült. A Tüke Busznál tartott legutóbbi sztrájkra az országos Volán-sztrájkkal egy időben, január 28-29-én került sor, itt viszont továbbra sincsen még részeredmény sem. Dobi István a SZAKSZ vezetője a HelloVidék megkeresésére elmondta, hogy jelenleg egy 20 százalékos alapbéremelést szeretnének elérni a munkáltató 18 százalékos ajánlatával szemben.
Sok még a nyitott kérdés
A SZAKSZ múlt év decemberében a Tüke Busznál is 25 százalékos bérfejlesztési igényét terjesztette elő, úgy ahogy ezt a Volánbusznál is megtette. Véleményük szerint a munkavállalók megélhetési költségeinek drasztikus növekedése ezt, vagyis a százalékos követelést indokolttá is tette. A Tüke Busz vezetése az sztrájk előtti egyeztetések lefolytatását bojkottálta, azt megpróbálta ellehetetleníteni és ez a magatartása, csak januári egyeztetések során változott meg.
Jelenleg a decemberi induló béremelési követelésünket 5 százalékkal csökkentettük, így most 20 százalékos alapbéremeléssel állunk szembe a munkáltató 18 százalékos ajánlatával
- mondta lapunk megkeresésére Dobi István.
A SZAKSZ vezetője a HelloVidéknek elmondta, hogy jelenleg 2 százalékos különbség van a munkáltató és a szakszervezet bérajánlata és bérigénye között, tehát véleményük szerint a Tüke Busz teljesíteni fogja a SZAKSZ követelését, azért, hogy elkerülje a február végi 2 napos, illetve a márciusi 4 napos sztrájk megtartását.
A társaságnál jelenleg 247 autóbuszvezető dolgozik. Naponta kb. 160 fő van szolgálatban és a munkanapi sztrájknál 521 járat maradhatna ki, ha egy autóbuszvezető sem venné fel a munkát, ezzel biztosítva van az elégséges szolgáltatás a pécsi közösségi közlekedésben.
A január 28-29. napjára meghirdetett sztrájk esetén, január 29-én az autóbuszvezetők 75 százaléka sztrájkolt
- hívta fel a figyelmet Dobi István.
A Tüke Busznál a 99 fordán (ez az a jegyzék, ami alapján az autóbuszvezetők végzik a napi munkájukat - a szerk.) nagyon feszesek, kevés a kiállási idő, ezért a terhelés is jelentősebb, mint a helyközi közlekedésben. Az autóbuszok életkora és műszaki állapota is rosszabb, mint a Volánbusznál, ezért a munkakörülmény is alacsonyabb szinten van jelen a társaságnál.
Lényeges kérdés az, hogy egy autóbusz vezetőállása mennyire korszerű, a vezetőülés mennyire tudja a gerincre ható terhelést, ergonómiai szempontokat is figyelembe véve csökkenteni.Télen a fűtés, nyáron a vezetőfülke hűtését megfelelő szinten biztosítani
- tette hozzá.
Mint ahogy arról beszámoltunk, a többhetes eredménytelen tárgyalás, és a Volán-sztrájk után végül megszületett a megállapodás a Volánbusz, és a szakszervezetek között, miután utolsóként 2024. január 31-én délelőtt a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) is csatlakozott ahhoz a csoportszintű bérmegállapodáshoz, amely három év alatt átlagosan legalább 28,4 százalékos alapbéremelést garantál a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalóinak.
A Volánbusznál a hároméves bérmegállapodás lehetőséget ad arra, hogy a Volánbusznál az autóbuszvezetők bérrendszerében szereplő pótlékok összege 20 százalékkal emelkedjen, az erről szóló egyeztetések folynak, a következő tárgyalásra, február 19-én kerül sor és várhatóan februárban a KSZ-t kötő felek megállapodnak a pótlékok emelésének mértékéről is
- folytatta tovább.
Dobi István szerint a MÁV-Volán csoportnál aláírt hároméves bérmegállapodást tekintve a 2024. évre szóló, 17 százalék minimum 70 000 Ft/hó/fő mértéket a munkavállalók jelentősnek mondható száma elfogadja, mindezekkel együtt a többség, a többéves megállapodást utasította el, nem értet azzal egyet. A Volánbusznál a keresetváltozást még pozitív értelemben befolyásolja az autóbuszvezetőknél a pótlékok emelése, tehát ez még javítani fogja a havi kereseteket.
Itt tartunk most és bízok abban, hogy a Tüke Busznál is hamarosan egy megállapodással lezárul a bérharcunk és megszűnnek a most tapasztalható feszültségek a munkáltató és a szakszervezetünk között
- zárta lapunknak.
Jöhet a teljes átalakulás
A tárgyalások után nem sokkal kiderült, hogy még az idén összevonják a Volánbuszt és a MÁV-Startot, mivel ősszel zárul le az az integrációs folyamat, amelynek eredményeként a Volánbusz teljesen megszűnik önalló vállalatként működni, az állami busztársaság ugyanis a tervek szerint szeptember 1-től összeolvad a MÁV-Start Zrt.-vel. A fúziót követően a két állami cég egy társaságba integrálva folytatja majd tovább közszolgáltatói tevékenységét.
A magyarbusz.info beszámolója szerint Volánbusz és a MÁV-Start összevonása 2023. decemberében kapcsolt magasabb fokozatba, ekkor került ugyanis a 2021. január 1-e óta a MÁV csoporthoz tartozó busztársaság és a MÁV-Start egységes irányítás alá. A két társaságot azóta közös vezérigazgató és egy egyesített igazgatóság irányítja, s a tervek szerint február 1-től már egységes szervezeti felépítés alapján működik a két állami közszolgáltató.
Az integrációs folyamat azonban ezzel még korántsem zárult le, mivel a két cég a kormány tervei szerint idén ősszel egy társaságba fog egyesülni. A fúzió, melynek a jogi és adminisztratív folyamatai szeptemberig zárulhatnak le, vélhetően nem csak névleges lesz, a két közlekedési cég munkavállalói állományát, valamint a vasúti és a közúti közösségi közlekedés rendjét is érinteni fogja.
A mostani összeolvadással néhány éven belül már sokadik alkalommal szervezik át az állami busztársaság működését. Az egykor 24 tagú, 1984 óta működő Volán társaságcsoport strukturális átalakításáról először 2012-ben döntött a kormány.
A hétszereplős leosztás végül kevesebb, mint öt évig működött, 2019 őszén ugyanis a hat korábbi regionális közlekedési központ (név szerint a DAKK, a DDKK, az ÉMKK, az ÉNYKK, a KMKK és a KNYKK), mint beolvadó társaságok beolvadtak a Volánbusz Zrt.-be, mint átvevő társaságba, s ezzel megalakult a mostani formában működő országos Volánbusz, melynek a MÁV csoportba történő integrációja 2020 nyarán kezdődött meg.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)