Fogy a levegő a MÁV körül: sürgős intézkedésre lenne szükség

Szurok Dávid   
  Megosztom
Fogy a levegő a MÁV körül: sürgős intézkedésre lenne szükség

Továbbra is súlyos problémákkal küzd a MÁV, mint ahogy arról beszámoltunk, a napokban kigyulladt és teljes terjedelmében kiégett egy motorvonat a Hajdú-Bihar vármegyei Vámospércsen. A szerelvény a vasútállomáson gyulladt ki. Aggodalomra ad okot, hogy ugyanez a típus már tavaly júliusban is meghibásodott, akkor az utasteret elöntő forró gőz személyi sérülést is okozott a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó járaton. A MÁV lapunk megkeresésére elmondta, hogy a mozdonyparkjuk átlagos életkora közelíti a 40 évet, ám a dízelmozdonyoké ennél még magasabb, 50 felé jár. A társaság a HelloVidéknek ugyanakkor kiemelte, hogy jelenleg is zajlik egy - villamos motorvonatokra vonatkozó - beszerzési eljárás előkészítése, valamint tervbe van egy alternatív hajtású járművek beszerzése is.

Továbbra is kritikus állapotban vannak az elöregedett motorvonatok, a helyzet súlyosságát jól jelzi, hogy az utóbbi hónapokban egyre sűrűbben kellett a meghibásodott motorvonatokat autóbuszokkal pótolni. Az átmeneti kényszermegoldás ugyanakkor nem oldja meg a helyzetet, arról nem is beszélve, hogy a most elfüstölt, valószínűleg selejtezésre váró vonat mellett vannak olyan Bz-k is, amelyek összetörtek, javításukra pedig nincs forrás.

Az ügyben megkerestük a MÁV-ot is, aki lapunk kérdésére részletes tájékoztatást adott a jelenlegi járműpark állapotáról. Mint írták, a főként fővonali távolsági forgalomban üzemelő villamos mozdonyok átlagkora 40 év körüli. A dízel motorvonatoké 35 év, ezek közé tartozik pl. a korosabb Bz, de a korszerűnek tekinthető Desiro típus is.

A budapesti elővárosi forgalomban, ahol a legtöbb utasunk veszi igénybe a szolgálatatásunkat jellemzően korszerű, alacsonypadlós FLIRT és emeletes KISS motorvonatok járnak, ezek átlagéletkora 10 év körüli. Az ide sorolható, régebbi beszerzésű 60 FLIRT motorvonat felújítása, korszerűsítése nemrég fejeződött be

- hívták fel a figyelmet.

A társaság a HelloVidék megkeresésére azt is elárulta, hogy zajlik egy – villamos motorvonatokra vonatkozó – beszerzési eljárás előkészítése, az előzetes piaci konzultáció tervezett időpontja pedig az idei esztendő.

Ugyancsak tervezzük alternatív hajtású járművek beszerzését, valamint dolgozunk az üzemeltetett járműveink rendelkezésre állásának növelésén is. Folyamatos kutatjuk a használt járművek piacát: amennyiben megfelelő mennyiségű és minőségű, a hazai mobilitási céloknak megfelelő jármű bérletére vagy beszerzésére nyílik lehetőség, akkor – a pénzügyi és jogi lehetőségek függvényében – ezen a módon is igyekszünk bővíteni, korszerűsíteni és üzemképesebbé tenni a gördülőállományunkat

- tették hozzá.

A társaság lapunknak arról is beszélt, hogy egy hasonló módon kialakított, AKIEM-től bérelt Siemens Taurus-flotta bővítésén is dolgoznak, ugyanakkor fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy nem mondanak le az új mozdonyok vásárlásáról sem, így például villamos mozdonyok lehívására továbbra is érvényes keretmegállapodással rendelkeznek.

A MÁV-START-ot kötik a közbeszerzésekre vonatkozó jogszabályok, előírások, a kiírt eljárásokra közbeszerzés feltételei mellett tudnak csak jelentkezni a piaci szereplők ide értendők a magyar beszállítók is.

Minden esetben arra törekszünk, hogy a kötött beszerzési lehetőségek mellett a hazai arány, a magyar hozzáadott érték a lehető legmagasabb legyen

- árulták el lapunknak.

Az energiakrízis berobbanásával, és az elszálló infláció miatt nincs könnyű gazdasági helyzetben a vállalat, ugyanakkor a biztonsági szempontok nem függ az anyagi forrásoktól, az arra vonatkozó szabályok betartását megkövetelik. Mint mondják, csak üzembiztos járművek kerülhetnek forgalomba. Ennek némiképp ellentmondanak azok a tűzesetek, amelyekről fentebb már írtunk, ennek ellenére a vállalat törekszik arra, hogy a meghibásodások számát a minimálisra csökkentse.

A járművek, mozdonyok karbantartása, alkatrészeinek beszerzése a háború miatt sajnos minden igyekezetünk ellenére akadozik. Ezenkívül balesetek során is rongálódtak járművek, amelyek helyreállítása is jelentős, előre nem tervezett erőforrások bevonásával és költségekkel jár

- magyarázták.

A MÁV-Start szerint ezen tényezők ellenére a vonatforgalomhoz szükséges járművek biztosítására törekszünk, és folyamatosan vizsgáljuk a járművek átcsoportosítási lehetőségeit is. Lapunk kíváncsi volt arra is, hogy a nyaranta kialakult megnövekedett balatoni forgalom során terveznek-e újabb vonatokat indítani majd idén. Ezzel kapcsolatban a társaság azt írta, hogy a balatoni elő- és utószezoni, illetve nyári forgalmat minden évben többlet vonatokkal és a téli menetrendhez képesti nagyobb kínálattal tervezi a MÁV-START, ez idén sem lesz másképp.

Folytatjuk az eddig bevált hagyományt, amelynek révén az utóbbi években nőtt az utasforgalmunk, tavaly a teljes szezonban (elő-, fő- és utó) már hárommillióan vették igénybe a balatoni járatainkat. A balatoni elő- és utószezoni, illetve nyári menetrend jelenleg véglegesítés és a helyközi közösségi közlekedési közszolgáltatási tevékenység megrendelőjével egyeztetés alatt áll

- zárták.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

gazdaság

máv

mozdony

műszaki állapot