Gyűlnek a viharfellegek a vidéki repterek felett: sürgős cselekvésre lenne szükség

Szurok Dávid   
  Megosztom
Gyűlnek a viharfellegek a vidéki repterek felett: sürgős cselekvésre lenne szükség

Március 26-án, délelőtt leszállt a Universal Air első menetrend szerinti járata Máltáról a Pécs-Pogány Repülőtérre. A gépet hagyományosan két vízsugárral köszöntötték. Még februárban jelentették be hivatalosan: csaknem másfél évtized után ismét menetrend szerinti repülőjáratok fognak indulni Pécsről. Egyelőre Münchenbe és Máltára lehet utazni a Universal Air járataival, de nyártól korfui charterjárat is indul. Bár a mostani lépés jó hír lehet a vidéki repterek szempontjából, ennek ellenére nincs okunk hurráoptimizmusra. Vadász László, Vidéki Repülőterek Szövetségének elnöke lapunknak elmondta, hogy a hazai vidéki repterek régóta komoly gondokkal küzdenek. A szakember szerint a kormány központosító közlekedéspolitikája miatt idehaza már jó ideje várat magára a vidéki repterek megfelelő infrastrukturális fejlesztése, arról nem is beszélve, hogy a legtöbb vidéki reptér csak veszteséget termel.

Ígéret ígéret hátán

A kormány 2021-ben jelentette be, hogy országszerte 18 vidéki reptér megújítását tervezi, amelynek során a fővároson kívüli minden hetedik repülőtér valamilyen célú korszerűsítésére jut majd forrás. A komplex fejlesztés a debreceni, a békéscsabai, a kecskeméti, a hévíz-balatoni és a győr-péri légibázist érintené. Ezeket minősítették eddig a programban a személy- és az áruforgalom szempontjából egyaránt stratégiai jelentőségűnek.

Teljes üzletirepülőtér-fejlesztés a miskolci, a börgöndi, a szegedi és a pécsi (Pécs-Pogány) légikikötőben mehet végbe. Ezt egészíti ki egy korlátozott üzletirepülőtér-fejlesztés (Nyíregyháza, Eger, Esztergom, Kaposújlak, Szombathely), valamint további sportcélú és egyéb üzleti fejlesztések (Tótvázsony, Kiskunlacháza, Őcsény, Bátonyterenye).

A kormány akkor azt kérte a megyei jogú városok polgármestereitől, hogy készítsenek repülőtér-fejlesztési terveket, vagy a már meglévőket adják át a minisztériumnak. Azóta a Hévíz-Balaton Airport újra állami tulajdonba került. A kormány ezután 51 százalékos tulajdoni részt szerzett a debreceni repülőteret üzemeltető cégben is.

Hiába lett a debreceni repülőtérben többségi tulajdonos az állam, ez csak arra volt jó, hogy ne kizárólag az önkormányzat és a helyi magánbefektető cég büdzséjét terhelje a negatív eredmény. A Debrecen International Airport Zrt.-nek 2022-ben 1,5 milliárd forintnál is több lett a vesztesége, holott az árbevétele megháromszorozódott.

Európai szinten is óriási a lemaradás

Mindezek tükrében nem túlzás azt állítani, hogy a hazai vidéki repülőterek egyáltalán nincsenek jó helyzetben. Az EU országokhoz képest ma is évtizedekben mérhető a lemaradás. Vadász László a Vidéki Repülőterek Szövetségének elnöke lapunknak elmondta, hogy több helyen készültek tervek, vannak jó elképzelések de úgy tudja, hogy komolyabb fejlesztések még nem indultak el. Ami a vidéki repterek általános helyzetét illeti, érdemes a rendszerváltásig visszakanyarodni, ahhoz, hogy tágabb értelemben tudjuk felmérni az ok okozati összefüggéseket.

Miközben Európában mindenhol tudták, értették hogy a regionális repülőterek a régiók fejlesztésének leghatékonyabb eszközei, addig nálunk rövidlátó, központosító közlekedéspolitika volt hosszú ideig az uralkodó

- hívta fel a figyelmet.

Mint mondta, a legnagyobb gond elsősorban az, hogy kizárólag a budapesti fejlesztéseket támogatták. Míg a velünk együtt az EU-hoz csatlakozott országokban mindenhol nagyon komoly programok indultak a regionális repülőterek fejlesztésére nálunk a vidéki repülőterekhez az állam csak „üzleti alapon” volt hajlandó viszonyulni.

Minden egyes állami szolgáltatást csak busás díjak fejében biztosítottak, ami ellehetetlenítette a működést

- tette hozzá.

A szakember szerint pont ezért hozták létre a Vidéki Repülőterek Szövetségét, hogy közösen megpróbáljanak közösen változtatni a helyzeten. Ez részben sikeres volt, és ma már van néhány jól működő repülőtér. Ennek ellenére mint mondta, a lemaradásunkat még azóta sem sikerült behozni.

Csak ráfizetéssel tarthatóak fenn a vidéki repterek

Az EU-ban Magyarországon a legalacsonyabb a regionális repülőterek piaci részesedése. A legtöbb vidéki repülőtér veszteségesen működik. A költségeket érdemben nem lehet csökkenteni mert az a biztonság rovására mehetne.

A repülőterek működését szigorú hazai és nemzetközi előírások szabályozzák, melyek jelentős anyagi terhet rónak az üzemeltetőre. Optimális esetben ezek a költségek a forgalmi bevételekből finanszírozhatók. Erre ma Magyarországon kevés repülőtér képes.

- magyarázta.

Magyarországon két „nemzetközi kereskedelmi” státuszú repülőtér van: Debrecen és Sármellék. Rajtuk kívül még Győr-Pér, Pécs-Pogány, Szeged, Békéscsaba működik „nyilvános kereskedelmi” repülőtérként. Nyíregyháza a hazai pilótaképzés legnagyobb tradicionális bázisa.

A legnagyobb utasforgalmat Debrecen bonyolítja a vidéki repülőterek közül, Győr-Péren pedig jelentős az üzleti forgalom és a teheráru kezelés. Kisgépek vonatkozásában Nyíregyháza és Tököl a legjelentősebb. Jelentős kisgépes forgalmat kezel Tököl, Kiskunlacháza és Börgönd. Érdemes még megemlíteni Budaörs, Gödöllő és Fertőszentmiklós repülőtereket

- zárta.

Természetesen felkerestük az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is, többek között arra voltunk kíváncsiak, hogy állnak jelenleg a fent említett vidéki reptér fejlesztések, amint válaszolnak frissítjük a cikkünket!

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

gazdaság

reptér

forgalom

veszteség