Hihetetlen, mi derült ki a magyarok kedvenc ásványvizeiről: 2024-ben erre senki sem számított
A nyári hónapokban jelentősen megnövekszik az ásványvízfogyasztás mértéke, ezért felkerestük a Magyar Ásványvíz, Gyümölcsé és Üdítőital Szövetséget (MAGYÜSZ), valamint több ásványvízgyártót és forgalmazót, hogy megtudjuk, vannak-e különbségek a fővárosi és vidéki fogyasztási szokások között. Kiderült, hogy a vásárlási szokások és preferenciák jelentősen eltérhetnek Budapest és a vidéki régiók között, különösen a vásárlások értéke, gyakorisága és az egészségtudatosság terén. De vajon milyen típusú vizet részesítenek előnyben a vásárlók, és hol vásárolják meg a termékeket? A válaszok meglepőek lehetnek.
A Magyar Ásványvíz, Gyümölcsé és Üdítőital Szövetséget (MAGYÜSZ) felkeresve megtudtuk, hogy nem tartják nyilván a fogyasztói szokásokat sem a főváros-vidék viszonylatban, sem a különböző bolttípusok szerint. Csak az összesített forgalmi adatokat rögzítik. Természetesnek tartják, hogy az egyes régiókban a helyi vizet részesítik előnyben, mivel ezek fogyasztói árát nem növeli a nagy távolság miatti szállítási költség.
Tapasztalataik szerint a különböző ásványvíz típusok fogyasztását nem befolyásolják a szezonális hatások; mindenki azt issza, amit kedvel. A különböző vízfajták közül a szénsavmentes vizek fogyasztása a legnépszerűbb, regionális különbségek nélkül. Felkerestünk hát a ásványvízgyártó és forgalmazó cégeket, hogy megismerjük a fogyasztási szokásokat és preferenciákat.
Elsőként Kozák Krisztina, a Mizse ásványvíz gyártója, a Magyarvíz Kft. Marketing vezetője osztotta meg, hogy tapasztalataik szerint jelentős különbségek vannak a fővárosi és vidéki vásárlási szokások között. Elsősorban a vásárlások értéke és gyakorisága tér el. Budapesten a 15.000 Ft feletti kosarak aránya 18,6%, míg vidéken csupán 5,9%. A nagy kosarak értéke Budapesten 29.748 Ft, míg vidéken 13.351 Ft.
Egy átlagos budapesti vásárló havonta 97 ezer forintot költ, míg egy vidéki vásárló 47 ezer forintot.
Mindkét csoportban jellemző a hűségkártyák és hűségpontok gyűjtése. Az utóbbi időben mindkét szegmensben csökkent a kosarak mérete, és az összetételük is változott, az olcsóbb áruk irányába tolódott el. A vidéki lakosok inkább a jobb ár-érték arányú termékeket részesítik előnyben. (Forrás: RetailZoom)
A rendelkezésükre álló adatok szerint az egyes régiók természeti adottságai, például a helyi források elérhetősége, nem befolyásolják az ásványvízfogyasztás mértékét. Legfeljebb a lokálpatriotizmus játszik szerepet, például Lajosmizsén elsősorban Mizsét vásárolnak. Az ásványvíz szektorban nem jellemző a márkahűség; a vásárlók elsősorban az árat nézik, fontos számukra, hogy a termék elérhető legyen helyben, hazai legyen és finom ízű. Ebben nincs különbség a főváros és a vidék között.
A szénsavas és szénsavmentes ásványvizek tekintetében nem jellemző a szezonalitás. A piacon létezik úgynevezett extrán szénsavas ásványvíz, amely nyáron jól fogy fröccshöz, helyettesítve vagy kiváltva a szódát. Ez valóban a nyári hónapokban erőteljesebben fogy.
A korábbi „szóda” kultúrát, ahol a szénsavas vizet keresték, leváltotta az egészségtudatosság. Ennek eredményeként a mentes ásványvizek aránya már 60% a szénsavasok rovására. Az ízesített ásványvizekre is nagyobb a kereslet a melegebb hónapokban.
Következőként Dávid Dóra, a Szentkirályi Magyarország brand managere elmondta, hogy a fővárosban a nagy szupermarketek és hipermarketek dominálnak, amelyek széles választékkal és gyakori akciókkal várják a vásárlókat. Az online vásárlás a kényelmi szempontoknak köszönhetően egyre népszerűbb Budapesten, és ezek a lehetőségek akár egyszerre nagyobb mennyiségű ásványvíz vásárlására is ösztönözhetik a fogyasztókat. Ezzel szemben vidéken a helyi boltok és piacok fontos szerepet játszanak, szupermarketek csak kisebb mértékben elérhetőek, ahol a vásárlók általában ritkábban vásárolnak, de egyszerre nagyobb mennyiségben. Az online vásárlás lehetőségei korlátozottabbak, és az infrastruktúra még nem mindenhol áll rendelkezésre, de itt is növekvő tendenciát mutat ez a vásárlási forma.
Általánosságban elmondható, hogy Budapesten az emberek gyakran egészségtudatosabbak, ami befolyásolja az ásványvízfogyasztási szokásaikat: szívesebben választják a szénsavmentes, kalóriamentes vagy alacsony kalóriatartalmú ízesített ásványvizeket. A szélesebb kínálatnak köszönhetően könnyebben is hozzáférnek a számukra megfelelő termékekhez. A vidéki lakosság számára vonzó lehet helyi forrásból származó termékeket választani, hagyományosan az itt élők pedig inkább a szénsavas ásványvizeket részesítik előnyben. Ráadásul nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fizetőképesség is jelentősen befolyásolhatja a regionális fogyasztási szokásokat.
A különbségek jól mutatják, hogy a vásárlási szokások és preferenciák hogyan alakulnak a különböző régiókban.
Magyarország kiemelten gazdag ásványvízforrásokban, ezek elhelyezkedése azonban inkább kis mértékben lehet hatással a fogyasztási szokásokra. A piacot leginkább a kereskedelmi hálózatok elhelyezkedése befolyásolja: ahol nagyobb boltok, üzletláncok akciókkal várják a vásárlókat, ott ezek a termékek dominálnak. A kisebb boltokat a nagykereskedők látják el, itt már előfordulhatnak regionális különbségek, ám az ország nagy részén az üzletláncok miatt kiegyenlítődik a fogyasztás.
Megfigyelhető, hogy a nyári hónapokban megugrik a szénsavas ásványvizek iránti kereslet a variáns hűsítő jellegéből adódóan. A szénsavmentes ásványvizek egész évben népszerűek, hiszen ez sportoláshoz is kiváló, nem terheli az emésztőrendszert és kiváló a mindennapi folyadékpótlásra. Az ízesített ásványvizek népszerűsége nyáron jellemzően szintén megugrik, amikor az emberek frissítő, de ízletes italokkal szeretnék oltani a szomjukat. Az egészségtudatos trendek előretörésével láthatóan azonban egész évben egyre népszerűbbek ezek a termékek alacsony kalóriatartalmuknak köszönhetően.
Ez a szezonális keresletváltozás jól mutatja a fogyasztói preferenciák alakulását.
A szénsavas és a szénsavmentes ásványvizek népszerűsége fej-fej mellett halad Magyarországon, hiszen különféle alkalmakból eltérő variánsokat választanak a fogyasztók – főétkezéseknél gyakran inkább a szénsavas változat kerül előtérbe, sportolásnál pedig a szénsavmentes a kedveltebb. A szénsavas és az ízesített ásványvíz esetében megfigyelhetünk egyfajta szezonalitást, nyári hűsítőként szívesen fogyasztják a vásárlók. Az ízesített ásványvizek szintén egyre népszerűbbek, különösen a fiatalabb generációk körében. Ezek az italok alternatívát kínálnak azoknak, akik nem szeretik a tiszta vizet, de kerülik a cukros üdítőitalokat. Az ízesített ásványvizek közül sokan alacsony kalóriatartalmúak vagy cukormentesek - mint például az édesítőszert és cukrot sem tartalmazó Szentkirályi Egy Csepp Gyümölcs -, ami tovább növeli vonzerejüket.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)