Révfülöpön elevenedik meg a történelem: most bárki találkozhat a magyar hajózás egyik legendájával

HelloVidék   
  Megosztom
Révfülöpön elevenedik meg a történelem: most bárki találkozhat a magyar hajózás egyik legendájával

A Balaton északi partján tették vízre a magyar hajózás egyik legkülönlegesebb műtárgyát szeptember 4-én a Mathias Corvinus Collegium és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum együttműködésének eredményeként. A múzeum relikviája 1985-ben nem csak a vitorlázás, de a kitartás és az emberi küzdeni akarás szimbólumává vált, miután Fa Nándor és Gál József – első magyarokként – megkerülték a 31 láb hosszú vitorlással a Földet. A legendás hajót egy éven belül teljeskörűen restaurálják annak érdekében, hogy a negyvenéves jubileumra teljes pompájában tündökölhessen.

Fa Nándor és Gál József örökre beírták a nevüket a hazai és nemzetközi hajózás történetébe azzal, hogy teljesítették Föld körüli útjukat a kenusok védőszentjéről elnevezett hajóval. A két bátor kalandor a vitorlázók Mount Everestjének tartott Horn-fokon is sikerrel átkelt. A Szent Jupát a hazatérése után rövid ideig a Balatonon maradt, mialatt Fa Nándor és Gál József egy alapítványt hoztak létre a megőrzésére. Ez az alapítvány 1996-ban a Közlekedési Múzeumnak adományozta a Balaton-31 típusú vitorláshajót, amelyet 2001-től a múzeum városligeti épületében, a Hírességek Csarnokában állították ki. Öt évvel később, az épület elbontását követően a műtárgyat valamennyi irányadó műtárgyvédelmi feltételnek megfelelve – megfelelő hőmérséklet, páratartalom és fényvédelem biztosításával – őrzött bérraktárban helyezte el a múzeum.

2024 szeptemberében a Szent Jupát ismét megtekinthető a Mathias Corvinus Collegium (MCC) révfülöpi központjában. 2025 tavaszára a két intézmény együttműködésének, valamint Fa Nándor szakmai támogatásának és iránymutatásának köszönhetően a múzeum műtárgya teljes körű restaurálást és hosszú távú állagmegóvást kap, hogy az ismét elérhető legyen az érdeklődők számára. Új szolgálatában bemutatja a magyar – különösképpen a balatoni – hajózást, vitorlázást, valamint hozzájárul a fiatalok tehetséggondozásához.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum legalapvetőbb küldetése, az értékmentés és az értékközvetítés valósul meg a projekt keretében:

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum jelen helyzetében legfontosabb küldetésének tekinti, hogy az ikonikus hazai járműveket megőrizze, restaurálja – és lehetőség szerint saját közegében – bemutassa a nagyközönség számára. Ezt a célt szolgálja többek közt a Mozgó Múzeum projekt, a 100 évesnél is idősebb villamos kocsik, vagy a nemrég elkészült Turán szalonkocsi restaurálása is. Ennek a küldetésnek egy kiemelt jelentőségű feladata a Szent Jupát hajó – közel egy évtized után –, a korábbinál is autentikusabb helyszínen való bemutatása

– fogalmazott Schneller Domonkos, a múzeum főigazgatója.

2025 szeptemberében lesz 40 éve, hogy a hajó megkezdte lenyűgöző körútját. A jubileumi évben a múzeum és az MCC 700 napos programsorozatot kezd, melynek keretében szeretnék bemutatni és megismertetni a hajózás, a balatoni vitorlázás, és nem utolsó sorban az emberi teljesítmény lebilincselő momentumait a felnövekvő generáció számára.

A Szent Jupátot – restaurálását követően – az MCC Cholnoky Jenő Gyermek- és Ifjúsági Kikötő Diáktáborban állítják ki, ahol ismét szolgálhatja a hazai vitorlázó és érdeklődő közönséget.

A Szent Jupát jóval többet jelent, mint egy hajó: az emberi szellem és a kitartás szimbóluma is. Az emberi szellemé, amely nem ismer akadályokat, és a kitartásé, melynek segítségével elérhetjük álmainkat. Ezért is nagy öröm számunkra, hogy a felújítását követően a hajó az MCC révfülöpi központjában várja majd a fiatalokat és időseket, akik a vitorlázás csodájába a magyar tengeren kóstolhatnak bele. Ezt az életérzést szeretné az intézmény minden hallgatójának megadni, ezért is nagy megtiszteltetés számunkra, hogy a Szent Jupáttal történő találkozás lehetőségével egy ikonikus elemmel bővül a révfülöpi képzési központunk

- hangsúlyozta Szalai Zoltán, az MCC főigazgatója.

Egész életemre nagy hatással vannak a lassan negyven évvel ezelőtti események. Nagy öröm, hogy ennyi év után egyfajta reneszánszát élhetjük az akkori élményeknek és ezeket tovább tudjuk adni a fiatalabb generációknak is

- tette hozzá Fa Nándor vitorlázó.

Gál József szerint még a rendszerváltást megelőzően egy nagy álmot építettek Fa Nándorral, amit sikerült is megvalósítaniuk, ezzel kapukat nyitottak a tengeri vitorlázás előtt és ebben sokan követték is a példájukat.

Nagyon fontos, hogy az első vízre bocsátás után négy évtizeddel fiatalok kezébe kerülhet ez a hajó, és az általa közvetített szellemiséget, erőt így tovább lehet majd örökíteni

- fogalmazott a vitorlázó.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

révfülöp

vitorlás

balaton