Megújulhat a magyar autóállomány: durván csökkenhetnek a kocsivásárlás adói
A kormány az autóvásárláshoz és -behozatalhoz, valamint a cégautókhoz fűződő közterhek radikális átalakítására készül: jelentősen csökkentenék a fizetnivalókat annak érdekében, hogy könnyebb és olcsóbb legyen kocsit cserélni, így megújuljon az elavult magyar járműállomány – írja a hvg.hu, a birtokába került előterjesztés alapján – írja a hvg.
Örülhetnének a Pénzügyminisztérium által kidolgozott, még titkos javaslatnak a kocsivásárlást tervezők: kevesebb lenne az intéznivaló, valamint többféle illeték és az eredetvizsgálat díja is megszűnne. Ha a kormány rábólint a reformra, a regisztrációs adó is változna, így fékeznék a kevésbé korszerű autók behozatalát.
- A kormány célul tűzte ki, hogy kevesebb illeték és más kötelező fizetnivaló terhelje az autóvásárlást vagy -behozatalt, így több pénz maradjon a családoknál.
- Emiatt a Pénzügyminisztérium készített egy javaslatcsomagot, ami kivezet többféle illetéket és az eredetvizsgálat díját, így nemcsak olcsóbb, de egyszerűbb lesz kocsit venni, örökölni vagy importálni.
- Ezzel az elavult, és csak nagyon lassan javuló magyar autóállomány gyorsabb lecserélését is ösztönöznék.
- Mesterségesen fékeznék az öregebb, leginkább környezetkárosító autók behozatalát, ezért jelentősen átalakítanák a regisztrációs adót, bevezetésre kerülne az EURO6-os kategória.
- Csökkenne a gépjárműadó, a cégautóadó viszont bizonyos kategóriáknál emelkedne.
- A környezetkímélő – elektromos és tölthető hibrid – járművek kedvezményei megmaradnának.
- Az előterjesztést még el kell fogadnia a kormánynak, ha ez megtörténik, a szükséges jogszabály-módosításokat akár még a parlament tavaszi ülésszaka alatt bevezetnék.
Az előterjesztés láthatóan az utolsó részletig kidolgozott, de már minden fontos állami szervnél megköröztették, és ezek – így a Központi Statisztikai Hivatal vagy a Közbeszerzési Hatóság – egyetértettek vele, valamint minden érintett minisztérium és maga a Miniszterelnökség is támogatja. A tárca részéről a miniszter mellett két államtitkár kezén is átment már a friss, május közepén készült tervezet.
A reform kiindulópontja az, hogy a jelenlegi szabályok alapján egy autó megszerzésekor, illetve forgalomba helyezésekor rendkívül sokféle igazgatási szolgáltatási díj, eljárási illeték, illetve egyéb közteher fizetendő, ezen akar radikálisan változtatni a javaslat, ugyanis ez nemcsak nehezen áttekinthetővé teszi a fizetnivalók rendszerét, de nehezen is indokolható, hogy egy igazgatási folyamat minden állomásán külön-külön kelljen megfizetni a vonatkozó díjakat. Nemcsak azért nyúlnának hozzá a jelenlegi rendszerhez, hogy a fizetési kötelezettség mértékét csökkentsék, hanem azért, mert ezzel az is megoldódna, hogy ne legyen párhuzamosan ennyi fizetnivaló.
A javaslat készítői úgy fogalmaznak, hogy a feladatuk elsősorban az volt, hogy csökkenjenek a háztartások személygépjárművekkel kapcsolatos (köz)terhei. A változások célja az is, hogy ösztönözni szeretnék a magyar gépjárműállomány megújulását, ami köztudottan elavultnak számít mind műszaki, mind környezetvédelmi szempontból. Mivel a helyzet rendkívül lassú ütemben javul, a szabályozás módosításával szeretnék mesterségesen felgyorsítani ezt a folyamatot: ha kevesebb fizetnivalóval jár a tulajdonosváltás, az majd segíti a modernebb gépjárműre való cserét, vélik a javaslat készítői.
A tervek szerint a regisztrációs adó is megváltozna valamelyest, mert így várhatóan már rövid távon mérséklődne a régebbi, dízel és alacsony környezetvédelmi osztályú gépkocsik beáramlási üteme Magyarországra. A javaslatban kimondják: „környezetvédelmi és társadalmi szempontból is fontos az elavultabb technológiát alkalmazó dízel gépkocsik várható beáramlásának megakadályozása, fékezése”.
A környezetkímélő – elektromos és tölthető hibrid – autókat továbbra sem terhelné regisztrációs adó, cégautóadó, gépjárműadó és a vagyonszerzési illeték sem. A fizetnivalók átalakítása után a jelenlegihez képest olcsóbb, így elérhetőbb lesz autót venni, de az előterjesztés szerint az elektromos autó költségelőnye nem veszne el, főleg a kisebb üzemeltetési költségeiknek köszönhetően.
Amennyiben rábólintanak a javaslatban található, kidolgozott kormányhatározatra, akkor a magánszemélyeknek egy autó megszerzésekor, legyen az vásárlás, öröklés vagy ajándékozás, a jelenlegi rendszerhez képest nem kellene fizetni:
- a forgalmi engedély és a törzskönyv illetékét;
- az eredetvizsgálat díját;
- a külföldről származó gépkocsi esetén a származás-ellenőrzés díját
- és a rendszámtábla, illetve a regisztrációs matrica díját sem
abban az esetben, ha a gépjármű megszerzése esetén vagyonszerzési illetéket kell fizetni.
Ha ezeket mind elfogadják, akkor tulajdonosváltozás esetén kizárólag vagyonszerzési illetéket kellene fizetni, egy külföldről behozott személygépjármű esetén pedig kizárólag regisztrációs adót.
A javaslatcsomag egyetlen már magyarországi forgalomban lévő személygépkocsi esetében sem emeli a közterheket, vagyis a gépjárműadó nem emelkedik senkinek.
– teszik hozzá.
A változtatásokkal az autóhoz jutás költsége mintegy 30 000 forinttal, külföldről behozott gépjármű esetén pedig mintegy 51 000 forinttal lenne kevesebb. Ezzel az átlagos autók esetében a közvetlen közterhek 40 százalékkal, első forgalomba helyezés esetén pedig összesen közel 28 százalékkal mérséklődnének.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)