Nagy változások a vidéki tömegközlekedésben: a Volán ismét beveszi az országot
Már február óta tudni, hogy átszervezik a vidéki állami busztársaságokat, most azonban érdemi lépés született az ügyben. Aláírták a határozatot, miszerint októbertől már csak egy nagy közlekedési vállalat látja el a tömegközlekedéssel kapcsolatos feladatokat vidéken, a Volánbusz. A többi - szám szerint 6 - regionális vidéki busztársaság beleolvad a Volánbuszba - írja a Népszava.
A lap szerint októberre befejeződhet az átszervezés, miszerint a Volánbusz láthatja el a vidéki tömegközlekedést. A szakszervezeti vezetők szerint a változtatással az a probléma, hogy még a korábbi, 2015-ben induló átalakulás sem zárult le teljesen, ugyanis a regionális társaságoknál jelenleg is jelentősen eltérnek a bérek. A Budapesten és Pest megyében működő Volánbusznál a legmagasabbak a bérek, míg az Észak-Magyarországon működő közlekedési társaságnál a legalacsonyabbak, azonban a többi régióban is eltérő pótlékrendszer működik, amit az egyesülés előtt még egységes szintre kell hozni.
2015-ben hozták létre a jelenleg is működő, 7 regionális busztársaságból álló rendszert. Korábban a 24 szervezetből álló Volán csoport látta el a tömegközlekedéssel kapcsolatos feladatokat, most ismét a Volánbusz égisze alatt egyesülne a vidéki autóbuszos személyszállítás.
Az átalakítást azzal indokolják, hogy a magasabb színvonalú szolgáltatást és a hatékonyabb működést így tudják garantálni az utazóközönségnek. A lap szerint a 2015-ös átalakítás is ugyan ezen indoklás alatt futott. A Népszavának a Közlekedő Tömeg Egyesület szakértője elmondta, hogy az előző változtatást is 3 éves előkészítő munka előzte meg, a jelenlegi átalakulást pedig lényegesen rövidebb idő alatt - októberig - kell végrehagyni.
Az új szervezet az egyik legnagyobb állami vállalat lesz, a Volánbusz dolgozóinak tervezett létszáma 20 ezer fő lesz. Mivel jelenleg 18 ezren dolgoznak a közlekedési társaságoknál (részmunkaidősökkel együtt) a jelenlegi rendszerben, valószínűleg létszámbővítésre lehet számítani. Jelenleg sok feladatot külsős cégek látnak el, ezért sok olyan munkát is vissza akarnak rendelni a Volánbuszhoz, amelyet a 2015-ös átszervezés során kiszerveztek. A Népszava cikke szerint ezek a kiszervezések nem működtek költséghatékonyan.
Mivel a külsősök beolvasztása is csak ezer fővel növelné a létszámot, további munkaerőhiánnyal nézhet szemben a létrejövő vállalat, de az autóbuszvezetői pozíciók bombabiztosnak tűnnek a közeljövőben, elbocsátásokra nem kell számítani.
Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok egyik vezetője azt mondta a lapnak, hogy "a fővárosi székhelyű busztársaságnak három régiós egysége lesz: egy a nyugati országrészben, várhatóan szombathelyi központtal, egy másik a keleti országrészben szolnoki centrummal, a harmadik pedig Budapesten és az agglomerációban működik majd."
Az eddigi, évi 50-100 új járművet azonban kevésnek tartják a buszállomány megújítása szempontjából a szakszervezeti vezetők. Azt is lehet már tudni, hogy a Volánbusz Zrt. vezetői egyértelművé tették, hogy idén már nem lesz béremelés az év eleji 5 százalékos növelés után. A Közlekedési Munkástanácsok jövőre 14-15 százalékos béremelést szeretne elérni, a bérkülönbségek kiegyenlítése mellett.
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)