Lassan irány a tópart: bővül a nyári vasúti kínálat, fókuszban a kerékpáros turizmussal
A korábbi évek szolgáltatási színvonalának javítása után, idén is jól érzékelhető fejlesztések teszik vonzóbbá, kényelmesebbé a vasúti utazást, illetve új turisztikai ajánlatok is az utasok rendelkezésére állnak. A Dunakanyarban és a Bakonyban elkezdődött újítás után, májustól több fejlesztés is várja az utasokat. A kerékpáros turisták könnyebb utazása érdekében a Tisza-tóhoz vezető mindhárom vasútvonalon bővíti kínálatát a MÁV-START. A tavalyi év egyik sikerterméke a Balaton24 és Balaton72 napijegyek újból elérhetők lesznek május 1-től.
A vasúttársaság minden évben kiemelten készül a nyári balatoni utasforgalom minőségi kiszolgálására. A szolgáltatásokat az elmúlt években a lehetőségeihez mérten folyamatosan fejlesztette, melynek hatására a balatoni utasforgalom évek óta növekszik. A koronavírus-járvány miatt a tavalyi nyári szezonban az utasszám a korábbi évekhez képest ugyan alacsonyabb volt, de így is több mint 1,7 millióan utaztak vonattal a magyar tengerhez. Rekordot döntött a kerékpárosok száma, közel 88 ezren vették igénybe a szolgáltatást. Idén nyáron valószínűsíthető, hogy az átoltottság előrehaladásával, illetve a járványügyi korlátozások enyhítésével, feloldásával a hazai turizmus és az ezzel járó mobilitási igény ismét magas lesz - olvasható a MÁV sajtóközleményében.
Újra startolnak a balatoni napijegyek
Május 1-jétől újra elérhetők lesznek az egy, illetve három napra szóló, korlátlan utazást biztosító Balaton24 és Balaton72 napijegyek, melyek a MÁV-START történetének legsikeresebb nyári termékei lettek tavaly, közel 17 ezer utas váltotta meg azokat. A napijegyekkel a Balaton partján, a Tapolca-Sümeg szakaszon és a balatonfenyvesi kisvasúton közlekedő vonatokon, valamint a Balatonfüred és Tihany között közlekedő Volánbusz járatokon is lehet utazni.
A jegyek ára a tavalyival megegyező, a Balaton24 napijegy 990 forintért, 26 éven aluliaknak 660 forintért; a Balaton72 jegy 2490 forintért, 26 éven aluliaknak 1650 forintért lesz elérhető. Az egy és a három napos jegyek megvásárolhatók a MÁV-START pénztáraiban, a MÁV applikációban, a Balaton24 jegyek továbbá az Elvirán és MÁV-START egyes jegyautomatáiban is.
Tisza-tó
Május 1-jétől a kerékpáros turisták könnyebb utazása érdekében a Tisza-tavat érintő mindhárom vasútvonalon bővíti kínálatát a MÁV-START. A legnagyobb újdonság, hogy május 1-jétől a hétvégi napokon, május 22-től, pünkösdtől pedig a nyár végéig naponta Tisza-tó expresszvonat jár közvetlenül Budapestről Gödöllőn, Füzesabonyon és Poroszlón át Tiszafüredre. A vonat 7:55-kor indul a Keleti pályaudvarról és 10:09-re érkezik Tiszafüredre; visszafelé pedig 17:53-kor indul Tiszafüredről és 20:05-re érkezik Budapestre, menetideje 2 óra 15 perc. A vonatban nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsi közlekedik majd 32 darab kerékpárhellyel, de megnövekedett igény esetén akár 80 darab kerékpárhelyet is tudnak majd biztosítani, így ez a vonat javasolt minden kerékpáros utas számára. A közvetlen vonat mellett kisebb kerékpárszállítási kapacitással kétóránként is közlekednek személyvonatok Füzesabony és Balmazújváros között.
Májustól új vonatpár közlekedik Kisújszállás-Abádszalók-Kisköre útvonalon és visszafelé, kisújszállási csatlakozással Debrecen és Budapest felől. Ezzel lehetővé válik a Tisza-tó déli medencéjének gyorsabban megközelítése. A vonat Kisújszállásról 8:40-kor indul és 9:30-ra érkezik Kiskörére. A délelőtti, Karcagról 10:45-kor induló vonat a nyári főszezonon túl, májustól október végéig közlekedik, továbbá új vonat indul Karcag-Tiszafüred-Karcag között a késő délutáni, kora esti órákban, igazodva a kerékpáros turisták igényeihez. A vonat 18:43-kor indul Tiszafüredről Karcagra, ahol csatlakozása van Debrecen irányába.
A Debrecen és Balmazújváros között zajló pályafelújítási munkák miatt kerékpárszállítással jelenleg Debrecenből Karcagon vagy Kisújszálláson keresztül érhető el a Tisza-tó, a kínálatbővítésnek köszönhetően megfelelő eljutási lehetőség biztosított ezeken az útirányokon át.
A kerékpárkapacitás bővítés érdekében a mellékvonalakról jól ismert Bz motorvonatok mellékkocsijaiból idén hetet építenek át új nagybefogadóképességű kerékpárszállítókocsivá, ezek fokozatosan állnak forgalomba. Velük a nyári hónapokban találkozhatnak majd az utasok: első ütemben a Tisza-tó környéki vasútvonalakon, majd a Börzsönyben és a Vác-Balassagyarmat vonalon állnak forgalomba. A Tisza-tó a közismert és kedvelt kerékpáros túrajeggyel érhető el, ami egy napig, a jegyen feltüntetett naptári napon érvényes és az ország bármely területéről elindulva, a megtett távolságtól függetlenül, egységesen, 420 forintért vásárolható meg akár hétvégén, akár hétköznap.
A mostani turisztikai szolgáltatásfejlesztések előfutárai
Október végéig ismét korlátlan utazást biztosít a Dunakanyar napijegy a MÁV-START, a MÁV-HÉV, a Volánbusz és a MAHART Passnave meghatározott járatain. A Dunakanyar Napijegyet a MÁV-START pénztáraiban, egyes jegykiadó automatákon és a MÁV applikációban lehet megváltani.
A Bakony napijegy szintén korlátlan utazási lehetőséget biztosít a sokak szerint Magyarország legszebb, a Cuha-völgyében három alagúton és két völgyhídon áthaladó vasútvonalán Veszprém és Győr között, valamint a VOLÁNBUSZ kijelölt környékbeli járatain. A vonalon új menetrend szerint, minden korábbinál sűrűbben közlekednek a vonatok Pannonhalma, a festői Cuha-patak, Zirc és Eplény érintésével. A MÁV-Volán-csoport jegytípusának köszönhetően a Bakony népszerű kirándulóhelyei már egyetlen jeggyel elérhetők. Számos vonaton megtalálható nagy befogadóképességű kerékpárkocsi, így a bicikliszállítás is megoldott a kerékpározni vágyók számára a térségben. A Bakony napijegy megvásárolható a MÁV-START pénztáraiban, a MÁV applikációban, továbbá az Elvirán és MÁV-START egyes jegyautomatáiban is.
Már az egri utasok számára is gyorsabb és egyszerűbb a bérletvásárlás. A helyi autóbusz-bérleteket is meg lehet váltani a MÁV applikációjában és a vasúti jegypénztárban.
A kétóránként közlekedő új Gemenc InterRégió vonatokkal a korábbinál sokkal gyorsabb és sűrűbb a vasúti kapcsolat a Baja–Szekszárd–Sárbogárd–Székesfehérvár viszonylaton. Megszűntek a több órás napközbeni és hétvégi vonatmentes időszakok, és egész nap könnyen megjegyezhető, ütemes a szolgáltatás. Sárbogárdon a Gemenc InterRégió vonatok és a Budapest-Pécs InterCity-k között kétóránként biztosított az átszállás. Az InterRégió vonatokon 4, a csatlakozó InterCityken 8 darab kerékpár szállítására van lehetőség. A fejlesztés turisztikai szempontból is előnyös, mert több turistaútvonal elérhetősége javult: Szekszárdnál a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra és az Alföldi Kéktúra szakaszhatára vált könnyebben elérhetővé, Pörbölyön a módosítások hatására már a vonatok mindegyike megáll, így a Gemenci erdő és a kisvasút is jobb eléréssel bír, míg Baján az Alföldi Kéktúra szakaszhatáráig lehet utazni.
Mórágyon is újra megállnak a vonatok a Dombóvár-Bátaszék-Baja vonalon, ezáltal a Rockenbauer Pál Dél-Dunántúli Kéktúra szakaszhatár megközelíthetősége javul a túrázók számára. A vonatoknak Dombóváron csatlakozásuk lesz az InterCity-khez Budapest felől, illetve felé, Bátaszéken pedig a Gemenc InterRégió vonatokhoz Szekszárd, Sárbogárd és Székesfehérvár irányába.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)