Extrém hazai túratipp, ami nem is drága: így vágjunk bele a vadvízi evezésbe

Pais-Horváth Szilvia   
  Megosztom
Extrém hazai túratipp, ami nem is drága: így vágjunk bele a vadvízi evezésbe

A minap mi is kipróbáltuk, Csörötnektől csorogtunk lefelé, de bárki, aki kedvet érez hozzá, maga is vízre szállhat. Hozzuk a részleteket, ha unjuk a bakancsos túrázást, hogyan vágjunk bele a Rábán a vadvízi evezésbe!

Túravezetőnk a Rába legvadregényesebb szakaszán Kocsis Ádám volt, aki a Csörötneken formálódó RáBarátok Víziturisztikai és Szabadidős Egyesület elnöke. Civilben gépészmérnök, aki egy uniós pályázat révén lett a Rába egyik vadvízi túravezetője. Csörötnek „önkormányzati” kenukat is beszerzett ehhez a (Mura és Rába Tour névre hallgató) projekthez, így próbálják még vonzóvá tenni Rába-mentét. Egyúttal a feldobni a kihívásokkal teli folyószakaszon a vadvízi evezést, meghonosítani ezt a remek, családbarát időtöltést, de erről majd később…

Tisztázzuk: a kenuzás nem azonos a raftingolással

Habár a raftingolás szó ma Magyarországon a vadvízi evezős sportok gyűjtőnevévé is vált, azért jó tudni, hogy Magyarországon a vadvízi adottságok miatt az igazi „vad vízi” evezés, mint a sport nem űzhető; viszont a környező országokban találhatunk erre alkalmas vizeket. Ezek az országok: Ausztria, Bulgária, Bosznia-Hercegovina, Szlovákia, Szlovénia, Románia és Horvátország. A rafting-csónakokon általában nagyobb, 8–12 személyes nagyobb gumicsónakokat értünk.

A kenuzás kicsit más, a vizijármű például nem gumiból van. A mentőmellényeket itt is kötelező felvenni, jó, ha a borulás miatt eleve lengébb öltözékben, papucsban vagy mezítláb szállunk be a kenukba. Egy törülköző sem árt, mert a nyári melegben hamar rákívánunk egy kis fürdésre is.

Csörötnekről mi egy 3 személyes hajóban eveztünk lefelé. Leghátul a túravezető ült, ő a kormányos, de a többiek sem lazsálhatnak, ha egy valaki kiszáll, vagy csak nekiáll fotózni, könnyen elsodróthatunk. A Rába folyamatos figyelmet igényel! Az ilyen csónakokban való túrázás speciális tulajdonsága, hogy teljes és összehangolt munkát kíván a bent ülőktől, ezért különösen alkalmas csapatépítés jellegű programok szervezésére is.

Most van szezonja az evezésnek!

A Rábán a kenuzás szinte egész évben űzhető- mesélte Kocsis Ádám, de a szezon tavasztól őszig tart. Október vége után már csak a legbátrabbak szállnak vízre. Ők az egyesülettel télen is kenuznak, de akkor már igyekeznek kerülni a borulást. A víz átlagos sebessége 2-11 km/h. A víz viszonylag tiszta, fürdésre alkalmas. A Rábán hajóforgalom nincs, így zavartalanul élvezhetjük a vízitúrázást.

A Rába szélessége 8-25 méter között váltakozik, vize hűvös, hiszen néhány nap alatt leér az Alpokból. Medre a fősodorban mély, de a kiszélesedő részeken kimondottan sekély is lehet. Víz fölé nyúló bokrok, bedőlt (jó esetben csak a fél medret) elfoglaló fák, tönkök, cölöpsorok, hídlábak, kisebb-nagyobb szigetek, zátonyok, rőzsegátak, uszadéktorlaszok – szóval mindenre fel kell készülni. Ráadásul minden évszakban átrendezi magát, a Rábára tégyleg igaz, hogy nem lehet kétszer ugyanabban a folyóba lépni.

Kinek ajánlható a vadvízi evezés?

Szinte mindenkinek, aki kedvet érez hozzá – közölte Ádám-, de az általuk szervezett túráknál ragaszkodnak ahhoz, hogy tapasztalt evezősök üljenek a hajókban. Ha ez nem kivitelezhető, akkor „a katamarános történet jön, amikor több hajót összekötünk, és akkor ezt a két hajót két kormányos le tudja hozni.” – magyarázta. Életkorban nincs határ, a legkisebbektől az idősekig bárkinek ajánlható, egy a lényeg, hogy megfelelő felszereléssel, és tapasztalt túravezetőkkel induljunk el.

Mi Csörötnektől Rábagyarmatig hajóztunk le, ez egy 6-7 kilométeres szakasz, amely másfél óráig tart. Pazar élmény: gyönyörködni a szabályozatlan folyóban, a vízbe hajló fákban, és a virágzó partoldalak… De szerveznek hosszabb szakaszokon is túrákat. A kisgyermekes családok körében például nagyon kedvelt a Szentgotthárd és Csörötnek közötti szakasz, ami durván 12 kilométeren halad. Nagyobb erőlétet kíván a Csörötnek Csákánydoroszló közötti, ami 24 kilométeres, 4 órás evezést jelent, amit több megállóval szokták megtenni.

A Rába nyugati szakaszán nehezíti az útvonalat, hogy a magyarlaki gátnál – tette hozzá Ádám – hajócsúszda hiányában át kell emelni a csónakokat. Vannak rá törekvések, hogy ezt idővel korszerűbb módon is megoldják.

Fellendülőben van a Rábán is a vadvízi evezés

Az utóbbi években mindenképpen fellendülőben van a vadvízi evezés a Rábán is. Az idei nyáron ismeretlen telefonszámokról csörögtek a mobiljaink. Azt tapasztaljuk, hogy van érdeklődés rá, és igénylik ezt a fajta aktív kikapcsolódást.

- közölte Ádám. Sokan, akik a közeli Őrségben nyaralnak is kedvet kapnak ahhoz, hogy kipróbálják az pihenésnek ezt az aktívabb formáját.

A Rábamentén több kenus egyesület is működik

A csörötneki kenusok összedolgoznak a csákánydoroszlói és a szombathelyi (körmenden tanyázó) kenus egyesületekkel. Ahogy Kocsis Ádám mesélte, a régebbi, tapasztalt kenuzóktól tanulták meg ők is a fortélyokat. Az együttműködés mára odáig jutott, hogy a vasi kenus egyesületek akár kormányosokat is cserélnek egymás között, de ha nagyobb túrák adódnak, akkor igénybe veszik egymás eszközeit is.

Más azért a Rábán evezni, mint a Tiszán vagy a Dunán

A tiszai evezésről azt szokták mondani, hogy ha valaki a beül ott egy kenuba, és van egy kis evezési gyakorlata, akkor, ha nem ütközik valamivel, akkor alapvetően nincs probléma – mesélte Kocsis Zsolt, csörötneki polgármester is. Viszont a Rába nem ez a folyó! Itt folyamatosan figyelni kell, nem lehet azt csinálni, hogy utazok, és rábízom magam a folyóra. Folyamatosan korrigálni kell, mert ha ráhagyom magam a vízre, akkor rövid távon is meglepetés érhet.

Csörötnek falu célja, hogy szeretnénk megmutatni, milyen csodálatos ez a folyó, amely ezen a szakaszon az Őrségi Nemzeti Park része – ezért is vágtak bele a vadvízi evezés lehetőségeit megteremtő uniós projektbe. Az ártérben és a folyó mentén számtalan olyan élőlény él itt, olyan a növényzet, ami máshol nincs. Ebben találtak partnerként a szlovénekre, akik a Mura folyót szeretnék népszerűsíteni.

Más a két folyó. A Murán lehet utazni, az egy szélesebb, viszont sokkal gyorsabb folyó, nagyobb a víz sebessége. De ott lehet azt csinálni, hogy beülünk a csónakba, és nyugodtan evezgetünk, mert annak vannak olyan szakaszai, hogy rá lehet bízni magunkat a folyóra. Ezt a Rábában nem lehet megcsinálni.

- tette hozzá Csörötnek polgármestere.

A Mura Rába Tour projekt részeként a csörötneki önkormányzat víziturisztikai hálózatfejlesztésre 126.284 € támogatást kapott. Ebből valósult meg:

  • A csörötneki Akácfa Kemping felújítása, vizesblokkok rekonstrukciója, napelem-rendszer, fedett szabadtéri kemence kialakítása, kenutároló építése, kerítés felújítása
  • 8 db RTM Rivera 3 személyes kenu beszerzése komplett felszereléssel (evezők, mentőmellények, dobókötelek, vízhatlan hordók és zsákok, stb.)
  • A kenuk szállítására egy utánfutó beszerzése
  • Kerti bútorok, fedett kiülők és hulladékgyűjtők beszerzése a kempingben
  • Kenus túravezetők képzése

Kedvet kapunk a vadvízi evezéshez: mennyibe kerül?

A felszereléssel nem kell nekünk bajlódnunk, viszont gyakorlott vízitúravezető nélkül nem ajánlatos elindulni a Rábán kenuval. Rákérdeztünk az árakra is. Megtudtuk: egy napos -pár órás evezés egy felnőttnek átlagosan a Rábán (egyesülettől és szervezéstől függően) 4500-6000 forintba kerül. A gyerekek számára az élmény olcsóbb: 3000-3500 forintért már vízre szállhatnak úgy, hogy a teljes felszerelést a szervezők adják. (Különböző túraútvonalakért kattints ide, vagy itt is kapsz hasznos információkat!)

A vízitúra során előforduló leggyakoribb vízi veszélyek:

  • a leggyakoribb problémát a Rábán a bedőlt fák okozzák. Ezek a nagy sodrás miatt sok esetben nehezen kerülhetők el, emiatt fordul elő a legtöbb borulás,
  • a duzzasztásoknál a lebukó víz életveszélyes, ez esetben mindig át kell emelni,
  • a nagy mennyiségű kavicshordalékból kialakult zátonyok miatt gyakran megfeneklik a kenu,
  • a hordalék lerakódás és az éles kanyarok miatt igen változatosan alakul a mederben a vízmozgás, könnyen előfordulhat kisodródás

Fotó: Pais-H Szivia

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

vadvízi evezés

rába

rába folyó

mura

szentgotthárd

körmend

csörötnek