Nagyon fontos változás a MÁV-nál: ha itt nem jelzünk, a vonaton ragadunk
A május közepe óta a Gyékényes–Pécs vasútvonal nyolc, valamint a Nagykanizsa–Zalaszentiván vonalszakasz pötrétei megállóhelyén szerzett tapasztalatok alapján szeptember 13-tól a Kaposvár–Fonyód, a Sárbogárd–Bátaszék és a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas, a Szentlőrinc–Sellye, a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonal egyes megállóhelyei előtt is előre jelezni kell a leszállási szándékot.
Az utasforgalmi szempontból szükségtelen megállások kiiktatásával várhatóan pontosabbak lesznek a vonatok és üzemanyagot takarít meg a vasúttársaság. Ez olyan megállóhelyeket érint, amelyeknél jellemzően egyes időszakokban nincs fel- vagy leszálló utas.
Szeptember 13-ától:
- a Kaposvár–Fonyód vonalon Kapostüskevár, Várda, Somogyjád, Pamuk, Somogyvár, Öreglak, Tatárvár és Pusztaberény;
- a Sárbogárd–Bátaszék vonalon Tengelic, Fácánkert és Őcsény;
- a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas vonalon Alsónyék;
- a Szentlőrinc–Sellye vonalon Királyegyháza-Rigópuszta, Gyöngyfa-Magyarmecske, Sumony, Okorág-Kárászpuszta és Kákics;
- a Pécs–Villány–Magyarbóly vonalon Pécsudvard, Szőkéd, Kistótfalu, Vokány, Palkonya és Villánykövesd;
- a Villány–Mohács vonalon pedig Márok, Bóly, Nagynyárád és Középmező megállóhelyen a személyszállító vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha van felszálló utas vagy a leszállási szándékot időben jelezték.
Az ezeken a vonalalakon közlekedő alacsonypadlós Desiro motorvonatok leszállásjelzésre is alkalmasak. A leszállásjelző nyomógombok az ajtólapok belső oldalán, a visszajelző lámpák az utastérben elhelyezett mennyezeti kijelzőkön találhatók. A vonatok a feltételes megállóhelyeken minden esetben megállnak, amennyiben a peronon vonatra várakozó személy tartózkodik. Olyan esetben is, amikor a mozdonyvezető nem tudja kétséget kizáróan megállapítani, hogy nincs le- vagy felszállni szándékozó utas, ha a szerelvényen a leszállásjelző berendezés meghibásodik vagy olyan vonat közlekedik, amire nincs telepítve.
A feltételes megállás bevezetésével egy-egy – fel- vagy leszálló utas hiányában – kihagyott megállóhellyel menetidő takarítható meg, így jobban tudják tartani a menetrendet a vonatok. A bevezetést követően javul az energiahatékonyság, azaz csökken a gázolajfogyasztás is, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal.
A feltételes megállások bevezetéséről az érintett megállóhelyeken és járatokon tájékoztató táblákkal, hirdetményekkel, valamint a vonatokon, azok útvonalának állomásain hangos utastájékoztatással is felhívják a közlekedők figyelmét. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy a megállóhelyekre érkezés előtt időben jelezzék a leszállási szándékukat, illetve a peronokon olyan helyre álljanak, hogy a mozdonyvezető távolról is láthassa a felszállni szándékozókat.
A feltételes megállóhelyek rendszerét, illetve a leszállásjelzést a MÁV-START már 2013-ban bevezette a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében; illetve 2021 májusa óta Gyékényes–Pécs vonalon, valamint a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszon is e rendszer szerint járnak a Pannónia InterRégió és egyéb járatai.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)