A vágányhálózat rossz állapota mellett a munkaerőhiány is egyre nagyobb méreteket ölt MÁV-csoportnál. A Volánnal együtt 57 ezer munkavállalót foglalkoztató két állami közlekedési társaság 4500 pozíciója betöltetlen.
A vágányhálózat rossz állapota mellett a munkaerőhiány is egyre nagyobb méreteket ölt MÁV-csoportnál. A Volánnal együtt 57 ezer munkavállalót foglalkoztató két állami közlekedési társaság 4500 pozíciója betöltetlen – írja a Népszava. A cikkből kiderül, hogy a legnagyobb hiány a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, a jegykezelők és a kocsivizsgálók körében van.
Ezekben a munkakörökben olyan kevés az ember, hogy csak folyamatos túlórával tartható a menetrend. A lap szerint a munkaerőhiány oda vezetett, hogy szeptember végére a mozdonyvezetők, a váltókezelők és a jegyvizsgálók többsége kimeríti nemcsak az éves munkaidőkeretét, hanem az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződése szerint meghatározott maximum háromszáz órás túlóra keretét is. Ezután a munkáltatónak semmilyen jogi lehetősége nincs, hogy további rendkívüli munkavégzést rendeljen el, hacsak egyéni különmegállapodásokkal extra díjazás fejében további száz órával meg nem növelik a túlórakereteket. Ez azonban már teljes egészében a munkavállaló döntése
- írta a lap.
Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy ez már veszélyezteti az egészségét, vagy egyszerűen csak túl fáradt a további extra munkához, akkor semmi sem kényszerítheti rá. Nem véletlenül szabtak korlátot a túlórázásnak a törvényalkotók – közölte a Népszavával Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Ha sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor szerinte nem lesz, aki vonatot vezessen, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket. A szakszervezeti vezető szerint jó néhány vonalon akár a menetrendben szereplő járatokat sem tudják majd elindítani.
A késések mellett a járatkimaradások is jöhetnek.
Az érdekvédelmi szakember szerint ezen nem segítenek az egymás után indított mozdonyvezető tanfolyami képzések sem, hiszen hónapok telnek el, amíg a jelentkező munkába állhat.
2025-2027-re emellett nyugdíjba megy az a generáció, amely a MÁV munkavállalóinak derékhadát adja. Akkor hirtelen több ezer embert kellene pótolni – tette hozzá a Vasutasok Szakszervezetének elnöke.
Címlapkép: Getty Images