Bejelentette a MÁV: hiába várták rengetegen, nem indul el a személyforgalom délen, ez az oka
Nem indul el a személyforgalom a Szeged-Röszke vasútvonalon október 23-án. A biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt akár egy hónapot is csúszhat a személyforgalom megindulása - közölte a MÁV Zrt. szombaton közleményben az MTI-vel.
A legfrissebb műszaki vizsgálati jelentés megállapította: a biztosítóberendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzeme nem kezdhető meg, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges.
A MÁV szakemberei az eddigi vizsgálatok alapján összeállított hibalistákat átadták a vállalkozó V-Híd illetékesei részére.
Megjegyezték, a próbaüzem megkezdésének lehetséges időpontja csak a hibalistában szereplő hiányosságok pótlása, a vállalkozóval történő egyeztetések és a további vizsgálatok függvényében határozható meg.
A teherforgalom a munkálatok alatt sem szünetelt, igaz, kizárólag az éjszakai órákra korlátozódott. A műszaki vizsgálat alapján a szakemberek úgy döntöttek, hogy - az eddig használt technikai megoldások fenntartása mellett - a teherforgalmat október utolsó hetével a nappali időszakra is ki lehet terjeszteni.
A MÁV Zrt. emlékeztetett, 2020-ban írtak ki feltételes közbeszerzési eljárást a Szeged-Rendező és Röszke-országhatár közötti vasútvonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira, az eljárás nyertese a V-Híd Zrt. lett, amely tartalékkerettel együtt összesen 39,48 milliárd forintos áron vállalta a 13,8 kilométeres szakasz felújítását.
Ezzel párhuzamosan megindult, és a szerb oldalon be is fejeződött a felújítás Szabadka és a magyar határ közt. Magyarországon az előzetesen becsült értéket jelentősen meghaladó vállalkozói ár, illetve az abból következő többletforrás-biztosítás feladatai miatt a szerződéskötés csak 2021 októberében történt meg, 24 hónapos teljesítési határidővel. A pályaépítési munkálatok 2022 januárjában kezdődtek el.
A V-Híd 5 milliárd forintot meghaladó előteljesítésidíj-igénnyel lépett fel, ugyanis annak érdekében, hogy a teherforgalom a Budapest-Belgrád vasútvonalon zajló munkálatok idején is fenntartható legyen, illetve megőrizhetők legyenek Magyarország nemzetközi vasúti kapcsolatai a tengeri kikötők irányában, bizonyos pályaépítési munkálatok átütemezése, előbbre hozása vált szükségessé.
2022 májusában a magyar állam megrendelte annak az úgynevezett deltavágánynak a kiépítését is, amelynek feladata, hogy - Szeged kihagyásával - Budapest felé közvetlen eljutást biztosítson a dél, délkelet felől, illetve annak irányába haladó vasúti forgalom számára. Ennek az 1,3 kilométer hosszú szakasznak a kivitelezésére a vállalkozó további mintegy 5 milliárd forint többletforrást kapott a magyar államtól.
E többlet műszaki tartalom hatással volt a szerződés véghatáridejére is, ugyanakkor a személyforgalom megindulásával kapcsolatos vállalkozói határidőt nem érintette: az továbbra is a külgazdasági és külügyminiszter által is bejelentett 2023. október 23-a maradt.
Idén őszre - a biztosítóberendezés kivételével - a pálya és a kapcsolódó infrastruktúraelemek a dízelvontatású személyforgalom elindulására is alkalmas készültségi szintre kerültek.
A személyforgalom menetrendszerű közlekedtetéséhez és az ütemezett határátlépések megóvásához elengedhetetlenül szükséges biztosítóberendezés kiválasztása és telepítése viszont jelentős késéssel kezdődött meg. A projekt részeként a vállalkozó egy cseh-magyar fejlesztésű vonatbefolyásoló és biztosítórendszer alkalmazása mellett döntött, aminek telepítésével mostanáig nem tudott elkészülni.
A kialakult helyzetről a MÁV folyamatosan egyeztet a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztériummal - írták.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)