Sokkoló látlelet Magyarország halálútjairól: listáztuk a vidék legveszélyesebb sztrádáit és főútjait
Évről évre emberek ezrei veszítik életüket a magyar közutakon, és mintegy húszezren szenvednek különböző súlyosságú testi sérüléseket. Az idei év első felében nemcsak a közlekedési balesetek, de a halálos áldozatok száma is nőtt. Míg egyes utakon alig-alig történik baleset, addig vannak közutak és sztrádák, amelyek joggal érdemelték ki a "halálút" jelzőt. A HelloVidék most friss statisztikákat is hoz, de azt is mutatja, melyek a vidék legveszélyesebb baleseti gócpontjai.
Kezdjük egy nem túl jó hírrel, az idei július végi féléves összesített rendőrségi statisztikái szerint a magyar utak nem lettek biztonságosabbak, sőt, a tavalyi évhez képest a mutatók csak romlottak. Nem csak a közlekedési balesetek, de a halálos áldozatok száma is nőtt 2023 első feléhez képest. A baleseti statisztikák szerint 2024. januártól június végéig 6818 személyi sérüléssel járó incidens történt. Míg egyes vidéki utakon alig-alig történik baleset, addig vannak közutak, amelyek joggal érdemelték ki a "halálút" jelzőt. A HelloVidék most friss statisztikákat is hoz, de azt is mutatja, melyek a vidék legveszélyesebb baleseti gócpontjai - de előbb lássuk a számokat!
Tavaly még biztatóbbak lehettünk
Ha a KSH összesített adatait nézzük, a közúti balesetben meghaltak és megsérültek összesített adatai alapján 2023-ban még úgy festett a helyzet, hogyha csigatempóban is, de évről-évre egyre csökkent a közlekedési balesetek száma. Míg 2010-ben összesen 21 657 sérüléssel járó közúti incidens történt, addig – 2023-ban „csak” 19075. Ez a közel húszezer balesetet szenvedett ember, gondoljunk csak bele, azért nem kevés:
egy átlagos vidéki város (pl. Keszthely) lakosságának felel meg. Évről évre ennyien sérülnek vagy halnak meg a magyar utakon.
A csökkenő balesetszámmal összefüggésben a KSH adatai szerint a közlekedési balesetekben az egy évvel korábbinál 4,3%-kal kevesebben, összesen 19 220-an sérültek meg. A sérültek 2,5%-a hunyt el, és 25%-uk szenvedett súlyos sérülést.
Évtizedek óta megfigyelhető, hogyha a közútra kilépünk, Budapest a legkevésbé biztonságos hely: 2019-ben történt itt a legtöbb közúti baleset (4 626), azóta azonban évről évre csökken a szám, tavaly összesen 3621 ilyen eset történt. Megyei bontásban szintén sok éve már
Pest megye vitte a prímet – jellemzően majdnem kétszer annyi (2 231) közúti szerencsétlenség történt itt, mint például a második helyre került Bács-Kiskunban (1 108).
A sorban Győr és Hajdú-Bihar következett, szintén ezer körüli évi balesetszámmal. A legkevesebb baleset 2023-ban Tolnában (390), és Nógrádban (400) történt.
- Kicsit más fényt vet, ha az adatokat aszerinti bontásban nézzük, hogy mennyi baleset jut 10.000 lakosra. Íme , eszerint Borsod, Pest és Fejér megye viszi a prímet::
A KSH összesített – 2023. évi statisztikája szerint 2,0%-kal kevesebb baleset történt a 2022. évinél. A fővárosban és a vármegyék többségében csökkent a balesetek száma, 5 vármegyében azonban emelkedett. A visszaesés Fejérben volt a legjelentősebb (–13%), a növekedés pedig Komárom-Esztergom vármegyében, ahol 9,5%-kal több baleset történt.
A tavalyi évben a balesetek 3,0%-a végződött halállal, 29%-a súlyos, 68%-a könnyű sérüléssel járt.
A KSH adatai szerint halálos kimenetelű balesetek aránya Tolna vármegyében volt a legmagasabb (6,3%), a súlyos sérüléssel járóké Fejér vármegyében (39%).
- Egy másfajta összehasonlításban, íme, az Autóklub figyelemreméltó táblázata:
2024. sem lesz pozitív év: már eddig is több száz ember halt meg a hazai utakon
A rendőrség információ szerint nem csak a közlekedési balesetek, de a halálos áldozatok száma is nőtt 2023 első feléhez képest: 6867 személyi sérüléssel járó baleset történt 2024 júliusáig a magyar utakon.
2024 első felében a KSH adatai szerint is 192 ember hunyt el a magyar utakon. Súlyos sérüléssel járó baleset 1971 történt.
A népsűrűség és a közlekedési adatok alapján azonban nem meglepő, hogy a legtöbb eset Budapesten történt (1 422), míg a második helyen Pest vármegye szerepel (819), a dobogó harmadik helyét pedig Szabolcs szerezte meg (408). A közel 7000 baleset 6,8 százalékos emelkedést jelent a múlt év azonos időszakához mérten, viszont ötéves távlatban valamivel kedvezőbb a statisztika, hiszen 2019-hez képest 9,1 százalékot csökkent az olyan csattanások száma, amelyekben valaki orvosi ellátásra szorult - közölte az ORFK adatai alapján az Autónavigátor.
A balesetben elhunytak száma is megugrott
A közúton meghalt személyek száma is 3,3 százalékot emelkedett 2023-hoz képest. Eddig összesen 218-an vesztették életüket, 7-tel többen, mint a tavalyi év első felében. Az 5 éves tendencia ebben az esetben is kedvezőbb, hiszen 2019-hez mérten 11 százalékos csökkenésről számolt be a az ORFK.
Bács-Kiskun útjain vesztette a legtöbb ember az életét vármegyei lebontásban - szám szerint 20 - de Budapesten is 18, míg Pestben 17-en maradtak az utakon.
A rendőrség adataiból az is kiderült, hogy nagy számban fordultak elő tömegszerencsétlenségek, ugyanis 189 olyan balesetet regisztráltak, amelyek halállal végződtek.
- Egy másfajta összehasonlításban, íme, egy figyelemreméltó táblázat:
Az elsőbbségi jog és a gyorshajtás még mindig a fő probléma
Továbbra is az elsőbbségadás elmulasztása és a gyorshajtás miatt történik a legtöbb baleset – közölte a rendőrség. A múlt év végéhez képest valamelyest nyílt az olló, hiszen előbbit a balesetek 33, míg utóbbit 28 százalékban hozták ki elsődleges okként. A kanyarodás további 16 százalékért felel, míg a gyalogos hiba és az előzés mindössze 4 százalékot fed le. A fennmaradó 15-öt nem részletezte a rendőrség.
- Területi bontásban így alakulnak a számok:
Még mindig sokan ülnek ittasan a volán mögé
Az ittas állapotban okozott balesetek száma már 2023-ban 13%-kal, 1039-re csökkent, a legtöbb eset a fővárosban (180) és Pest vármegyében (159) történt. Kevesebb mint a felére esett vissza az ittasan okozott balesetek száma Somogyban (–56%) és Bács-Kiskunban (–51%). Az alkoholos befolyásoltság négy vármegyében is meghaladta a 9%-ot, viszont Csongrád-Csanádban mindössze a balesetek 5,0%-ánál volt kimutatható.
Legalább ebből a mutatóból 2024-re is sikerült lefaragni:
közel 15 százalékkal sikerült csökkenteni az ittas balesetek számát tavalyhoz képest, de még így is 398 esetben mutatott pozitív értéket a szonda egy csattanás után
– közölte az ORFK.
- Egy másfajta, területi összehasonlításban, íme, egy újabb táblázat:
A személygépkocsik és a kerékpárosok okozzák a legtöbb balesetet
A KSH statisztikái arra is kitérnek, hogy ki is valójában a baleset okozója. A tavalyi évben a személysérüléses közlekedési balesetek 94%-a a járművezetők hibájából következett be. A személygépkocsi-vezetők által előidézett balesetek száma 5,5%-kal csökkent a 2022. évihez mérten, a motorkerékpárosok és a kerékpárosok azonban 5,1, illetve 12%-kal több balesetet okoztak.
Az ORFK friss, 2024-es adatai szerint is a személyautósok hibáznak a leggyakrabban, a csattanások 66 százalékánál ezek sofőrjét hozták ki vétkesnek. Persze, autóból van a legtöbb az utakon, így nincs meglepetés ezen a téren. A kerékpárosokat 10, a tehergépkocsik vezetőjét 7, a gyalogosokat és a motorkerékpárosokat egyarán 4-4 százalékban vonták felelősségre egy incidens után. A mikromobilitási eszközökkel közlekedők (pl.: rolleresek) vagy a segédmotorosok mindössze 3 százalékban hibáztak, az autóbuszvezetők pedig még ritkábban: a 6818 baleset csupán 1 százalékában voltak felelősek.
Térjünk rá a halálutakra! Kitaláljátok, melyik a legveszélyesebb hazai autópálya?
Bár a tavalyelőtti rekord után jelentősen csökkent 2023-ban a hazai autópályákon bekövetkezett személysérüléses közlekedési balesetek száma, továbbra is az M1-es autópálya számít a legveszélyesebbnek Magyarországon – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból. (Míg 2022-ben rekordnak számító 582 baleset volt a hazai autópályákon, addig 2023-ban 500. Igaz, ez is az elmúlt húsz év negyedik legmagasabb értéke.)
Tavaly több baleset volt az M1-es autópályán, ezek közül a legemlékezetesebb a márciusi súlyos tömegbaleset, amelyben 5 kamion és 37 autó ütközött össze, közülük 19 jármű teljesen kiégett. A tömegszerencsétlenségben egy ember életét vesztette. Bár egy időjárási anomália vezetett a tragédiához, a kelet–nyugati tranzitforgalmat áteresztő gyorsforgalmi egyre nagyobb forgalmat bonyolít le (ezért is van tervben a kibővítése), ennek tudható be, hogy jó ideje vezeti a hazai veszélyességi listát.
Számszerűsítve, 2023-ban, íme a top 4 legveszélyesebb autópálya:
- az M1-es (136 balesettel),
- az M3-as (123 balesettel),
- az M5-ös (98 balesettel)
- és az M0-s (85 balesettel).
Az igazán nagy meglepetés az M7-es, ahol tavaly mindössze 52 balesetet regisztráltak, ami az elmúlt évtizedek legalacsonyabb száma. Pedig a 2000-es években még az M7-es számított az egyik legveszélyesebb hazai autópályának.
Az már kevésbé meglepő, hogy a leggyérebb forgalmú M6-oson mindössze 21 baleset volt tavaly.
Ezek Magyarország legveszélyesebb útszakaszai
Frissebb adatot nem találtunk, de 2020 és 2022 között végzett mérések alapján a közútkezelő összesen 103 baleset-halmozódási helyet jelölt meg, ebből 79-et azonosított baleseti gócpontként. Ezek alapján 2020 eleje és 2022 vége között az 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a város környéki szakasza bizonyult az ország legveszélyesebb útjának 33-as súlyozott balesetszámmal. A korábbi hároméves szakaszban még a 82-es főút egy majdnem egy kilométeres szakasza volt az első a Bakonyban, amely legutóbb már csak a negyedik lett.
A Vezess.hu 2024. év elején megkérte a Magyar Közút Zrt-t, hogy listázzák, melyek a legveszélyesebb útszakaszok Magyarországon. A kimutatás szerint a veszélyes helyek majdnem fele településen belül van. A listán az út száma, és azon belül az érintett település van megadva, így elég jól beazonosíthatóak a gócpontok:
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)