Közlekedési szakértő vallott a szörnyű hajóbalesetről: ezek okozhatták a verőcei tragédiát
A vélhetően nagy sebességgel haladó motorcsónak hatalmas erővel csapódott be a szállodahajóba, ezért az ütközést "illett volna" észrevenni, közölte Borbély Zoltán közlekedési szakjogász az Index Podcastjében.
Ahogy a HelloVidék is beszámolt róla, május 18-án éjjel a Dunán Verőcénél egy kishajó ütközött egy szállodahajóval. A rendőrség tájékoztatása szerint a szállodahajónak ütköző motorcsónakban nyolcan utaztak, közülük egy férfi kijutott a partra. A szállodahajó cseh kapitányát múlt hétfőn segítségnyújtás elmulasztása miatt gyanúsítottként hallgatták ki, majd őrizetbe vették. Szerdán a Budakörnyéki Járásbíróság nyomozási bírája bűnügyi felügyelet alá helyezte.
A bíróság a szerdai döntés kapcsán egyebek mellett azt közölte: az eljárás eddigi adatai szerint a kisgéphajó vezetője ittas volt, járművét "a folyó teljes szélességét kihasználva, indokolatlan irányváltoztatásokkal irányította", egyenesen a szállodahajó felé kormányzott, majd hirtelen jobbra, de ekkor az ütközést már nem tudta elkerülni, nagy sebességgel nekiment a nagyobb hajónak. Az ügyészség tehát nem azzal gyanúsítja a cseh férfit, hogy ő okozta a balesetet, hanem azzal, hogy nem állt meg és nem győződött meg a becsapódás okáról.
A vélhetően nagy sebességgel haladó motorcsónak hatalmas erővel csapódott be a szállodahajóba, ezért az ütközést "illett volna" észrevenni
– fogalmazott az Index műsorában Borbély Zoltán közlekedési szakjogász.
"Az biztos, hogy a rongálódásból meg lehet állapítani a sebességet, ami nem volt kicsi. Az ütközés előtt a Heidelberg kapitánya feltehetően nem észlelte, hogy ott a kishajó, mert akkor nyilván megállt volna. Majd a szakértőktől és a tanúktól meg kell kérdezni azt, hogy elképzelhető-e, hogy egy átlagos vagy annál jobb felkészültségű kapitány egy ilyen intenzitású ütközést ne észleljen"
–tette hozzá.
Ebben az esetben viszont szerinte nem szabad összekeverni a cserbenhagyást és a segítségnyújtás elmulasztását.
A segítségnyújtás elmulasztása egy olyan cselekmény, amikor az elkövető tudja, hogy valaki segítségnyújtásra szorul, de mégsem segít. Ez szándékos cselekmény, szándékos passzivitás, mulasztás. A cserbenhagyást viszont az követi el, aki a közlekedési balesettel érintett jármű vezetőjeként a helyszínen nem áll meg, illetve onnan eltávozik, mielőtt meggyőződne arról, hogy valaki megsérült-e, illetve az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, tehát cserbenhagyás csak akkor állapítható meg, ha a közlekedési baleset során nem történt sérülés, vagy nem volt szükség segítségnyújtásra. "A köznyelv nem is tesz különbséget, cserbenhagyásos gázolás, mindig ezt szokták mondani. De ha valaki a meggyőződési kötelezettségét nem teljesíti, és mégis van sérült, akkor a segítségnyújtás elmulasztásáért kell felelnie"
– közölte Borbély Zoltán.
Véleménye szerint lehet, hogy igazságtalan, de a bírói gyakorlat évtizedek óta azt mondja, ha valaki cserben hagy, nem teljesíti a meggyőződési kötelezettségét, és van sérült, akkor az segítségnyújtás elmulasztása; "olyan, mintha látnám, hogy van sérült, aki fuldokol, és mégis elmegyek".
A szakjogász még emlékeztetett rá, hogy
nem a szállodahajó kapitányának kell bizonyítania az ártatlanságát, hanem a hatóságoknak a bűnösségét.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)