Folyamatosan növekszik a hazai mangalicafogyasztás, a hungarikum mégis értékesebbnek számít Japánban, mint itthon. A Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete szerint a termékük külföldön a hús magas zsírtartalma miatt népszerű, itthon pedig éppen ezért keresik kevésbé a fogyasztók.
A mangalica hús és zsír aránya a sertéshez képest fordított: 30 százaléka színhús és 70 százaléka zsír. Mi magyarok pedig, bár imádunk szalonnát sütni, vagy zsíros kenyeret enni, a zsíros húsokat mégsem kedveljük annyira. Eközben világszerte csak a legdrágább, felső kategóriás éttermek teszik fel a mangalicát az éltalpra, a spanyolok pedig prémium minőségű sonkának vásárolják fel
– mondta el Veégh Attila, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének kommunikációért felelős partnere.
Az egyesület adatai szerint a mangalica a hazai sertésállomány mindössze két százalékát teszi ki, jelenleg körülbelül kétszáz tenyésztő foglalkozik vele az országban. Többségük exportra szánja a termékét, az itthon maradó 20-30 százalék nagyrészéből pedig valamilyen szárazáru, kolbász, szalámi és szalonna készül.
Az egyesület folyamatos kampányokkal és aktivitásokkal próbálja közelebb hozni a mangalicát a magyar fogyasztókhoz, ezért a hungarikumot már a hazai felsőkategóriás éttermek is szívesebben használják. Veégh Attila szerint a mangalica már ott van a legjobbnak tartott fővárosi éttermekben, ezért idén a street foodokon keresztül próbálják megkedveltetni a mangalicát.
Az idei őszi Food Truck Show a magyaros ételekről szól, kiemelten a mangalicából készült fogásokról. Ezzel kettős a célunk: egyfelől a kocsikat, másfelől a közönségek szeretnék meggyőzni arról, hogy a mangalica húsa nemcsak a legdrágább éttermekben állja meg a helyét, de sreet foodként is. A rendezvényen ingyen biztosítjuk a húst a séfeknek, és bízunk benne, hogy az esemény után szívesebben használják majd a mangalicát a fogásaikhoz
– tette hozzá a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének kommunikációért felelős partnere.