Néhány év múlva ilyen lesz a magyar vidék álommelója: Te bevállalnád?

Jeki Gabriella   
  Megosztom
Néhány év múlva ilyen lesz a magyar vidék álommelója: Te bevállalnád?

A jövő leendő munkavállalóit nem csupán a biztos jövedelem motiválja, hanem leginkább a kihívásokat és az izgalmas lehetőségeket keresik. A Brain Bar széleskörű kutatást végzett az Y és Z generáció körében, amelynek eredményei megcáfolják, amit eddig a fiatal munkavállalók preferenciáiról gondoltunk. Adam Smiley Poswolsky generációs szakértő a Brain Bar Career Night eseményén mondta el az igazságot a HelloVidéknek, mi pedig utána megkérdeztünk néhány vidéki vállalkozót is az általuk tapasztalt trendekről és tendenciákról.

Vajon mi motiválja leginkább a pályakezdőket és a fiatal dolgozókat? A kihívásokat keresik vagy az anyagi juttatások a mérvadók? Tényleg a home office a jövő irodája? Elsősorban ezekre a kérdésekre kerestük a választ a Brain Bar Career Night eseményén, ahol Adam Smiley Poswolsky generációs szakértő beszélt az Y és Z generáció körében tapasztalt munkavállalási trendekről.

Bár a jövő munkavállalóit erősen motiválja a biztos jövedelem, mégis legalább ennyire fontosak számukra a kihívások és az izgalmas lehetőségek. Az is egyértelműen látszik, hogy egy jobb ajánlat, jobb pozíció reményében egyértelműen váltanának, és ebben a döntésben már mindhárom indok ugyanolyan hangsúlyosnak tűnik. A teljes munkaidős foglalkoztatottság a két generáció tagjai között általánosan kedvelt elképzelés, az áhított munkahelyen azonban a rugalmasság, az otthoni munkavégzés és a versenyképes fizetés egyaránt megtalálhatók

– mondta el a generációs kérdésekkel foglalkozó szakértő a jövő munkavállalási trendjeire fókuszáló estén.

A Brain Bar jövőfesztivál szervezői egy rövid kérdőív kitöltését kérték 3200 fiataltól, akik 52 százaléka az Y generáció (1981-1996 között születettek), 47 százaléka pedig a Z generáció (1997-2010 között születettek) közül került ki, többségük a felsőoktatásban tanuló magyar diák. Lássuk a kérdőívre adott főbb válaszokat:

  • A válaszadók 89 százaléka váltana, ha a munka és magánélet közti egyensúlyt ezzel kedvezőbbé tehetné;
  • a válaszadók 90 százaléka azt mondta, hogy szakmai előrelépés esetén azonnal váltana;
  • a home office lehetőségét a kitöltők 74 százaléka támogatja;
  • a felmérést kitöltők 34 százaléka középvállalatoknál,
  • 31 százalékuk pedig nagyvállalatoknál tudja elképzelni a jövőjét;
  • kisvállalkozásokat 27 százalékuk választaná,
  • míg mikrovállalkozásokkal csak 8 százalék tervezne.

Más generáció tagjaihoz viszonyítva érdekes eltérés, hogy az Y és a Z generáció fiataljainak egyáltalán nem mindegy, hogy munkahelyükön engedelmeskedni kell, vagy kollégáknak tekintik őket. Azt szeretnék, ha a főnök inkább egyfajta mentorszerepet töltene be, és egy segítőkész, tapasztalt és motiváló vezetőt testesítene meg, aki a hatékony ösztönzés mellett empátiával közelít a kollégák felé. Itt lép képbe a megértő és barátságos attitűd, mint elvárás a Z generáció tagjai körében, míg idősebb társaik a vezetői képességeket és a közvetlenséget tartják előbbre valónak.

Globális szinten a munkavállalók 80 százaléka elégedetlen jelenlegi munkájával, ami a pályakezdőket és az egyetemistákat egyaránt érinti. A sikeres karrier jövőjét azonban a személyes küldetés kialakítása és az egyéni értékek megteremtése jelenti. Ebben a Z generáció előnnyel indul, hiszen ez a korosztály már leginkább célokkal motiválható, és sokkal sikeresebben képviselik saját érdekeiket, mint az előző generációk tagjai. A munkavállalók csak az értelmes, saját céljainak leginkább megfelelő, értékteremtő pozíciókban teljesedhetnek ki, korosztálytól függetlenül

– emelte ki Adam Smiley Poswolsky.

A karrierestén elhangzott az is, hogy a közösségi média továbbra is meghatározó része a fiatalok életének. Ezek nélkül ma már nehezen elképzelhető a munka, tanulás vagy akár egy szabadidős program. A kérdőívet kitöltők 90 százaléka napi szinten, aktívan használja a különböző közösségi média alkalmazásokat. A Z generáció az Instagramot használja intenzívebben, míg az Y-ok pedig a LinkedIn-re kattintanak a legtöbbet. A Snapchat és Twitter használata Magyarországon egyelőre elenyésző számot mutat.

Az újabb generációk esetében a motiváció tekintetében az első helyen talán még az anyagi juttatások szerepelnek, de csökkent a súlya az utóbbi években. Ezzel párhuzamosan megnőtt az úgymond „kihívó munkakörnyezet” jelentősége. Az Y és a Z generáció tagjai nem szeretnek egyedül dolgozni, így sokkal inkább fogékonyak a csoportmunkára. Én úgy látom, hogy a nyitott iroda (open office) a leginkább komfortos munkakörnyezet számukra, és egyszerre több dolgot is szívesen csinálnak. A multitasking ma már nem csupán egy jó dolog, hanem szinte elvárás ennél a generációnál, mert egy dologra koncentrálni gyorsan unalmassá válik. Nem egyszer láttam, hogy a kolléga az egyik kezével levelet ír, közben pedig egy ügyféllel telefonál

– mutatott rá Zalay Buda, a pécsi Hauni Hungária Gépgyártó Kft. szegmensvezetője, aki korábban több éven át vezette az IT Services pécsi telephelyét.

A szakember szerint a Z generáció tagjai viszonylag türelmetlenek a karriert és az előrelépést tekintve, és bár korábban ezek a munkavállalók talán a magasabb anyagi juttatásért megalkuvóbbak voltak, de most már egyre kevésbé jellemző ez. Arra a kérdésre, hogy tényleg a home office, tehát az otthon munkavégzés lesz-e a jövő irodája, határozott igennel felel, mert országos tapasztalattal úgy látja, hogy minden erőviszony errefelé tendál. Úgy véli, hogy az a munkaadó, aki ezt még nem vezette be, az már hátránnyal indul a jövő munkavállalói szemében. Nem véletlen, hogy egyre inkább terjed az a gyakorlat, hogy a dolgozók otthonról dolgoznak, majd kéthetente egyszer bemennek az irodába. Minden jel arra utal, hogy ennek az aránya drasztikusan fog nőni a jövőben, amit a munkavállalók is egyfajta juttatásként élnek meg.

A jövő munkavállalóját a kihívások, a csapatmunka motiválja egy nagyon pörgős, technológiával abszolút átszőtt munkakörnyezetben, sokszor otthonról dolgozva. Fel kell készülni a vállalkozásoknak arra, hogy mindenki bevihesse a saját eszközeit a munkahelyre. Én úgy látom, hogy az egyes munkavállalók a jövőben sokkal gyorsabban fognak cserélődni az egyes munkakörökben, ami igény és elvárás is lesz. Az újabb generációk tagjainak ráadásul igen fontos a „trendi iroda” és emiatt preferálják jobban a nagyobb vállalatokat, multikat. Ezeken a helyeken ugyanis megtalálható már egy munkáltatói márka és a nagyobb juttatások ígérete. Ezért már a toborzásban óriási hangsúlyt kap a márkaismertség. Ez nagy kihívás a HR-eseknek, mert állandó jelenlétet követel az online felületeken

– sorolta az általa tapasztalt legfontosabb különbségeket Zalay Buda.

Más kutatások ugyanakkor már rámutattak arra is, hogy a most munkaerőpiacra lépő Z generáció tagjainak gyengébb a stresszkezelése, és nagy nyomás alatt igen türelmetlenné válnak. A lojalitás gyakori hiánya, a munka-magánélet egyensúly eltolódása, a vállalati kultúra ismeretében tapasztalt hiányosságok, valamint a más generációkkal való gyakori összetűzések miatt igazi kihívást jelentenek a jövő munkáltatói számára.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

munka

munkahely

home office

otthoni munkavégzés

karrier

munkaerőpiac