Fokozatosan ébredezik a termelés: továbbra is csak óvatosan vásárolunk
Májusban már újraindultak a hazai autógyárak, majd fokozatosan mostanra a második, harmadik műszakok is. A szakértők szerint a várakozásoknak megfelelően 7,8%-kal csökkent az ipari termelés júniusban az áprilisi 36,9%-os és májusi 30,9%-os zuhanás után, így meredeken folytatódott a helyreállás az iparban is.
A Takarékbank várakozásainak megfelelően 7,8%-kal csökkent az ipari termelés júniusban az áprilisi 36,9%-os és májusi 30,9%-os zuhanás után, így meredeken folytatódott a helyreállás az iparban is. Munkanaphatással megtisztítva az ipari termelés 12,2%-kal csökkent, az előző hónaphoz képest azonban szezonálisan és munkanaphatással megtisztítva 17,1%-kal nőtt.
Májusban már újraindultak a hazai autógyárak, majd a hónap felé egyes autógyárakban már a második műszak, júniusban és július végén pedig már a harmadik műszakok is elindultak, ennek köszönhetően az autógyárak termelése augusztus elejére elérte a járvány előtti szintet.
Júniusban a járműgyártásban továbbra is jelentős visszaesés volt, azonban a feldolgozóipari alágak többségében csökkent a termelés volumene. A számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, illetve az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása kismértékben emelkedett. A termelés az év első hat hónapjában 12,8%-kal kisebb volt, mint az előző év azonos időszakában, míg a 2015. év átlagához képest már alig 0,6%-kal maradt el, azonban 21,5%-kal haladja meg a 2010. évi átlagos termelési szintet.
A következő hónapokban folytatódhat az ipar kilábalása, mivel az Audi győri gyárában június közepétől, a Mercedes kecskeméti gyárában pedig július végétől elindult a harmadik műszak, így a termelés visszaállt a járvány előtti szintre, a Suzuki esztergomi gyárában pedig június végén indult el a második műszak.
Az európai országok többségének fokozatos újranyitása miatt a következő hónapokban már élénkülhet a kereslet az autók iránt, mivel áprilisban egyes országokban a szigorú kijárási tilalmak és az autószalonok bezárása miatt is 97-98%-kal csökkent az új autóforgalomba helyezések száma.
A kereslet élénkülése azonban fokozatos lehet a magasabb, bár most már csökkenő munkanélküliség, bércsökkentések és a fogyasztók óvatossága miatt.
Ugyanakkor a későbbiek során megjelenhet az elhalasztott kereslet is, így az év hátralevő részében fokozatos élénkülésre számítunk az ipari termelésben, amit új – főleg az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó – kapacitások várható üzembe helyezése is támogathat. A koronavírus esetleges újabb hulláma ugyanakkor hátráltatná a kilábalást, azonban az egészségügy magasabb felkészültségi foka, a védőeszközök beszerzése, és egyes ígéretes gyógyszerek várható terápiás alkalmazása miatt már nem számítunk az elmúlt hónapokhoz hasonló szigorú lezárásokra.
Fokozott bizonytalanság mellett idén 7% körül csökkenhet az ipari termelés, jövőre bázishatások miatt azonban érdemi, akár 13-14%-os növekedés is várható, jövő áprilisban az idei alacsony bázis miatt a növekedés elérheti a 60%-ot is.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)