Veszélyes fegyver a pénz: a járvány után erre fog "szavazni" a legtöbb vásárló

Pénzcentrum   
  Megosztom
Veszélyes fegyver a pénz: a járvány után erre fog szavazni a legtöbb vásárló

A tudatos vásárlás, fogyasztás már a járványt megelőzően is egyre inkább trenddé kezdett válni, a pandémia azonban rengeteg olyan új tapasztalatot hozott, amely gyökeresen formálja át a pénzköltéssel, vásárlással kapcsolatos szemléletünket. A pénz eszközzé, ha úgy tetszik szavazattá vált a vásárlók kezében: amellyel formálhatják a világot - pl. megmenthetik kedvenc üzleteiket, támogathatják a helyi termelőket, vagy a környezettudatosabb vállalkozásokat. Ahhoz pedig, hogy a vásárlók ezt fel is ismerjék, nagyban hozzájárult a járvány okozta válság. Ezek a tapasztalatok vajon bevésődnek, vagy csak ideig-óráig hatnak majd ki a vásárlásainkra? Mire fog "szavazni" a legtöbb vásárló a járványt követően a pénze által? A Pénzcentrumnak a témában Vas Dóra, a Magyar PR Szövetség (MPRSZ) etikai bizottságának elnöke, a MatrixPR Kft. kríziskommunikációs szaktanácsadója adott interjút, akinek 2018-ban megjelent könyve, a 'Királyok vagy zsarnokok? - Ügyfélpanasz 2.0' előre megjósolt sok olyan folyamatot, amelyeket a járvány okozta válság felgyorsított.

Pénzcentrum: Korábbi interjúnkban azt a kérdést jártuk körül, hogy miként lehet befolyással egy vásárló tudatosan arra, milyen világban szeretne élni, azzal, hogy megválasztja, mire és hol költi a pénzét. Akkor azt mondtad, a vásárlások töredéke tartozik a tudatos vásárlási döntések közé. Azóta viszont a koronavírus járvány hatására sokat változott a vásárláshoz való hozzáállás. Ebben a kérdésben is történt változás? Milyen téren jelenik ez meg leginkább?

Vas Dóra: Emlékszel arra, hogy bő egy éve mi lett hiánycikk hirtelen? Az élesztőt és a fertőtlenítőszereket követően az ózongenerátorok és kenyérsütőgépek, mára pedig a kerékpár és a félvezetők váltak hiánycikké. Számos háztartásban kezdtek tartalékolni olyan élelmiszereket, tisztítószereket, kozmetikumokat, melyeket korábban nem. Karanténpékek és balkonkertészek lettünk, belaktuk a teraszokat. A világjárvány drasztikus és rendkívül gyors változásokat hozott, és ezeknek a változásoknak még nincs vége, ahogy a világjárványnak sem.

Karanténkutatás címen 2020 májusában felmérte a Nébih a hazai élelmiszerfogyasztási szokások változását, és 10 hónnappal később már meghirdették a második adatfelvételt. A változásokat jól mutatja az is, hogy az IKEA katalógus 2021-ben már csak digitálisan jelent meg a vásárlók megváltozott tájékozódási és médiafogyasztási preferenciáira hivatkozva. A turizmus és rendezvényipar mellett leggyorsabban talán a fast fashion világát rázta meg a pandémia. A Reuters híre szerint 2021 tavaszán végre elkezdtek merevített melltartókat vásárolni, amiből a divatszakértők arra következtetnek, hogy ismét többet mozdulnak ki otthonról a hölgyek.

PC: A járványt megelőzően ritkaság volt, hogy egy üzlet, szolgáltató számára létkérdés lett, betérnek-e hozzá a vásárlók. Az elmúlt egy évben viszont a fogyasztók sorozatban szembesülhettek vele, hogy a vásárlásuk támogatás is egyben, ezzel megmenthetik kedvenc üzletüket a csődtől. Ez a tapasztalat ki fog tartani hosszú távon is, bevésődik, vagy el fog felejtődni a sok bezárt üzlettel együtt?

A szolidaritási gesztusok látványosak, de az első hullámmal mintha ezek is lecsengtek volna. Vannak remek történetek arról, hogy a vásárlók támogatásának köszönhetően sikerült átvészelni heteket, vagy hónapokat, de meggyőződésem szerint ez csak erős márkáknak sikerülhet. A transzparensen kommunikáló igazi love brand Sziget képes volt arra, hogy ne váltsák vissza tömegesen a megváltott jegyeket az emberek (így a 2022-es fesztivált is sokan még 2020 elején megváltott jegyekkel várják), de amikor a Budapest Park 2020 tavaszán úgy döntött, hogy nem fizeti vissza a meghiúsult koncertekre megváltott belépőjegyek árát: a kommunikáció milyenségére még szakmán belül is kaptak kritikát, arról nem beszélve, hogy a vevők egy részét talán örökre elveszítették.

A cikk folytatása a Pénzcentrumon olvasható...

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

penzcentrum

gazdaság

pr

marketing

tudatos vásárlás