Elképesztő a chiphiány: vannak olyan termékek, amire 1 évet is várni kell
"Arra számítunk, hogy a műszaki kiskereskedelemben 3-5 év múlva Európához hasonlóan az online részarány megközelíti a 40-50 százalékot" - mondta el a Pénzcentrumnak adott interjújában Bombera Zsolt. A szakemberrel többek között beszélgettek a pandémia okozta ellátási nehézségekről, az online értékesítés hazai térhódításáról, de arról is, milyen műszaki termékek sínylették meg leginkább az orosz-ukrán háborút.
Pénzcentrum: A klasszikusan bolti elektronikai értékesítésből érkező MediaMarkt hogyan kezeli mostanra az online értékesítési felületét? Mikor indult el a webshop Magyarországon, mik voltak a kezdeti nehézségek, mekkora volt a szkepticizmus ezzel kapcsolatban, hová jutottak el mostanra?
Bombera Zsolt: Nekünk mindig az a legfontosabb, hogy ügyfeleink a számukra legkényelmesebb és legmegfelelőbb módon vásárolhassanak. Régen ehhez az offline értékesítésnek kellett mindent megteremtenie, ma már a gyorsaság és a kényelem miatt hasít ki egyre nagyobb szeletet a tortából az online csatorna, valamint az általunk is alkalmazott, omnichannel modell. A webáruházunk 2013 áprilisában indult el, azóta is tudatosan fejlesztjük az omnichannel adta lehetőségek legnagyobb mértékű kiaknázása érdekében. Ha visszagondolok az indulásra, a kezdetekben talán a két csatorna közötti átjárás lehetőségét kellett jobban ismertetni, majd a visszajelzések alapján tovább fejleszteni. A műszaki cikkek online kiskereskedelme akkor már meglehetősen erős volt Magyarországon, stabil, tapasztalt szereplőkkel a piacon, de számos, korábban leginkább hagyományos bolti értékesítésről ismert kereskedő, vagy éppen gyártó indította el webáruházát ebben az időszakban, amihez a vásárlóknak is hozzá kellett szokniuk.
Más országokban nem feltétlenül annyira sikeres az úgynevezett omnichannel értékesítés, mint Magyarországon. Nálunk viszont egyértelműen ez tűnik most a nyerőnek, miért van ez, hogyan alakult ki a bolti és webshop értékesítés hatékony fúziója?
Az omnichannel modellre szerintem alapvetően jelentős a vásárlói igény, inkább a piac érettsége határozza meg a csatornák közötti súly mértékét. Mi itt a saját piacunkon azt látjuk, hogy a vásárlóink túlnyomó többsége továbbra is igényli a személyes jelenlétet a vásárlásaik, valamint a szükséges tanácsadás lebonyolításához, függetlenül a COVID vásárlói szokásokra gyakorolt permanens hatásától. Azt is fontos hozzátenni, hogy itthon koránt sem volt olyan mértékű ingadozás az értékésítési csatornák között, mint amit Nyugat-Európában láthattunk a drasztikus lezárási intézkedések hatására. A járványhelyzet alatt pedig az derült ki, hogy a vásárlók elvárják az omnichannel szemléletet: azonnal visszatértek a boltokba ahogy lehetett, megoldásokat kerestek, segítséget kértek, ami azt a felismerést is megerősítette, hogy erősíteni kell a tudás- és szolgáltatástranszfert az online és az offline között. Ami az offline-ban kényelmet nyújtott, az nálunk gyorsított ütemben jelent meg az online-ban, és fordítva is.
A chiphiány keményen megrángatta, és még rángatja most is az elektronikai ipart, hogyan csapódott le a koronavírus okozta válság az MM-nél, mik voltak a legnagyobb nehézségek, milyen választ tudtak erre adni?
Igen, ez így van, az elmúlt két évben az kétségtelen, hogy az elektronikai ipar és ennek hatására a kereskedők is nehéz helyzetbe kerültek. Egyrészről az ellátási lánc sérült, másrészről a chip- és általánosságban az alapanyaghiány, az idei évben pedig az ukrán-orosz helyzet is nehezítette a vásárlói igények kiszolgálását. Azt látjuk most, hogy gyártók logisztikai nehézségei lassan, de megoldódni látszanak, több partnerünk kénytelen volt termékbevezetéseket elhalasztani. Az alapanyaghiányt sok esetben a gyártás máshova helyezésével – ahova egyszerűbb és hatékonyabb volt alapanyagot szállítani – oldották meg, valamint jellemző, hogy a korábbi, Ázsiában felépített gyártósorokat Európába költöztették vállalva a drágább, de gyorsabb gyártást. A chiphiány továbbra is erősen érződik a piacon, főleg az audio termékek esetében, nem ritka, hogy egy éves várakozási időszakot ígérnek a gyártók, a rendelések leadását követően.A COVID betörése miatti home office előtérbe került, ami miatt pedig nyomtatókból, webkamerákból és általánosságban, IT eszközökből keletkezett hiány, a kiemelkedő kereslet lefutását követően mostanra többé-kevésbé helyreállt a termékek rendelkezésre állása. Az ukrán-orosz helyzet elsősorban a háztartási nagygép-gyártást érintette (sok márka gyártott ukrán, valamint orosz területeken), ebben az esteben a megoldást a gyártókapacitások más országba való költöztetése jelentette.
Ha körbe nézünk a piacon, az eMAG Magyarországon is abszolút piacvezető, úgy, hogy még ők is távol vannak attól az Amazontól, ami az USA-ban már az online értékesítés 50 százalékát magának tudhatja. Magyarországon mennyire lehet sikeres a közeljövőben egy olyan modell, ami marad a csak elektronikai cikkek piacán, nem bővíti mindenféle cikkre a szortimentjét? Az MM hogyan áll ehhez a kérdéshez?
Nézd, a MediaMarkt alapvetőn a szakértő szerepének köszönhetően vált sikeressé az elektronikai termékek piacán, és továbbra is az a célkitűzésünk, hogy a műszaki kereskedelemben a maximumot, a legkomplexebb megoldásokat, végső soron élményt nyújtsunk vevőiknek. Mi is folyamatosan kísérletezünk új kategóriák bevezetésével az online shopban, ahol sokkal könnyebben és kisebb kockázattal tudjuk ezen területek potenciálját tesztelni, így ami itt működőképes, azt sok esetben kiterjesztjük offline térbe is. A marketplace modell természetesen minket is érdekel, Európában már elkezdtük bevezetni, de a legnagyobb fókuszt továbbra is műszaki cikkekre helyezzük.
Az online vásárlás Magyarországon is dinamikusan fejlődik, de még mindig az egész tortának csak egy kis szeletét hasítja ki, mire számíthatunk a jövőben, milyen prognózisok vannak erre nézve?
A mi szegmensünkben azért nem olyan kicsi már az a torta, és az online elérés fejlődése folyamatos volt az elmúlt években itthon is. Kifejezetten a pandémia beköszöntével ugrott meg az online vásárlások aránya, ami azóta visszarendeződni látszik az ezt megelőző időszak növekedési számaihoz. Arra számítunk, hogy a műszaki kiskereskedelemben 3-5 év múlva Európához hasonlóan ez a részarány megközelíti a 40-50 százalékot.
A cikk itt olvasható tovább.
Címlapkép: Getty Images
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)