A legtöbb autós nem is sejti: ennyi üzemanyagot bukunk évente a forgalmi dugókban

Jeki Gabriella   
  Megosztom
A legtöbb autós nem is sejti: ennyi üzemanyagot bukunk évente a forgalmi dugókban

Hogyan lehet jobban finanszírozni a tömegközlekedés szén-dioxid-mentesítését a kohéziós politika és más uniós eszközök révén? Lehetséges-e megszüntetni az adminisztratív terheket, amelyek nehezebbé teszik a megvalósítást? Hogyan tudnak a vidéki városoknak közvetlen hozzáférést biztosítani az uniós forrásokhoz? Ezek voltak a fő kérdések azon, a Prágában tartott kétnapos találkozón, ahová az Európai Unió minden részéről érkeztek a regionális vezetők. A részletekről a HelloVidék a Régiók Európai Bizottságát (CoR) kérdezte.

Az európai városok és régiók nagymértékben fektetnek be a fenntartható mobilitásba, hogy ezzel is mérsékeljék a közlekedés éghajlatra gyakorolt hatását, javítsák az itt élők életminőségét, csökkentsék a fosszilis tüzelőanyag-fogyasztást és növeljék az úgynevezett energia-ellenállóképességet.

Ez az összeg 2030-ra várhatóan növekedni fog, és ki fogják egészíteni az unió új generációs, Next Generation névre hallgató, a gazdaságot és a társadalmat átalakító, pandémiás helyreállítási tervből származó forrásokkal.

A tanácskozáson felhívták a figyelmet arra, hogy a Cseh Köztársaság az egyik vezető autóbuszgyártó az Európai Unióban, és egyike azoknak az uniós országoknak, amelyek a legtöbb városi közlekedési projektet finanszírozzák, az elmúlt évtizedben szám szerint közel hétszázat. Egy új keletű megfogalmazás szerint a főváros, Prága a „zöld átmenet bajnoka”: a település egy éve fogadta el 2030-ra szóló klímatervét, amely a 2010-es szinthez képest 45 százalékkal kívánja csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, miközben a várost környezetbarát metropolisszá és még vonzóbb, élhetőbb hellyé alakítaná.

Zdeněk Hřib prágai polgármester, a Régiók Európai Bizottsága (CoR) kihelyezett ülése keretében szervezett kétnapos rendezvény házigazdája szerint Prága egyértelmű üzenetet küld az unió felé: a városok létfontosságúak az európai zöld megállapodás végrehajtásához, és közvetlen uniós finanszírozásra van szükségük. Hozzátette: a prágai klímaterv egy részletes és ambiciózus ütemterv a város szén-dioxid-kibocsátásának 2030-ig történő csökkentésére; a fenntartható mobilitás a terv egyik alapvető pillére.

A szén-dioxid-mentes mobilitás a legfontosabba a városainkban, ha azt szeretnénk elérni, hogy 2050-re szén-dioxid-semleges kontinenssé váljunk. A nyolcadik kohéziós jelentés azt mutatja, hogy a közlekedés az Európai Unió üvegházhatást okozó kibocsátásának csaknem egynegyedéért felelős, tehát ez a fő ok. Ezért minden olyan politikai, jogi és technikai akadályt meg kell szüntetni, amely akadályozza a kohéziós politikát abban, hogy városainkban és vidéki térségeinkben finanszírozza a zöld mobilitást. Hiszem, hogy ez az egyetlen módja annak, hogy mindenki számára sikeres legyen a tisztességes ökológiai átmenet

- mondta Emil Boc, Kolozsvár polgármestere a tanácskozáson, aki a területi kohéziós politikával és uniós költségvetéssel foglalkozó szakbizottság, a COTER kihelyezett ülését vezette.

A vita során a helyi és regionális vezetők lehetőséget kaptak arra is, hogy megosszák egymással a városi mobilitás bevált gyakorlatait, és bemutassák az önkormányzat által megvalósított projekteket. A találkozó során a COTER tagjai megvitatták az Európai Bizottság által a közelmúltban előterjesztett, úgynevezett FAST-CARE eszközt is, amelynek célja, hogy segítse a városokat és régiókat az ukrajnai háború elől menekülő menekültek megsegítésében. A javasolt rugalmassági intézkedések megfelelnek az Régiók Európai Bizottsága kulcsfontosságú igényeinek, de – amint arra több tag is rámutatott – úgy tűnik, hogy a továbbra is fennálló vészhelyzet kezeléséhez új pénzügyi források mozgósítása szükséges.

A helyi vezetők hangsúlyozták a bizottság nemrég elfogadott, nyolcadik kohéziós jelentéséről szóló véleménytervezetben a kohéziós politika szerepét hosszú távú befektetésként a régiók jövőjébe, amelynek hatását nem szabad aláásnia az előre nem látható költségvetési hiányosságok fedezésének szükségessége miatt.

A COTER tagjai öt másik véleménytervezetet is elfogadtak:

  • Az új EU városi mobilitási keretrendszer;
  • a kis városi területek, mint kulcsszereplők az igazságos átmenet kezelésében;
  • útmutató a transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztéséhez;
  • a földközi-tengeri térség makroregionális stratégiája felé;
  • az uniós költségvetés saját forrásainak következő generációja.

A Régiók Európai Bizottsága emellett felhívta a figyelmet arra is, hogy a közelmúltban közzétett 8. Kohéziós Jelentés azt mutatja, hogy „a 2008-as gazdasági válság következtében 2008 és 2014 között bekövetkezett meredek csökkenést követően az Európai Unióban a közlekedésből származó üvegházhatású kibocsátások 2014 és 2019 között az 1990–2008 közötti időszakhoz hasonló mértékben nőttek, körülbelül 2 százalékkal évente."

A COTER ülésén elfogadott véleménytervezetekben a helyi és regionális vezetők rámutatnak arra, hogy a kohéziós politika jelentős mértékben hozzájárul az európai zöld beruházásokhoz és az EU energiafüggetlenségéhez. Felszólítják az Európai Bizottságot, hogy dolgozzon ki egy új hosszú távú európai stratégiát 2030-ra, amely összekapcsolja a zöld és a digitális átállást, ugyanakkor erősíti az EU gazdasági, társadalmi és területi kohézióját, összhangban a kohézióban bevezetett „ne károsítsd a kohéziót” elvvel.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

régiók európai bizottsága

tömegközlekedés

szén-dioxid-mentesítés

európai kohéziós politika